Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Eget färgschema


Maria E

Rekommendera Poster

Är det någon som vet om man kan göra ett eget färgschema i Windows 2000 det kan an tydligen inte göra i Windows XP. Jag har testat Windows XP i en vecka det räckte för mej. Just nu kör jag Windows 98 men jag ska få en ny dator och då ska antingen Windows XP eller 2000 vara installerade. Man kan göra eget färgshema i Windows 98 om någon har glömt det :-)

I Windows XP verkar det bara finnas färdiga färgscheman :-(

 

/Mvh Maria

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

jo då det går att göra egna

 

högerklicka på skrivbordet.

välj egenskaper

välj utseende

välj avancerat

 

där kan du välja alla färger...

 

hoppas att det vae det du ville

 

UNIX är för mesar

Riktiga män kör Windows...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Schema du är ute för ?

 

Style XP .Mycket bra och mycket att förändra utseendet på datorn.

Andvänder själv.

 

Programet styleXP : http://www.tgtsoft.com/download.php

 

1.01 som gäller och har inte testat den nya beta versionen.

http://www.themexp.org/view.php?type=vs

 

Ett annat populärt program >> Window Blinds.

http://www.stardock.com/products/windowblinds/

 

Themes : http://www.wincustomize.com/skins_nosides.asp?library=1

 

 

 

 

[inlägget ändrat 2003-12-19 20:53:12 av Max12]

[inlägget ändrat 2003-12-19 20:59:00 av Max12]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Menar du att det går att göra eget färgshema i Windows XP ? Windows 2000 har jag inte provat. I Windows 98 går det ialla fall att göra vilket färgschema som helst. T.o.m så att man inte kan använda Windows 98. Jag menar vit bakgrund och vit text när man skriver i anteckningar eller wordpad tex :-( Sen kan man döpa färg schemat till vad som helst nästan. Passande namn urdåligt färgschema . Man måste nog installera om Windows om man gör ett sånt färgschema :-)

/Maria

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

[CITAT]jo då det går att göra egna

 

högerklicka på skrivbordet.

välj egenskaper

välj utseende

välj avancerat[/CITAT]

vilken del är det du inte förstår?

jag bara undrar eftersom du ställer samma fråga 2 gånger

 

man kan göra egna färgscheman i alla windows utgåvor från 3.11-XP det går tilloch med att ändra färg på komandotolken i 2000/XP

 

 

UNIX är för mesar

Riktiga män kör Windows...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej ,

jo jag undrade om det gällde Windows 2000 också att man kan göra egna färgscheman. Jag fick bara ett säkert svar att det gick att göra så i Windows XP. Jag har laddat ner programmet som jag kan ändra färgscheman med. När jag testade Windows XP för några månader sedan så upptäckte jag att det bara gick att välja färdiga scheman. Windows Extra stor blå tror jag det hette som jag valde. Jag gillade inte vissa färger där. Om man retar up sej på färgerna så är det inget kul att använda den versionen. När det gäller Windows 2000 då går det alltså att göra helt egna färgscheman eller måste man ha ett speciellt program för det också ? Jag vet inte vilken version av Windows jag kommer att få på min nya dator .

/Mvh Maria

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

ok...

 

jag citerar

man kan göra egna färgscheman i alla windows utgåvor från 3.11-XP det går tilloch med att ändra färg på komandotolken i 2000/XP

och

 

[CITAT]jo då det går att göra egna

 

högerklicka på skrivbordet.

välj egenskaper

välj utseende

välj avancerat[/CITAT]

 

det gäller i alla windows verisioner .. man behöver inte något special program.. så det är bara att testa,,

 

hopas att detta har gjort dig litte klokare.. annars får du skriva igen..

 

det kan verka som att (främst jag ser jag) vissa skriver litte iriterat, men det kan jag uplysa dig om att så är icke fallet.. det är bara det att det är så jag skriver (ville bara klar göra det så att du inte tror att jag är otrevlig eller tycker att det är en dum fråga eller ngt liknande)

 

 

UNIX är för mesar

Riktiga män kör Windows...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Ok då förstår jag. Då hade jag alltså gjort fel när jag testade Windows XP. Denna version av Windows tröttnade jag på efter en vecka. Men det var alltså jag som hade gjort fel. Windows 200 funkar alltså också att göra egna färgscheman. Då vet jag det. Man får oftast inte testa sånt i databutiker :-(

Men om jag ska kunna testa datorn i databutiken så måste jag väl ändå få ställa in högkontrast annars ser jag inte. Tack för förklaringen. Jag fick veta att det finns en kommando tolk i Windows 200 också det var bra. Jag som trodde att DOS-läge som det heter i Windows 98 att det skulle försvinna helt. Då kan man alltså köra DOS-program i Windows 2000. . Ja annars har jag en dator till som jag kan köra Windows 98 på och alla DOS-program som jag vill.

/Mvh Maria

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

det finns 2st olika i 2000/XP

 

den ena startas med kommandot

KÖR/CMD

 

och det är en 32bitars kommando promt (alltså inte DOS som många tror)

 

och den andra är

KÖR/COMMAND

 

det är en 16bitars DOS promt

 

 

 

UNIX är för mesar

Riktiga män kör Windows...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då uppstår ju frågan vad är skillnaden ?

Är det så att man kan köra 16 bitars DOS-program snabbare under en viss DOS-prompt ? DOS program är väl alltid 16-bitars program vad jag vet ? Men jag kan ju ha fel också. I så fall borde alla dos-program köras forater under DOs-prompten som är 32 bitars ? Men nu vet jag ialla fall att det går att köra

DOS-program.

 

Mvh Maria

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

nja

 

[CITAT]den ena startas med kommandot

KÖR/CMD

 

och det är en 32bitars kommando promt (alltså inte DOS som många tror)[/CITAT]

 

du kan inte köra 16bitars DOS program imed kommandopromten ...

 

Kommandoprompten är inte DOS...

 

och det är inte säkert att du kan köra dina DOS program överhuvudtaget i 2000/XP

 

 

 

 

UNIX är för mesar

Riktiga män kör Windows...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då måste jag kolla med Föreningen Sveriges Dövblinda om jag kan använda programmet Telowin i Windows XP eller 2000 vilket jag nu väljer. Jag brukar ofta ringa med datorn. Men den dator som jag fick av pappa ska jag köra dos-program på. Det är en Pentium 200 Mhz. Det finns andra program som man kan använda att ringa med men Telowin kan man ha stor text när man ringer.

/Mvh Maria

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

ja det bör du nog göra...

 

annars är enda sättet att testa programet i 2000/XP

 

annars så kan du ju köra windows 98 under 2000/XP med program som VMware som skapar en simulerad dator, och på så vis så kan man köra flera operativ system samtidigt, jag använder VMware för att köra Windows 2000 eng/sve och svenska XP

 

det kostar dock en del!!.. men på deras hemsida finns en 30dagars demo så att du kan testa om du vill

 

jag rekomenderar dock minst 256mb ram och en 1000MHZ+ CPU för att köra 1 dator (1500MHZ+ CPU och 512mb+ för 2-4 datorer samtidigt)

 

 

 

 

 

UNIX är för mesar

Riktiga män kör Windows...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har nu testat att göra ett eget färgschema i Windows XP. Jag testade det i en färgaffär där de hade en dator med bl.a. program för att se vilken färg som passar till oloka hus. Det gick inte att få stor text i detta program men det var jag ju inte intresserad av eller egna färgscheman. Jag lyckades göra ett eget färgschema med högkontrast och allt. . Men nu är frågan kan jag även göra det i Windows 2000 ? Jag ska försöka med det du sa så att jag kan få äldre program att funka också. God Jul!

Mvh Maria

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...