Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Modem och telefoni


Gäst idgadmin

Rekommendera Poster

Hej!

Först måste du kontrollera att ditt modem har Voice-funktion = det går att använda som "telefon". De flesta modem till datorn har inte den funktionen. Vet du vad modemet heter ?

Har du ett Voice-modem brukar det följa med programvara ( Typ Ringcentralen ) för att genom det ta emot och ringa samtal.

 

*** GOD FORTSÄTTNING PÅ 2004 ***

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

Tack Mejram för ditt svar!

 

Modemet har voicefunktion - det är ett US-Robotics Professional Message Modem. Telefonen fungerar i modemets högtalare när jag använder Windows dialer, men det fungerar inte med headset, det är alltså headsetet som är problemet.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

Har inte själv något Voice-modem, men jag kan tänka mig att det är samma som när man pluggar in ett headset i mic + högtalare till själva datorn...?

Du pluggar in headsetets två kontakter i mic + högtalaringångarna på modemet. Sedan bör man kanske gå till Kontrollpanelen > Modem > markera modemet i listan > Egenskaper och där kolla att Voice är aktiverat/på. Sedan följer det mjukvara/programvara med själva modemet som kanske fungerar bättre än Windows Dialer. Men även där går du via Verktyg > Anslut till > Ditt modems Egenskaper för att se att Voice är aktiverat.

Eventuellt följer det med någon programvara mer till modemet som du bör kika i.

Sedan ska det väl även gå att plugga in headsetet i de vanliga mic + högtalarutgångarna från datorns ljudkort...?

Som du märker är jag inte så hemma på det här men antagligen är det bara någon liten inställning någonstans som du glömt att ändra.

 

Återkom då jag gärna vill veta mer om det här...

 

*** GOD FORTSÄTTNING PÅ 2004 ***

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

Hej igen!

På modemet finns inga uttag för headset. Det är inpluggat i ljukortet och fungerar med datorn utan problem. Såväl ut- som ingående ljud funkar. Telefonsamtal hörs dock i modemets högtalare - inte i datorns.

Har även installerat det program som kom med modemet - Supervoice - med samma resultat.

I Kontrollpanelen (Windows XP) hittar jag ingen aktivering av Voice.

Även jag vill eta mer... ;-)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

 

Ska ladda ner manualen till modemet och se om jag hittar något "matnyttigt"...

Då det är kopplat till ljudkortet kanske det är där du måste hitta någon aktivering e.d. Vad finns det för alternativ när du högerklickar på Ljudikonen ner vid klockan o( eller går via kOntrollpanelen och "Ljuud & Multimedia )och väljer Öppna volymkontroller. Finns det något som har med ditt modem att göra...?

 

 

...hittade detta på nätet

 

 

*Vill man ha röstkommunikation brukar, vanligtvis, de program som finns följa med sådana modem, dock med vissa undantag. Ett av dessa program är Supervoice 2.0. För att kunna föra riktiga samtal via datorn krävs även ljudkort som stöder full duplex, dvs som kan kommunicera i båda riktningarna samtidigt. Numera finns det oxå programvara som uppges ge full duplexfunktionalitet till Soundblaster-korten.*

 

Vet du vad du har för ljudkort?

 

 

*** GOD FORTSÄTTNING PÅ 2004 ***

 

[inlägget ändrat 2004-01-14 15:31:19 av Mejram]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

Kul att du engagerar dig!

Har kollat alla möjliga - och omöjliga - inställningar utan att hitta något relevant...

Ljudkortet är ett Avance AC'97 Audio for VIA ® Audio Controller

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

 

Har glömt att fråga om det är ett internt eller externa modem ? Är det ett externt ska det finnas en knapp som heter SPKR som tycks ha med headset-funktionen att göra. Är det ett internt så glöm den knappen :)

 

*** GOD FORTSÄTTNING PÅ 2004 ***

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

Hej!

Det är externt - och det finns en spkr-knapp!!!

Har emellrtid inte kunnat testa eftersom jag råkat ut för ett nytt problem. Har fibblat med modemet så mycket att det blir problem så fort som jag försöker komma åt det. Inte så att datorn låser sig, men den står bara och tuggar så fort jag försöker göra något åt det. Skall försöka lösa det problemet, hur vet jag inte riktigt. Testade att göra en systemåterställning, men det funkade inte. Återkommer så fort jag löst detta och testat knappen!

TACK!!!!

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Attans att det "strulat" till sig...

 

Testa att helt enkelt ta bort modemet i Enhetshanteraren och starta om datorn så du får installera om det.

 

Återkom när det löst sig...

 

*** GOD FORTSÄTTNING PÅ 2004 ***

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

Har redan testat. Så fort jag försöker göra något åt modemet, bara så enkelt som Egenskaper, står datorn bara och tuggar... Det går inte att ta bort modemet, i nget går. Men jag kämpar vidare...

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

Hej igen!

Nu har strulet löst sig, verkar det som i alla fall. Det var inte orsakat av modemproblemet utan av en av Windows automatiska uppdateringar. Så fort man gick in i enhetshanteraren och försökte få fram egenskaper för en viss maskindel - inte bara modem - stod datorn och tuggade.

Efter diverse koll förstod jag att en loggfil i Windows/System32/Catroot2 vid namn edb0005.log var korrupt. Tog bort filen och nu funkar det.

Kollade så modemet och spkr-knappen, men den öppnar bara linjen ("tar upp luren"). Fortfarande kommer ljudet från modemets högtalare. Så vi är fortfarande på ruta 1...

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

Skönt att det ordnade sig... :)

 

För att komma åt viss info på tillverkarnes support-sida krävs att man anger produkt-koden som står baktill/under ditt modem. Kan du skriva in den här vore det toppen..

 

Jo, den här SPKR-knappen skiftar inställning mellan speaker-phone och head-set = du bör ha funktionen head-set när högtalaren på modemet äntligen blir tyst.

Sedan har jag försökt hitta en läsbar manual. Den enda skapliga berättar i detalj hur man skapar Voice-message till Fax- och Voice-funktionen. Man ska tydligen även skapa en fyrsiffrig ID-kod m.m. Allt detta ska du göra i den programvara som följde med under något som heter Independent Mode. Har du någon sådan flik/knapp/funktion ?

 

Jag letar vidare...

 

Hej igen!

 

Har läst lite mer om SuperVoice och vad jag kan förstå är det enbart en telefonsvarare/fax och inget man använder när man vill prata "live". Följde det någon mer programvara med modemet?

 

 

*** GOD FORTSÄTTNING PÅ 2004 ***

 

[inlägget ändrat 2004-01-15 16:51:11 av Mejram]

[inlägget ändrat 2004-01-15 17:04:12 av Mejram]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

Koden är: 220T51P9J128 105625-00

 

Även jag har tittat i manualen och finner samma som du.

 

Speakerknappen ändrar inte ljudet i modemet - det finns där hela tiden. Vad som händer när jag trycker på den är att jag får kopplingston.

 

Vad gäller programvara är det inga problem, jag har hittat flera varianter på nätet, som fungerar. Problemet är headsetet - alltså ljudkortet, om jag inte tar fel...

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Ibland är det bar att vara född envis, men det här verkar underligt...

 

Om du struntar i att plugga in Headsetet och använder dig av en vanlig microfon och datorns högtalare när du ringer/svarar fungerar det då ? Vill bara testa om det är själv headsetet som "strular till det". Läset nämligen på en sida som sålde headset att en av modellerna "Will not work with US-Robotics". Man kan ju undra varför då jag trodde alla headset fungeradde likadant = bara att plugga in.

 

Sedan läste kanske jag fel manual för den jag hittade angav att SPKR-knappen aktiverar/avaktiverar högtalarna på modemet til förmån för ett headset. PÅ din har du ljud i högtalarna hela tiden = antar att modemet av någon anledning inte känner av att du kopplat in ett headset.

 

Ska med hjälp av koden leta vidare...

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

Hej!

 

Någon annan mikrofon har jag inte så det går ej att testa. Däremot funkar det inte när jag kopplar i högtalaren istället för headsetet varför det troligen inte är det som krånglar.

Headsetet är för övrigt av märket Labtec.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen Pixie!

 

Nu har jag laddat ner ALLT som finns om modell 5625 och läst från alla håll och kanter men hittar inget som säger att modemet stöder ett head-set. Vad det står är att själva modemet kan användas som handsfree, men det betyder inte att det går att ansluta ett headset. det finns ju många "vanliga" trådlösa telefoner som har "speakerphone-funktion" ( du behöver inte använda själva luren ) men det går ändå inte att koppla in ett headset. Tyckte själv det var lurigt att det inte fanns uttag på själva modemet för ditt headset... :)

 

Vad jag däremot hittade är att du bör ha ett program som heter Phonetools som du ska använda när du ringer/svarar. Sedan kopplar du modemet i Speakerphone-läge och du kan prata s.a.s handsfree.

 

Jag återkommer självklart om jag hittar mer i manualerna jag laddat ner. Ibland är det lite lurigt att bara läsa utan att ha hårdvaran tillgänglig... ;)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

Jag måste säga att jag är imponerad av den tid/kraft du lagt ned på detta!

 

Skall försöka ladda ned Phonetools och se om de hjälper - misstänker emellertid att det inte gör det eftersom jag provat flera andra, liknande problem.

 

Men envis är jag. Återkommer när jag har nyheter.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Det är bara kul att få något att "bita i" som man samtidigt lär sig något nytt av ;)

 

Tycker det är dåligt om jag nu fattat rätt att modemet stöder speakerphone men INTE headset. Eventuellt kan det går genom någon ny drivrutin + programvara som gör att modemet och ditt ljudkort kan samarbeta. Skam den som ger sig...

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...