Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Formatera


Arvid87

Rekommendera Poster

Jag har en Packard Bell dator som kräver att man använder en återställningsdiskett när man ska formatera hårddisken. Nu undrar jag, om jag skapar en extra partion på hårddisken och lägger mina filer där och sedan kör återställningen från disketten, kommer min partion finnas kvar efteråt då? En fråga till, i manualen står det att man måste ta bort alla extra komponenter som man installerat själv i datorn innan man kör återställningen, vad händer om man inte gör det?

 

AMD Duron 1,2 Ghz 256 MB 20 GB GeForce 4 64 MB

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Har själv två PB-datorer och använder Recovery-skivorna/disketten ganska ofta. Däremot har jag inte testat att göra en extra partion för att kopiera över och spara data på så jag kan inte vara helt säker på att det INTE fungerar. Men vad jag har förstått av PB:s Recovery så återskapas hårddisken ( datorn ) till hur den var när du startade den första gången = fabrikskonfigurationen. Därför misstänker jag att den raderas/formateras eller att det kommer upp något felmeddelande när du vill starta Recoveryn.

Själv har jag satt i en extra hårddisk som jag använder för att kopiera över sån´t jag vill ha kvar och den berörs garanterat inte när C-disken formateras av Recovery-programmet.

Vad det gäller hårdvara du installerat efter är det lite olika. Själv har jag som sagt en ny extra hårddisk och bytt ut DVD-spelare och den CD-brännare som satt i till en bättre CD-brännare och DVD-brännare. Allt detta kan lugnt vara kvar under Recoveryn. Har du däremot bytt ut grafikkort eller annan hårdvara som behöver speciella drivrutiner kommer det att bli galet då det ligger fel drivrutiner i programmet = de som hör till den hårdvara som satt i vid köpet. Eventuellt kan det räcka med att avinstallera dessa och sedan installera om till rätt drivrutiner, men det är jag inte alls säker på då jag aldrig provat.

 

*** GOD FORTSÄTTNING PÅ 2004 ***

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen Arvid87!

 

Tänkte lite mer på det här igår kväll ( snarare natt ) och jag är nyfiken på OM det går att göra som du först tänkte = skapa en ny partion för att spara data m.m. under en Recovery...? Har egentligen ingen aning om vad PB:s Återställningsdiskett egentligen formaterar. Är det bara C: som partion som berörs borde din idé fungera. Men då du måste använda dig av ett program ( typ Partion Magic )för att partionera en HD som redan har Windows och andra program installerat och det ligger på C: så tas ju det programmet bort av Recoveryn.

Vad jag är mest "klurig" över är ju den s.k. "Dolda sektor" som ligger på C: som krävs för att Recovery-diskett och skivor alls ska fungera. Vad händer med den en sådan här gång...?

 

Är lite inne på att själv testa det här. Återkommer om så blir fallet. Hoppas även du gör det och berättar hur det gick... :)

 

*** GOD FORTSÄTTNING PÅ 2004 ***

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Amos Bronson Alcott

Hej Mejram

 

Bara några tankar.

 

Har själv ingen sådan dator, så jag varken vet eller kan kolla.

 

Men om du t.ex installerar Partition Magic 8.0 och skapar en PM räddningsdiskett däri (2 st tror jag det är), så kan du med dom partitionera oberoende av om du har själva huvudprogrammet installerat eller ej på datorn. Du borde även kunna se den dolda partitionen.

 

En liten idé som möjligen skulle kunna fungera, är att klona den dolda partitionen med Norton Ghost och att det sedan kanske skulle gå att återställa den om det skulle behövas. Då naturligtvis spara klonen på annat media än huvuddisken.

 

Men som sagt, detta är bara oprövade idéer.

 

Mvh

Amos

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Amos!

 

Tack för tipset som jag absolut ska testa. Har tidigare frågat om just möjligheten att klona/kopiera den "Dolda sektor" ( som inte ens alla på PB:s dyra telefonsupport säger sig klara av att kopiera/lägga tillbaka... )på forumet utan att ha fåt svar. Själv skulle jag nämligen vilja flytta den till min nyare och snabbare hårddisk så jag kan ha den som Master istället.

 

Återkommer och berättar hur det gick efter att ha provat allt under kommande helg...

 

Kollade som snabbast i Partion Magic 8.0 och då det är en "Dold SEKTOR" ( inte partion ) så kan den ju inte kopiera enbart den ( vet inte vad det är ? ) utan då blir det hela C: = måste vänta tills jag precis kört Recovery och då kopiera över allt till den andra hårddisken och sedan byta plats på dom. Men Partion Magic hittade drygt 300 MB mer på hårddisken än vad Windows anger så det bör vara den "Dolda sektorn"...

 

*** GOD FORTSÄTTNING PÅ 2004 ***

 

[inlägget ändrat 2004-01-14 17:09:35 av Mejram]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inte testat än men jag tror nog att köper en extra hårddisk istället och lägger mina filer där för den jag har nu är ändå för liten.

 

Angående sektorn som recovery disketten hämtar filer från så tror jag att det är den dolda mappen C:\I386, så heter den i alla fall på min dator. Den är nästan 500 mb stor och innehåller en massa windows filer varav en del är komprimerade.

 

AMD Duron 1,2 Ghz 256 MB 20 GB GeForce 4 64 MB

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

 

Ja, för mig fungerar det perfekt med den extra hårddisken så det är väl en bra idé. Har själv börjat kopiera över det jag vill sparar för att testa under helgen.

 

Själv saknar jag den mapp du nämner så det är nog inte den Recovery-programmet använder... :)

 

*** GOD FORTSÄTTNING PÅ 2004 ***

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

Hej

Jag har en PB-dator som jag gjorde recovery på med CDrom skivorna. Hade lagt till en brännare och ett nätverkskort men för övrigt inte ändrat hårdvaran och detta gjorde att det sk-t sig. Datorn hängde sig mitt i recoveryn.

Jag använde då skivorna för att göra en minimal ren installation och det funkade. Jag rekommenderar att du kopplar loss ev ny hårdvara och nya kort innan

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...