Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Datavirus


Gäst idgadmin

Rekommendera Poster

Gäst idgadmin

 

Antiviruskriget kan vi aldrig vinna. Jag är ingen datakod expert det lämnar jag över till andra som kan. Jag anser mig duktig på mitt sätt när det gäller IT – Säkerhet. Dator tekniskt är vi förlorade. Det är bara en ond cirkel som kommer att snurra i all oändlighet. Men jag ser en annan lösning på datavirus problemet. Man måste se problemet utifrån ett mänskligt utgångsläge inte teknisk. Men om vi utgår från att (cirka summa av 70 % av datavirus eller annat) kommer från fattiga länder i Asien eller för detta öst blocket. Vad är att göra? Kärnan i problemet är att världens alla regeringar inte kommer att göra något åt problemet. Jag vet att den här strategin har används i ett annat sammanhang med framgång. Marknadsförings mässigt är det genialt för ett antivirusföretag. Som läget är nu tror jag att man har en ganska bra koll på antivirusföretagen. Vilka dessa personer är som tillverkar datavirus eller annat. Vad man gör i dags läget är att försöka avslöja eller gripa personerna. Ja! Det är väl en riktig åtgärd eller inte? Vad man måste göra i stället är att fånga upp de här förmågorna. Min del-lösning av virus problemet kan liknas med den engelska fotbollsklubbens lärlings program för lovande ungdomar. Många av ungdomarna som tillverkar virus har mycket små eller inga framtidsutsikter i sina hemländer. Antivirusföretaget kan starta en privat skola och ett elev boende. Man erbjuder ungdomarna en framtid och ett mål med sina studier. I stället för ungdomarna använder sina kunskaper till negativa saker. Får de utveckla sina kunskaper och lära sig mer under krav och löften om att inte tillverka datavirus. Vad många ungdomar saknar i dag är regler, krav och någon de kan se upp till. Antivirusföretaget får en naturlig rekrurterings bas inför framtiden. Antivirusföretaget får ett positivt ryckte i världen. Vi får kanske något mindre datavirus. Datateknikerna i antivirusföretagen kan lägga ner mer tid på de mer allvarliga hoten och svår fångade personerna i vuxen ålder. Jag kallar den här tekniken. Fånga upp de riktiga förmågorna/lämna de mindre förmågorna. Kan vi inte stoppa dataviruset måste vi plocka bort personerna som står för programvaror som ger nybörjare eller skapligt duktiga en chans att tillverka datavirus. Om inte en nybörjare/skapligt duktig har ett hjälp program kan han inte tillverka något datavirus. Han kan inte själv tillverka ett datavirus för han saknar programmerings kunskapen. Vi stryper tillgången för okunniga och nyfikna personer. Datavirus kan vi inte teknisk stoppa vare sig nu eller i framtiden. Ny teknik utvecklas ständigt. Men något kan man göra. Det är inte alltid en teknisk lösning är den rätta. Ibland kan IT–säkerhet handla om en mänskliga/sociala problem i världen.

 

Av Lundaviking

 

Hemsida www.otorn.org/~jorgenj/

 

[inlägget ändrat 2004-01-08 19:15:07 av lundaviking]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag håller med dig om att många som gör virus troligen bor i Asien och att några troligen är fattiga. Men jag tror absolut inte att det människor gör virus bara för att de är fattiga, troligen därför att det är spännande och lärelserikt.

Tanken med att antivirusföretag skulle "lära upp" unga virus skapare låter ju bra. Men de är nog inte ute efter några "svensson-hackers", alla (med några få undantag) kan skapa virus med lite god vilja och tid. Företagen är nog ute efter personer som har NTBugTraq (http://www.ntbugtraq.com) som startsida och sitter och hackar Windows/Unix hela dagarna och genom det har "lite" mer kunskap om detta en vanliga användare. T.ex. dom som utnyttjade RPC-hålet i Windows NT/2000/XP i och med viruset Blaster med flera.

 

Men de allra flesta som skriver virus och andra skadliga program gör det nog för att det är kul. Dessa är så många att det inte går att stoppa dom. De kanske skriver ett par virus och sedan lägger av vilket gör att de inte kan spåras.

 

Det bästa verkar vara att hitta ett hål i t.ex. Windows och sedan göra ett virus/mask som utnyttjar detta till max för att skapa så stor uppmärksamhet som möjligt. Då kan man nästan vara säker på att bli erbjuden ett jobb som expert på något stort företag som Symantec eller Microsoft.

 

Jag tror garanterat att för att stoppa virusutvecklingen så behövs det göras med teknik. Att omvända alla "onda" programmerare till den "goda" sidan kommer inte att gå hur mycket pengar det än plöjs in.

Själv har jag ändå drabbats av ett virus även om jag borde vara i riskzonen, men om fallet varit annorlunda hade jag nog hållit med dig.

 

 

[KOD]Gör något vettigt med din dator, gå med i Grid. Detta är ett forskningsprogram för att leta efter medicin mot cancer och smittkoppor.

Kolla in http://www.grid.org för mer info.

[/KOD]

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

 

Jag skriver att mitt förslag är en del lösning av datavirus problemet. Naturligtvis behöver vi lösa det med teknisk kunskap och säkrar program varor. Men att bara lösa datavirus problemet med teknik det tror jag inte på. För hur duktig du än är i programmeringskunskap kan du aldrig skriva det oltimata programvaran som är osårbar. Jag förstår också att många skriver datavirus för att det är spännande och lärorikt. Jag var inte tydlig nog i mitt skrivande. Jag är inte ute efter Svensson hackers. Jag vill fånga in de personer som är snäppet över Svensson. Jag tycker också att det är välinvesterade pengar. Även om resultatet av mitt arbete bara omvänder fyra av tio så kallade expert hackers. Vad kostar deras verk totalt för samhället? De du är mycket mer än kostnaden för omprogrammeringen av personen i fråga om vi skall använda sådana termer.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...