Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Varför 10 000 rpm


Gäst idgadmin

Rekommendera Poster

Gäst idgadmin

Varför är det bra att ha 10 000 rpm:s hdd, både pyrotech och datorbutiken hade det i senaste numret av pc för alla, o iså fall vad har på dom (operativsystemet eller vad då)???

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

 

Man har operativsystemet på en sådan hårdisk. Datorn startar mycket snabbare när den har en så hög hastighet(operativsystemet laddas upp snabbare).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

Ju snabare RPM en disk har destå snabbare läs och skriv hastigheter får man ... nakdelen med dom hastigheterna är värme och ljud... inte som Frippe2 frågar

Det finns väl risk att diskarna gå sönder med de hastigeterna.
.. visst om du håller på att sparka på datorn eller skakar på hårdidken medans den jobbar ... då kan den gå sönder.. men den risken fanns redan när diskarna snurrade med 5000Rpm..

 

diskarna i dag kommer att bli mycket snabbare .. på SCSI fronten finns redan 15 000Rpms diskar..

 

Force

nej man har inte uteslutande operativ systemet på en sådan disk... oftast har man OP på en separat disk (7200rpm) sen läger man all lagring (filmer, program etc) på snabba diskar .. för hur ofta startar man om en dator..(mellan 178 och 240 dagar har mina varigt uppe "ej min workstation")

och den lilla tiden som man måste vänta för op att starta (40 för min 2000 och ca 20 för XP) så den tiden är försumbar

 

Dual P3 550mhz:1024mb RAM:GF2 32MB:win2000

Dual Ppro 200mhz:512mb RAM:8 SCSI:RAID5:SCOunix

AMD 1300mhz:512mb RAM:GF2 32MB:WXPpro...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...