Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Mollan

win XP avinstalation

Rekommendera Poster

Mollan

Hej!

Ser att fler än jag har problem med avinstallation av XP Home edition.

Tacksam för tips.

Jag la in XP Home för att testa om en ny dator fungerade och kunde sen ej avinstallera. Via kontrollpanelen kan man inte se Win XP, bara delprogram. Via kommandotolken ska avinstallation visst också fungera men jag lyckades ej. Jag har väl valt fel vid installation, jag valde partionera disken vid installationen. Såg sedan en varning om att det ger problem. Och i ett inlägg i forumet har NTFS-format gett problem. (minns ej vad jag valde i det fallet och nu kommer jag ej in i programmet)

PGA tidsbrist blev datorn stående så nu kommer jag inte in i datorn utan att ha aktiverat XP:n.

Den som jag vill avinstallera och göra ominstallering av. Kul!

Så hur går jag enklast och snabbast tillväga?

Gissar att jag kommer att behöva installera och avinstallera WIN XP ett antal gånger innan jag blir nöjd med hur jag vill ha min dator. Och det tar några månader.

Kommer jag att behöva aktivera programmet vid varje ominstallation? Jag hittade ingen info om detta hos Microsoft.

Ha en bra dag!

L

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Mij

Nej, det går inte att avinstallera winXP, eller något annat opertivsystem via

Lägg till/ta bort program.

Inte heller via kommandotolken eller liknande.

Vad har du på den/dom andra

partitionen/partitionerna?

Något du vill spara?

Vad vill du installera på hårddisken sen?

Om du vill installera XP igen är det absolut enklast att starta på skivan.

Installationen startar och du väljer att göra en "ren" installation.

Under installationen väljer du att formatera med FAT32 eller NTFS.

Om du vill installera något annat, tex win98, måste du börja med att ta bort partitionerna.

Det gör man med hjälp av en startdiskett till win98...

Återkom om du inte skall ha winXP på datorn.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Mollan

Roligt att XP:n har en anvisning om att avinstallera via kontrollpanel då.

Jag tyckte det verkade mystiskt.

Försökte med CD:n men fick inte till en ny(om)installation då. Ska försöka igen när jag aktiverat programmet. Får se om det lyckas nu då.

Funkar det med startdiskett till 98:an för att ta bort partitionering? Jag har inte kört 98:an på den här datorn. Så det är bara Windows XP Home Edition som ligger där på "halva" hårddisken.

Inga andra partitioneringar är använda än. Funderar på att lägga in 98:an först(bara jag får bort låsningarna och kan installera om) och uppdatera med XP:n.

Sen ska jag lägga in andra OS och testa på andra partitioner. Nån Linus-variant (kanske Red Hat) för det har jag varit nyfiken på länge men saknat hårddisk-utrymme för.

Det blir säkert fler OS-bekymmer då.

Nu ska jag först få in 98:an och XP:n. Testat med 98:an och 2000 tidigare och fick det att fungera hyggligt men det var på en annan dator.

Nått mer att tänka på?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Mij

Har inte sett hur det ser i XP...

Själv kör jag med win2000, men det spelar ingen roll..

Jodå, det går att ta bort partitioner, och skapa partitioner med en startdiskett till win98.

Det går även att ta bort

NTFS-partitioner, fast då måste man välja att ta bort "icke-DOS partition".

Nackdelen med fdisk, som är det program som används för det ändamålet, är att om man vill göra något med c-partitionen, så måste man ta bort dom andra först.

Men om man inte har hunnit spara något där så är det inte så farligt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst idgadmin

om man gör en upgradering och väljer att kunna gå tillbacka så finns alternativet att avinstalera operativ systemet under lägg till/ta bort program

men om man gör en ren installation så finns naturligtvis inte det alternativet

Dual P3 550mhz:1024mb RAM:GF2 32MB:win2000

Dual Ppro 200mhz:512mb RAM:8 SCSI:RAID5:SCOunix

AMD 1300mhz:512mb RAM:GF2 32MB:WXPpro... medmera

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Mollan

Skillnad på nyinstallation och uppdatering således.

Tack för klarläggandet.

Har problem med att fdisk inte hittar hela hårddisken utan bara den del jag tidigare partitionerde för XP. 50MB av 120MB. Varför?

Vad gör jag för att lösa detta?

Funderar över om jag partitionerat och formaterat rätt. Fdisk finns på en wi98 startdiskett som ej hör till aktuell dator. Kan filer som inte skulle bort ha följt med? Hittade ingen fdisk på diskett till datorn XP hör men som jag vill ha in Win 98 - 2000 - XP på.

Vad rekommenderas av er som gör detta oftare än vartannat år (då glömmer man mycket, märker jag).

Tacksam för tips!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst idgadmin

kör med skivan... där finns alla verktyg som du behöver för partitionering och formatering

Dual P3 550mhz:1024mb RAM:GF2 32MB:win2000

Dual Ppro 200mhz:512mb RAM:8 SCSI:RAID5:SCOunix

AMD 1300mhz:512mb RAM:GF2 32MB:WXPpro... medmera

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

• Skapa nytt...