Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Någon som vet?


Gäst idgadmin

Rekommendera Poster

Gäst idgadmin

Hej!

Vi har en diskussion huruvida det är möjligt att få virus utav vanlíga bilder. Är detta möjligt?

Tacksam för svar.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

Jag läste i en datatidning som iof var från 2000,där det stod att mp3-filer och bilder inte kunde innehålla virus.

Men utvecklingen går väl framåt på den fronten också.(Tyvärr).

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr går utvecklingen framåt där också, ja.

 

Egentligen så är det väl inte bilden som är viruset, men i bildens kod kan dom tydligen lägga in lite annan kod också.

 

Så det enklaste är väl att säga att man kan få virus via bilder.

 

Tror det var bilder på Anna Kornikova(?) som det varnades för för ett tag sedan..

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Per_Hellqvist

Hej!

 

Nej det är generellt sett inte möjligt.

 

Den teoretiska möjligheten finns att man gömmer kod i en "bildfil" och sedan planterar in en "läsare" på datorn som läser in koden, skapar en exekverbar fil och därefter exekverar koden...

 

Det finns en möjlighet att sända elak kod via t ex MP3'or, men då har man lagt koden i headerinformationen i filen och inte i själva musiken.

 

Många tror att de blir infekterade av bilder när de klickar på något som heter t ex "PamelaAndersonNudePictures.jpg.exe" eller liknande. Det var dessutom populärt att sända ut bifogade filer för ett par år sedan som hette motsvarande "PamelaAndersonNudePictures.jpg<200 blanksteg>.exe". I e-postprogram osv ser man då inte den extra ändelsen och tror att man klickar på en jpg-fil.

 

/Pelle

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så jag hade både rätt och fel? *ler*

 

Oavsett så kan det vara bra att veta.

Speciellt när man som jag har många bekanta som drabbas av allt möjligt konstigt....

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...