Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

hemmanätverk_med_NTFS


Gäst idgadmin

Rekommendera Poster

Gäst idgadmin

Hej

 

Har ett hemmanätverk med 3 datorer; en Windows XP Professional och två Win98 andra utgåvan. Först hade jag FAT32 på XP och allt fungerade bra; alla tre datorerna kunde se varandra och byta filer, skriva ut etc. som de skulle. Alla tre går in i en gateway (D-link DI 804) som via ett D-link ADSL modem är anslutet till Internet. Ingen av datorerna har brandvägg konfigurerad - inte ens XPs inbyggda, så gatewayen ska stå för det. Alla tre kan samtidigt vara på nätet och surfa. Det fungerar bra även om ADSL inte är något bredband.

 

Problemen uppstod när jag konverterade XP från FAT32 till NTFS. Ingen av win98 kan se XP-datorn nu. XP-datorn kan inte heller se de andra, men på XP kan man köra "sök dator" och ange nätverksnamnet (ex \\Nisse ), då hittar man den och man kan mappa en sök väg (ex \\Nisse\foton ), men som sagt, i utforskaren finns ej de datorerna under "Mina nätverksplatser\Hela nätverket\Microsoft Windows-nätverk" och de andra kan inte se XP ens om man kör "sök dator" eller försöker mappa nätverksresurser. Beror detta på att en fat-dator inte kan se en ntfs-dator? Jag har kört om "konfigurera hemmanätverk" från XP skivan utan att det blivit bättre. Var har också kört guiden på de andra datorerna. Jag har kollat så att alla tre datorerna har samma Workgroups-namn. Jag har kört ping. Alla kan via gatewayen nå Internet. Jag har även loggat in på gatwayen och kollat upp så att inte det är något mysko med inställningarna där.

 

Jag tror att det är något fel i inställningen under Kontrollpanelen\Administrationsverktyg\Tjänster. Vissa tjänster, t ex TCP/IP NetBIOS Helper anger under fliken "inloggning" att "logga in som det här kontot: NT AUTHORITY\LocalService". På andra tjänster står det istället "logga in som: • lokalt systemkonto" Nu törs jag inta ändra här utan att veta exakt hur det ska vara. Kanske har det inte heller med saken att göra? Om du inte kan svara på detta kanske du i alla fall kan tipsa om var jag ska söka hjälp

 

Tack så länge

 

Hej då

från Nisse Klack

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemen uppstod när jag konverterade XP från FAT32 till NTFS.

Något annat måste ha hänt. Har själv ett hemmanät med två datorer, den ena med XP (NTFS) och den andra med ME (FAT32) och Windows 2000 (NTFS). Inga problem att dela filer. ME-datorn ser XP-datorn i nätverket och kan ta del av de utdelade filerna.

 

Vissa tjänster, t ex TCP/IP NetBIOS Helper anger under fliken "inloggning" att "logga in som det här kontot: NT AUTHORITY\LocalService". På andra tjänster står det istället "logga in som: • lokalt systemkonto"

Exakt så är det hos mig också.

 

Testat med att aktivera NetBIOS över TCP/IP?

Egenskaper för anslutning till lokalt nätverk/TCP/IP (markera)/Egenskaper/Avancerat/WINS.

 

Du skrev att du kört om guiden "Konfigurera nätverk". I och med det så aktiveras XP´s inbyggda brandvägg. Har du inaktiverat efter det?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Här nedan kan du kolla så kanske du får hjälp!

 

Inga problem med olika filsystem iallafall!

 

http://pcsupport.idg.se/nyasearch.asp?pcsupport=true&allaSajter=true&sortera=relevans&senaste=Allt&soktext=hemman%E4tverk

 

Sören

 

TACSAM FÖR SVAR! (LITAR PÅ ERT OMDÖMME)

________________________________________________________________________________

XP Professional

AMD Athlon 1,46 Ghz,Maxtor 120Gb + Seagate 40Gb ,1,00Gb Ram,21"EIZO,

http://hem.passagen.se/vaknare/

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

det spelar ingen rol om du kör FAT32/NTSF eller raiser FS på datorerna .. filsystemet har inget med nätverket att göra

 

Jag tror att det är något fel i inställningen under Kontrollpanelen\Administrationsverktyg\Tjänster. Vissa tjänster

NEJ NEJ NEJ.. du ska inte röra dom inlognings kriterierna om du absolut inte vet vad du gör

 

det kan sluta med att datorn inte startar alls.

 

hur är det med kontona på XP datorn har windows me datorn ett eget konto

 

och eftersom du nyss har konvertarat till NTSF så innebär det att du inte har satt vilka rätigheter som me datorn har..

 

och slå av XP:ns brandväg..

 

 

Dual P3 550mhz:1024mb RAM:GF2 32MB:win2000

Dual Ppro 200mhz:512mb RAM:8 SCSI:RAID5:SCOunix

AMD 1300mhz:512mb RAM:GF2 32MB:WXPpro... medmera

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

Ebba Grön: Jag har nu testat med att aktivera NetBIOS över TCP/IP (Jag har startat om) -> Ingen skillnad. XP se inte de andra två

Win98-datornerna - om man kör "visa datorer i arbetsgruppen" eller i utforskaren(de två ser varandra)och de ser inte XPn. (Men jag kan skriva ut på en skrivare ansluten till en av 98ornas LPT-port.. Mysko)

XPn har ej brandväggen aktiverad. Jag har kollat.

 

Mikael_Rosenberg :"hur är det med kontona på XP datorn har windows me datorn ett eget konto" - Det där förstod jag inte.

 

"vilka rätigheter som me datorn har.." - Var sätter man rättigheter? Jag har valt att mappar ska vara delade genom att högerklicka på den, egenskaper, dela ut;"dela ut den här mappen i nätverket". Lika så har jag gjort t ex med CDskrivaren och CDn på XPn och även bockat i att "tillåt att andra andvändare ändrar mina filer", men de kan inte se någonting och kommer inte åt dem. Är det det som du menar med att dela ut rättigheter?

 

 

Tack så länge

 

Hej då

från Nisse Klack

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

Mikael_Rosenberg :"hur är det med kontona på XP datorn har windows me datorn ett eget konto" - Det där förstod jag inte.

 

"vilka rätigheter som me datorn har.." - Var sätter man rättigheter? Jag har valt att mappar ska vara delade genom att högerklicka på den, egenskaper, dela ut;"dela ut den här mappen i nätverket". Lika så har jag gjort t ex med CDskrivaren och CDn på XPn och även bockat i att "tillåt att andra andvändare ändrar mina filer", men de kan inte se någonting och kommer inte åt dem. Är det det som du mnar mane att dela ut rättigheter?

 

 

Tack så länge

 

Hej då

från Nisse Klack

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...