Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Lokalt nätverk


Kent Andersson

Rekommendera Poster

Kent Andersson

Jag har problem med mitt lokala nätverk, använder koaxialkabel med t-koppling och terminator, har installerat både IPX och TCP/IP som protocoll. Jag använder TCP/IP till min fasta anslutning, vilket fungerar bra med RJ45 plugg. Problemet är att vi inte kan se varandras datorer i nätverket, har gett datorerna olika IP nr, men vi lyckas inte pinga varandra. Mappar och dylikt är utdelat och datorerna (2st) kör win 98 och NT 4.

 

IPX ska väl bara vara att ha isntallerat+kabel för att man ska kunna se varandra? Förutsatt att man har utdelade mappar.

 

Tacksam för svar, hör av er om något är otydligt.

/Kent

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kent Andersson

Ja, samma subnet mask, workgroup och T-koppling med terminator på båda burkarna, kan inte begripa vad som är galet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kent Andersson

Hej!

IPX protokollet hade vi bara tänkt använda för att få över lite backup filer mellan datorerna, men det verkade inte fungera så vi installerade TCP/IP.

 

Vad är det för tjänst för browse?

 

På den ena datorn kör jag med min tilldelade IP adress, och den andra, som inte är koppald utåt har jag prövat med lite olika IP nr (10.0.0.1)...

 

Jag kan pinga det egna kortet från båda datorerna.

 

Har prövat med två koaxkablar, men med samma resultat.

 

/Kent

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kenneth Nordensten

Tänk på att du även måste ange IP-adres för nätverksortet som används inom ditt nätverk. Sedan har du oxså en IP-adress som du blir tilldelad från din ISP. I kontrollpanlen för Nätverk så har du dels något som heter "TCP/IP 3Com Etherlink..." där du sätter IP-adress för ditt lokala nätverk t.ex 10.0.0.1 med nätmask 255.255.255.0 och sedan för fjärranslutningen har du något som heter "TCP/IP Drivrutin för fjärranslutning" där du sätter att IP-adressen skall tilldelas automatiskt. För den andra datorn sätter du att IP-adressen är 10.0.0.2 med nätmask 255.255.255.0

Mvh Kenneth

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kent Andersson

hej och tack för de svar som jag har fått. Hittills har jag inte använt två nätverkskort i datorn som brukar vara ansluten till Internet, utan jag har har först försökt få igång ett nätverk mellan två datorer. det är det här nätverket som strular, alltså det mellan två datorer.

 

vilket protokoll är smidigast att använda sig av för att koppla ihop två datorer, det känns onödigt att behöva köra över parallellkabel när man ändå har nätverkskort i båda burkarna.

 

Om man tar det från början, vilket protokoll rekomenderas, och hur skall man ha allt inställt? vi vill bara kunna flytta filer då den ena datorns hårddisk skall formateras.

 

/Kent

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kenneth Nordensten

Visst det är IPX/SPX-protokollet som är bäst för att koppla ihop datorerna lokalt i ett nätverk. Använd Microsofts "IPX/SPX-kompatibelt protokoll". TCP/IP behövs egetnligen bara för Internet.

De enda inställningar som behövs göras för IPX/SPX-protokollet är att bocka för "Fil- och skrivardelning för Microsoft nätverk" och "Klient för Microsoft-nätverk" under fliken "Bindningar". Dessa båda tjänster skall du naturligtvis oxså ha installerat.

Sedan kan du pröva med att dela ut någon mapp på den ena datorn och se om du kan se denna mapp från den andra datorn.

 

Mvh Kenneth

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kenneth Nordensten

Visst det är IPX/SPX-protokollet som är bäst för att koppla ihop datorerna lokalt i ett nätverk. Använd Microsofts "IPX/SPX-kompatibelt protokoll". TCP/IP behövs egetnligen bara för Internet.

De enda inställningar som behövs göras för IPX/SPX-protokollet är att bocka för "Fil- och skrivardelning för Microsoft nätverk" och "Klient för Microsoft-nätverk" under fliken "Bindningar". Dessa båda tjänster skall du naturligtvis oxså ha installerat.

Sedan kan du pröva med att dela ut någon mapp på den ena datorn och se om du kan se denna mapp från den andra datorn.

 

Mvh Kenneth

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...