Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Datorn piper vid start


Gäst idgadmin

Rekommendera Poster

Gäst idgadmin

 

Hej igen jag har problem med att få igång min dator.Inget händer,utan den piper upprepande gånger och det kommer upp på skärmen att fläkten inte funkar som den ska.Jag har provat med cmos

clear eftersom detta hände strax efter att min bror ändrat i bios.Det verkar som om den inte räknar varvantalet.Jag har provat det jag kunnat utan att det funkat.Snälla hjälp mig att fixa den....

TACK!!!!

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Troligtvis är det CPU-fläkten som inte vill...

 

Öppna lådan och kontrollera så att kablen sitter som den skall.

 

Med lådan öppen, starta datorn och se om fläkten går igång.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kontrollera då så att andra delar, så som minne och grafikkort sitter i ordentligt.

 

Gå även in i BIOS och se om du kan stänga att fläkt-kontrollen.

 

Du kan även se om det finns någon annanstans att koppla fläkten för att se om det hjälper.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

 

Jag har redan gått igenom detta utan att något händer.Har t.o.m kopplat ut allting utan att det blir nån skillnad.Det går inte ens att starta bios.Direkt efter att man sätter på datan ska det väl i vänstra hörnet av skärmen komma fram några siffror.Som jag förmodar är varvantalet för fläkten.Inte ens den visas.Hoppas detta under lättar..

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Funktionen "Clear CMOS" kan vara lite lurig..

 

Det är i allmänhet bättre att ta ut batteriet och låta det vara av en bra stund.

 

Sedan plockar man bort så mycket som möjligt av hårdvaran.

I princip skall bara minnet och grafikkortet vara monterat.

Har man mer än en minneskapsel använder man bara en.

 

Men från det ena till det andra..

Vad är det för dator/moderkort?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det händer absolut ingenting?

I det läget hade jag plockat ur batteriet och låtit det vara av över natten.

bör BIOS bli riktigt nollställt.

Förhoppningsvis kan du då sedan komma in i BIOS och göra de inställningar du vill ha där.

 

Om det inte hjälper så vet i tusan.

Om datorn inte startar alls, så att den söker på disketten lär det inte gå att flasha BIOS heller.

 

Då får man lämna in moderkortet för flashning, men det blir säkert billigare att köpa nytt....

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

Har varit med om nåt liknande engång. När jag skulle byta CPU-fläkt. När jag satte på datan hände ingenting. fläktarna började snurra osv. allt värkade vara som det skulle. men varken skärm eller tangentbord funkade.

 

Jag hade "krackat" CPU:n. funkade bra när jag bytt...

Ha det bra...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...