Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Routern slöar ner Bittorrent...


Gäst idgadmin

Rekommendera Poster

Gäst idgadmin

Tjo!

 

Har nyss köpt en D-Link router för 600kr MEN är missnöjd...att surfa och ladda ner från internet går lika fort som innan MEN när jag är inne och laddar ner (lagligt) från Bittorrent så går det bara MAX 20 kb/sek istället för cirka 100 kb/sek som det gör om jag kopplar min kabel direkt till modemet...vad kan detta bero på och vad kan jag göra åt det? Tack!! (Poäng för bra svar!)

 

 

>>du känner säkert igen mig<<

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Börja med att ladda ner den inofficiella versionen TheSHAD0W's EXPERIMENTAL BITTORRENT CLIENT (http://home.elp.rr.com/tur/download.html). Med denna kan du ställa in många inställningar som inte går i den vanliga.

Att det går segare med en router/brandvägg beror på att vissa portar blockeras och BT får använda en annan, mycket långsammare metod för att hämta/skicka data. Det du behöver göra är att öppna ett par portar i din router. Vanligtvis används TCP 6881-6999, men man kan minska antalet om man tycker att det räcker med ett mindra antal portar. Alltså är det du behöver göra en Port Forwarding i routern på port TCP 6881-6xxx till den datorn som du har BT på. Se sedan till att ändra portarna som skall användas i BT.

 

[KOD]Gör något vettigt med din dator, gå med i Grid. Detta är ett forskningsprogram för att leta efter medicin mot cancer och smittkoppor när din dator inte används.

Kolla in http://www.grid.org för mer info.

[/KOD]

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

OK...Men vad förslår du för antal portar och vilka? Tack...?! Vad ska det stå i BT klientens inställningar och I routerns?

 

 

>>du känner säkert igen mig<<

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Exakt hur du ställer in i din router vet jag inte, det får du kolla i manualen.

Själv använder jag portarna 6881-6911 (TCP).

Förmodligen heter inställningen Port Forwarding eller Virtual Server.

 

Sedan i BT:s inställningar så ställer du in Port Range: till de portar som du ställde in i routern, förslagsvis TCP 6881-6911.

Under Advanced kan du även ställa in pre-allocate under Disk allocation type:. Detta förhindrar att hårddisken blir fragmenterad när du laddar ner.

 

[KOD]Gör något vettigt med din dator, gå med i Grid. Detta är ett forskningsprogram för att leta efter medicin mot cancer och smittkoppor när din dator inte används.

Kolla in http://www.grid.org för mer info.

[/KOD]

 

 

[inlägget ändrat 2004-01-17 17:25:16 av Warwolf]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

Ok finns en flik som heter "Virtual server".

"Virtual Server is used to allow Internet users access to LAN services."

 

Där finns följande alternativ att fylla i:

 

"Private IP:_________________"

"Protocal Type: TCP/UDP/Both "

"Private Port:_______________"

"Public Port:________________"

 

Tackar!

 

>>du känner säkert igen mig<<

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

Fresten hittade något som heter "Special Application".

"Special Application is used to run applications that require multiple connections."

Där kan man skriva in:

 

Name

Trigger Port [___] - [___]

Trigger Type TCP/UDP/Both

Public Ports _______

Public Type TCP/UDP/Both

 

 

 

>>du känner säkert igen mig<<

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror att det är Virtual Server som du skall använda.

 

Private IP: din interna IP-adress. Den får du reda på genom att skriva ipconfig i en dos-promt i Windows 2000/XP/2003.

Protocol Type: TCP

Private Port: 6881-6911. Om du inte kan ange en intervall av portar så måste du göra en ny regel för varje port.

Public Port: Samma som Private Port.

 

Edit: Föresten, pröva att använda dig av Special Application med samma inställningar.

 

[KOD]Gör något vettigt med din dator, gå med i Grid. Detta är ett forskningsprogram för att leta efter medicin mot cancer och smittkoppor när din dator inte används.

Kolla in http://www.grid.org för mer info.

[/KOD]

 

[inlägget ändrat 2004-01-17 19:15:40 av Warwolf]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...