Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Knepiga DAT-filer

BoG

Recommended Posts

Jag har lagt in i PC´n NERO´s alla program för att bl.a kunna kopiera och bränna CD.

Effekten har blivit att alla dat-filer får tillhörighet "Nero MIX media files" med den gröna ringen och triangeln i ikonen.

Finns någon vettig förklaring till varför detta hänt och har det någon betydelse för filens funktion?

Om så är fallet hur ändra,och till vad?

BoG

Amos Bronson Alcott

Hej

Menar du ALLA filer överhuvudtaget.

Eller menar du bara dat-filer med filnamnstillägget dat. Alltså *.dat.

Kan du svara vilka typer av filer som den "tagit över" och vilka filnamnstillägg som dom har (dom tre sista bokstäverna efter punkten är filnamnstillägget)

Men Generellt sett kan man säga så här.

Dina filer har INTE på något sätt blivit förstörda eller ens förändrade.

Dom har endast bytt association (tillhörighet).

Tillhörigheten styr vilket program som filerna normalt öppnas i, t.ex om du dubbelklickar på dom.

Om du t.ex har en Mp3-fil som har tillhörigheten "Winamp media file", så kommer den att öppnas och spelas i Winamp om du dubbelklickar på den.

Om du sedan som du har gjort installerar Nero Mix, så kan det hända att Nero Mix passar på att "stjäla till sig" tillhörigheten till Mp3-filer när du installerar programmet (många program gör så, men oftast kan man undvika det om man är uppmärksam under installationen).

Då kommer i fortsättningen exakt samma Mp3-fil att öppnas med Nero Mix istället för med Winamp om du dubbelklickar på den.

Och det är också enda skillnaden, inget har egentligen hänt med filen.

Det är lätt att ändra tillbaka tillhörigheten om du vill.

Du högerklickar på filen och tar "egenskaper". Då ser du vilket program som öppnar filen och du kan trycka på "ändra". Då kommer det upp en lista på program som du kan välja. Om programmet inte finns i listan så får du trycka på "annat" och leta upp programmet själv.

(funkar ej i Win 98, där tror jag att man håller ner Shift samtidigt som man högerklickar och sedan "öppna med" eller nåt sådant)

ANLEDNINGEN till att jag undrade över just dat-filer och att dom blivit ändrade är att det är onormalt att sådana filer blir associerade till ett Media-program som Nero Mix.

I så fall så är det något konstigt som har hänt, väldigt konstigt faktiskt.

Men du kanske skrev fel, du kanske inte menade filer med filnamnstillägget *.dat.

Om du sedan menar att ALLA filer fått tillhörigheten "Nero Mix media files", så är det inte alls som det skall vara.

Ett Mediaprogram brukar "stjäla" tillhörighet till Mediafiler som *.wav eller *.mp3.

Ett Bildbehandlingsprogram "stjäl" bildfiler som *.bmp eller *.jpg

Ett program "stjäl" normalt endast "tillhöriget" på filer som tillhör den kategori av filer som kan behandlas av programmet.

Mvh

Amos

[inlägget ändrat 2003-12-23 03:52:53 av Amos Bronson Alcott]

• 3 weeks later...

Hej Amos

Vet inte om detta är legalt men jag vill tacka för ditt svar ang Win OE-utkast. Allt OK

God fortsättning på nya året.

Som jag skrev i min första fråga så är det ALLA *.dat fller som ändrats. Totalt 735 stycken, fått fram genom sök *.dat.( jag känner mig väldit unik som lyckats ;-)

Det verkar lite kämpigt att köra igenom alla dat-filerna och ändra associeringen till något annat program.

Ett problem är också att jag vet inte till vilken filtyp

Dubbelklickar jag på en dat-fil händer inget. Högerklickar jag får jag upp de vanliga valalternativen och under eganskaper-filtyp anges Nero-MIX media files, öppnas med NeroMIX.

Tacksam för ytterligare tips.

Hälsningar

BoG

Amos Bronson Alcott
Som jag skrev i min första fråga så är det ALLA *.dat fller som ändrats. Totalt 735 stycken, fått fram genom sök *.dat.( jag känner mig väldit unik som lyckats ;-)

Ja det är bara att gratulera till detta unika tillstånd.

Jag vet tyvärr inte vad du skall göra. Om jag högerklickar på en dat-fil och tar "Egenskaper" så får jag upplysningen att det öppnas med "Okänt Program". Dubbelklickar jag på den, så säger den i dialogrutan som kommer upp att dat-filer används av Operativsystemet och av olika program.

Kanske någon annan har någon lösning.

Mvh

Amos

[inlägget ändrat 2004-01-09 03:40:54 av Amos Bronson Alcott]

Hej!

Letade lite på nätet och tydligen kan det här hända när man installerar NERO Mix.

Vad man gör är att gå via Kontrollpanelen > Mappalternativ > fliken Filtyper och i listan letar upp DAT som där blivit associerad till just NERO Mix. Markera och välj Ta bort. Nu ska förhoppningsvis allt återgå till det normala... :)

*** GOD FORTSÄTTNING PÅ 2004 ***

Hej Mejram

och en Bra fortsättning på nya året.

Tack för lösningen. Den var enkel och smart.

Ordningen återställd.

(Ville markera högre poäng men plippen stannade på lägsta, vet du hur man gör för att markera,som i ditt fall,längst till höger)

Hälsningar o Tack

BoG

Hej BoG!

Kul att allt återgick till det normala. Ibland sker det mer än man önskat sig vid installationer av nya program... ;)

Vad jag vet går det bara att ge ett enskilt inlägg ett poäng per medlem = de som gjort forumet tycker det räcker. För min del uppskattar jag minst lika mycket att den som ställt frågan/skrivit inlägget återkommer och talar om ifall förslaget till problemlösning fungerat eller ej. Fungerade det = alla nöjda och glada. Fungerade det inte så är det fritt fram att söka nya lösningar :)

Ha en fortsatt skön söndag...

*** GOD FORTSÄTTNING PÅ 2004 ***

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...