Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Formatera

chomis

Recommended Posts

Hej, jag vill formatera min dator, men vet inte hur jag skall göra, jag har windows 98 i grunden men har uppdaterat till windows xp, har försökt med startdiskett till 98:an men det går inte, antagligen för att jag har xp nu. Skall man sätta i skivan och sedan starta datorn, man skall väl komma till någon bot där, men vad skall jag göra efter det att datorn precis startat, eller hur gör jag.

/Trött på detta

[inlägget ändrat 2003-12-05 21:44:36 av chomis]

Om du inte skall spara någonting på hårddisken, eller ordnar en back-up på tex cd-skivor, så kan du följa beskrivningen här:

http://pcsupport.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=361564

Om du har windows XP på cd-skiva skall det gå att boota upp på den, och under installationen välja att du vill formatera.

Dock vet jag inte hur det är om det är en uppgraderingsskiva du har.

Det är möjligt att du måste installera win98 först då, och då följer du anvisningarna i tråden som länken leder till.

Om du har flera partitioner, och inte vill formatera dom, så behöver du något annat program som kan sköta om formateringen, tex Partition Magic.

Då skall du inte följa anvisningen via länken..

Om du ska installera XP igen efter formatering, så ändra i BIOS att CD-ROM ska vara första bootalternativet. Starta om med XP-skivan i datorn och får du meddelandet tryck på valfri tangent för att starta från CD, gör då det. Välj ny installation eller att installera Windows.

Windows föreslår partition att installera på. Är det OK gå vidare. Där får du nog frågan om du vill behålla aktuellt filsystem och formatera. Välj det filsystem du vill ha med hjälp av piltangenterna och sedan startar formateringen. Efter det är klart startar datorn om och XP-installationen fortsätter. Det finns en bra guide som med bilder beskriver varje fas i formatering/installation, se Black Vipers site:

http://www.blackviper.com/Articles/OS/InstallXPHome/installxphome1.htm

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...