Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Dela internetanslutning


Gäst idgadmin

Rekommendera Poster

Gäst idgadmin

Jag får felmedelande när jag försöker dela internetanslutning:

"En LAN-anslutning är redan konfigurerad med den IP-adress som krävs för automatisk IP-adressering."

Vad skall jag göra? Har provat med Guiden men ett fel uppstår i slutet, som avbryter konfigurationen.

Jag har en trådl. router och en tvinnad k. mellan datorerna.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Har du den ena datorn kopplad mot routerna och sedan den andra hängande till denna moderdator? Om så har du två nätverkskort i moderdatorn? Varför har du kopplat så? Borde vara bättre att ha både gående mot routern så att inte moderdatorn ska agera router den också. Kan vara detta som gör att du får problem med dina IP adresser.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

Visst, jag kan införskaffa mig ett trådlöst kort till den andra d. routern står nämligen på n.våningen (första jacket) så jag tänkte försöka om det skulle funka med bara en kabel mellan datorerna.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Det bör ju i och för sig gå det också. Du tar emot från routern i "dator1" med ett trådlöstkort, kopplar ihop dina datorers nätverskort. Kör guiden i den dator som tar emot från routern och där ska du troligen ange att du tar emot Internet "på annat sätt", I din andra dator2 ska du ange att datorn tar emot Internet från annan dator. Varför guiden hänger sig har jag inget bra svar på. Vilken Windows har du i de olika datorerna.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

Jag kör XP-pro i båda. Jag prövade med att skriva in gateway i dator2 (dator1's IP-nummer från det fasta nätv.kortet.) samt ett fast IP-nummer men samma felmedelande kom. ??? Tack för att du svarar föresten... F

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Har aldrig praktiskt delat Internet med en korsad kabel utan använder själv en router vilket förenklar allt :)

 

Men när du kör Guiden så ska du ange att du delar Internet från en annan dator i Dator2. I Dator1 som du måste ange som Värddator blir det nog som Undrar skriver alternativet Annat ( eller eventuellt Ansluter direkt ). Däremot tror jag inte du ska skriva in Dator1:s IP-adress i Dator2 för då får du exakt det felmeddelande du nämnt tidigare. Du kan inte ange samma IP-adress på två datorer under samma arbetsgrupp i ett nätverk.

Då det i det här fallet blir en delning av Internet genom Värddatorn måste du kanske installera Internet-anslutningsdelning. Är det inte redan installerat gör du det från Lägg till/Ta bort program > Windows-fliken och Kommunikation.

 

Sitter just nu i ME så det kanske är enklare i XP, men någon form av Delning när det gäller själva Internet-anslutningen måste du göra. Kika lite under Hjälp och Nätverk så kanske det står någon bra vägledning där...

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...