Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

uppdatera datorn


Bittan

Rekommendera Poster

 

Hej

Jag har en Intel Pentium II-processor

400 MHz, 320 MB RAM.

Jag jobbar mycket med musik, digitala bilder, vill börja med redigera filmer från digital videokamera, jag undrar om det går att uppdatera datorn, eller hur skall jag göra?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmmm...

Det är lite gamla prylar.

Men det finns uppgraderingspaket som innehåller moderkort, minne och processor.

 

Dessa finns i olika prisklasser beroende på vad man är beredd att betala.

Dock är de flesta jag har sett med

AMD-processor.

 

Själv hade jag nog valt att plocka ihop de prylar jag vill ha, och då med en Intel-processor.

 

Har du tur hittar du dessutom ett moderkort som stödjer de minnen du har, och då behöver du inte lägga så mycket pengar på det i början.

 

Dock kommer du att behöva såväl ett nytt moderkort som en ny processor...

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det brukar vara "enklast" att utgå från processorn.

 

Naturligtvis vill man ha så stor och ny som möjligt, men den nyaste/snabbaste brukar vara löjligt dyr.

 

Jag skulle kunna tänka mig att en 2.4GHz skulle funka fint.

Det lär bli en rejäl höjning mot dina 400MHz....*skrattar*

 

Men innan vi fortsätter....

Vad har du för operativsystem?

Är det lite äldre så "riskerar" du att få köpa nytt för att det inte skall krångla...

Vilken prisklass hade du tänkt dig?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

Hej!

 

Får jag föreslå att du går in på någon av internet-butikerna och väljer ett av deras standard-paket som utgångspunkt?

 

=====================

In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har alltså win98.

Vet du om det är win98SE eller om det är den äldre "vanliga" win98?

 

Den äldre versionen har problem på lite snabbare datorer, eventuellt är det löst i win98SE.

 

Priser....

Det varierar kraftigt, beroende på vad man vill ha och lite var man handlar.

 

Att göra som sackese säger och utgå från ett standardpaket är det bästa om man inte har så mycket erfarenhet/kunskap.

Delarna i dessa paket är testade tillsammans, så man vet att det kommer att fungera.

 

Du kan hitta uppgraderingspaket på tex

http://www.datorbutiken.com/se/

 

Där kan du också, för "skoj skull" titta runt lite för att se priserna på de olika delarna.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

Jag kan bara hålla med Mij om att du har för gamla grejer, och då menar jag att du får problem med att kunna uppdatera din dator till den standard du behöver.

 

Det är först och främst ditt moderkort som gör att du inte kan uppdatera din dator till att kunna köra multimedia i som du vill.

 

Istället för att byta ut allt i datorn så tjänar du på att köpa en ny. Du får en helt ny dator för 3 500 spänn och kan sälja din gamla för 500 eler nåt ;-)

 

Bara ett tips på var du hittar en sån dator http://shop.distansdata.nu/product_info.php?cPath=60&products_id=47

 

Proud owner and founder of http://www.distansdata.nu

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

Om du skall arbeta med video i datorn skall du nog skaffa en med minst 512 MB RAM, minst 1GHz processor. För att det helt skall gå utan hack och frysningar bör datorn vara ännu mer kraftfull. En variant är annars att skaffa ett videoredigeringskort, men dessa är ganska dyra och det är bättre att skaffa större processorkraft. Förutom detta behöver du en snabb hårddisk, den bör även vara på minst 80 GB eftersom videofiler tar enormt stor plats innan de är komprimerade.

 

Det är ingen större idé att uppdatera idag, köp en ny. De nya gränssnitten för höhastighetsöverföring klarar inte en gammal dator bra.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...