Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Trådlöst nätverk


Gäst idgadmin

Rekommendera Poster

Gäst idgadmin

Jag tänkte investera i ett nätverk till jul.Men jag har ingen aning vad jag behöver för utrustning.Trådlöst ska det vara,och helst ska det gå att surfa på båda datorerna oberoende av varandra.Båda har nätverkskort och usb 1 resp. 2.

ena burken är sprillans och den andra ca 3 år.Jag har bredband via ADSL och vill gärna kunna dela ut delar av min hårddisk,har hört att det kan vara problematiskt.Tacksam för snabba svar!

Mvh Åsa

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Ser inga problem alls med det du vill ha ditt nätverk till. Rekommenderar varmt en router ( själv har jag en D-Links DI-604 som är kabelansluten och fungerar SUVERÄNT BRA )och de finns ju både trådlösa och via kabel. Själva installationen/konfigurationen är väldigt snartlik och jag tror absolut inte du får några problem bara du följer manualen till routern + den Nätverksguide som finns i ME och XP.

Vad du måset ha för att få igång ett trådlöst nätverk är en trådlös router + trådlösa nätverkskort ( finns olika type som vanliga PCI-kort + PC-CARD eller USB-anslutna ). På många routrar finns möjlighet att både ansluta via kabel och trådlöst vilket jag tycker är en bra idé då en äldre dator ofta bara har ett vanligt nätverkskort för kabelanslutning. ADSL-modemet kopplas med kabel till själva routern.

Vad du bör tänka på med ett trådlöst nätverk är att omgående ställa in de skydd som finns då det är mer sårbart för hackare.

 

Läs gärna mer om det här på t.ex D-Links hemsida...

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

 

Hej!

Tack för ditt utförliga svar,det låter relativt enkelt att köra igång detta.En annan sak jag kom på var att datorerna kommer att stå på två olika våningar i huset,den ena ungefär rakt ovanför den andra,ska jag tänka på något speciellt när jag placerar routern?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Där får du nog prova dig fram lite för att få maximal överföring. Det finns ju även viss risk för störning av andra trådlösa prylar du har hemma. Men är det som du skriver "bara" ett golv emellan så ska det inte vara några större problem.

Får du av någon anledning lätt störningar finns det möjlighet att montera en större/extra antenn. Men jag tror nog du får det att fungera ganska bra med rätt typ av trådlöst nätverkskort. Du kan ändå inte komma upp i de överföringshastigheter som ett kabelanslutet nätverk klarar av i alla fall. I XP finns även en liten indikator som visar hur bra anslutning/kontakt du har mellan datorer och router, och med den till hjälp kan du enkelt testa dig fram till optimal placering/riktning av antennerna.

 

Lycka till!

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

 

Jag får så bra svar så jag frågar väl på...jag har fattat det som att nätverkskorten ansluter man till resp. usbport eller?Accesspunkt har jag oxå hört talas om,är det nåt man måste ha?

Finns det några färdiga kit med allt man behöver att köpa?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

 

En trådlös Access-punkt brukar man koppla till en existerande kabelansluten router, bl.a den DI-604 som jag har, för att få nätverket trådlöst.

 

För dig som startar från början och vill dela ADSL-modem så ska du absolut köpa en router. Sedan kan du alltså välja om du vill ha PCI-nätverkskort ( då ersätter du bara det du redan har i datorn med detta trådlösa = inga som helst problem ) eller USB-nätverkskort. Vet inte på rak arm men jag har för mig att de du kopplar till en USB-port är bra mycket dyrare. Och du behöver ju två stycken. Eller ett annat alternativ är att du köper en trådlös router som har ingångar även för att koppla in datorer med kabel. Då kopplar du in den dator du har närmast ADSL-modemet ( som du ändå måste koppla in till routern med en kabel ) med en nätverkskabel och du kan använda det nätverkskort du redan har i den datorn. Sedan köper du ett trådlöst nätverkskort till den andra datorn och ansluter den trådlöst.

 

Som du märker är en router-lösning väldigt flexibel och du kan fixa till det för att passa dina förutsättningar.

 

Ja, det finns färdiga paket/kit hos de flesta datorbutiker. Men då är det oftast en router + 1 alternativt 2 PCI-nätverkskort. Kika under Nätverk - Trådlöst på JMEDATA och KOMPLETT...

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...