Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Word Pad


lil

Rekommendera Poster

Hej! Jag undrar varför jag inte kan öppna bifogad fil skriven i Word Pad när den kommer med ett mail? Annars fungerar Word Pad bra. Bara detta att man inte kan öppna filen som kommer mer mail är ganska irriterande... Någon som har ett bra tips???

Jättetacksam för svar!

MVH

Lil

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Amos Bronson Alcott

Om du har Outlook Express, så kanske det kan hjälpa att gå till

"Verktyg-alternativ-säkerhet" och där bocka av rutan "tillåt inte att bifogade filer som kan vara virus sparas eller öppnas".

 

Var det de du menade.

Eller är det fel på själva filen.

 

Om du har Panda Antivirus Platinum 7, så måste du göra en sak till, men det kan vi ta om inte detta hjälper.

 

Mvh

Amos

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går inte att öppna även om jag inte går via Outlook Express, t ex hotmail. I Outlook Express kunde jag inte hitta de alternativ Du skrev om... Jag har inte Panda antivirus utan Norton. Vad tror Du???

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Amos Bronson Alcott

Hej

 

Om du har en äldre Outlook Express än 6.0, så kanske inte det alternativet finns, men då borde det å andra sidan gå att öppna filen.

 

Det viktiga för mig att veta är om du kan ladda hem filen till t.ex skrivbordet från Hotmail. Eller om det är så att du du inte kan "få loss" den från dina E-mail.

 

Jag måste veta om du kan "lösgöra" filen ifrån mailet, så att den blir fristående.

 

Prova att "spara" den på skrivbordet.

Dubbelklicka sedan på den och se om den öppnar sig i Wordpad.

 

Om den inte gör det, så öppnar du istället Wordpad och öppnar filen med programmet.

 

Börja med detta först och hör av dig hur det går.

 

Mvh

Amos

 

 

[inlägget ändrat 2003-12-05 21:41:38 av Amos Bronson Alcott]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr funkade inget av detta heller. Jag har lagt filen på skrivbordet, men hela tiden när jag försöker öppna den kommer det upp:"wordpad har orsakat ett fel i SWRD832.CNV, Wordpad stängs." Jag är jättetacksam om Du har fler alternativa lösningar!

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej lil!

 

Nu har jag suttit och exprimenterat lite grann här för att försöka öppna en bifogadfil som är sparad på skrivbordet och försöka öppna den i wordpad.

Jag har använt mig utav outlook Express.

 

Så här gjorde jag!

 

1: Öppnade outlooken

2: högerklickade på mailet valde öppna (upp kom en meny) namnet på filen ex: test bifogad fil, som jag hade döpt filen till.

3: I det vita fältet lite längre ner så står det vad filen heter i bifoga-fältet

4: Markera det fältet (det blir då blått) högerklicka och välj spara som.

5: Ytterligare en dialogruta kommer upp där du kan välja var du vill spara den bifogade filen (välj skrivbordet) ett bra alternativ.

6: Nu öppnar du Wordpaden.

7: Där väljer du den gula öppnamappen som finns under verktygsmenyn.

8: Upp kommer nu en öppnameny där du väljer i (Leta i fältet) i det här fallet väljer du skrivbordet.

9: Nu är du inne på skrivbordet och där markerar du den bifogade filen och trycker sedan på Ok-knappen.

 

Och vips så har du öppnat den bifogade filen i Wordpaden.

 

 

Hoppas att det är det här du menar.

Om inte så har i alla fall jag lärt mig något nytt idag *ler*

 

Lycka till: Malou

 

 

**************************************************

 

Ingen fråga är för dum!

 

Hellre fråga en gång för mycket, än inte fråga alls.

 

 

 

[inlägget ändrat 2003-12-06 17:44:26 av malou jansson]

[inlägget ändrat 2003-12-06 17:58:51 av malou jansson]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen lil!

 

Har gjort ytterligare experiment!

Har öppnat ett hotmailkonto och testat.

 

Så här gjorde jag!

 

1: Öppnade mailet med bifogad fil (som jag döpte till test).

2: Där står information om vem mailet kommer ifrån och annat. Under informationen finns ett GEM + DEN BIFOGADE FILEN/TEXTEN filen är blåmarkerad.

3: Tryck på den blåmarkerade namnfilen.

4: Nu kommer du fram till en ny sida (en viruskoll).

5: På den sidan skall du se 2 allternativ (under ditt hotmailnamn). BLA: En gul mapp med en blå pil (hämta fil).

6: Tryck på den gula mappen hämta fil.

7: Nu kommer en ny dialogruta upp som heter Filhämtning.

8: Tryck på Sparaknappen.

9: Ytterligare en dialogruta kommer upp och där väljer du var du vill spara den bifogade filen/texten. Skrivbordet är ett bra allternativ.

10: När du har sparat klart kommer ännu en dialogruta upp. Där väljer du stäng.

11: Logga ut från hotmailen.

 

Så nu är det bara till att öppna Wordpaden och välja den gula mappen under verktygsmenyn och där välja i namnlisten (skrivbordet) och därefter välja den bifogade filen/texten och trycka på öppnaknappen.

 

 

Jösses vad mycket man lär sig här *ler*.

 

 

Lycka till: Malou

 

**************************************************

 

Ingen fråga är för dum!

 

Hellre fråga en gång för mycket, än inte fråga alls.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Amos Bronson Alcott

Hej lil

 

Jag har inte förstått riktigt om det är den bifogade filen eller om det är hela mailet som du har på skrivbordet. Om det är filen, så kanske det är fel på den eftersom att du säger att Wordpad fungerar i övrigt.

 

Vad har den för filnamnstillägg (dom tre sista bokstäverna EFTER punkten) Det skulle hjälpa mycket om du talade om det.

Och vilket operativsystem som du använder.

 

Prova att öppna den i programmet anteckningar och se om det fungerar. Brukar ligga i "Tillbehör".

 

Om du vill så kan du bifoga filen och skicka den till mig i ett mail, så kan jag se om jag kan öppna den, eller vad det kan vara för fel. Skicka i så fall till......

 

sixtensixten49@hotmail.com

 

Mvh

Amos

 

Ps Meddela med ett inlägg i denna tråd om du har skickat den, för jag brukar bara kolla det Email-kontot ett par ggr i månaden.

 

 

[inlägget ändrat 2003-12-07 04:15:20 av Amos Bronson Alcott]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Amos Bronson Alcott

Hej Lil

 

Jag fick exakt samma fel som dig med Wordpad, däremot gick det att öppna den med Word. Men eftersom det var en doc-fil så skall den gå att öppna i Wordpad också. Kanske är något fel på den. Filen alltså. Provade fler Doc-filer i Wordpad och ´det fungerade alldeles utmärkt

 

Kopierade i varje fall in texten från filen till ett E-mail som jag skickat dig så att du kan läsa det.

 

Hör gärna av dig i tråden när du fått mailet så jag vet att det kommit fram. Skickade inte till din Hotmailadress (som jag såg för sent) utan bara en vanlig "Svara avsändaren", så jag hoppas att du får den, annars skickar jag en gång till.

 

Mvh

Amos

 

 

[inlägget ändrat 2003-12-09 15:34:45 av Amos Bronson Alcott]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack så jättemycket Amos för hjälpen! Nu vet jag vad de ville. Det är lité jobbigt när man söker jobb och inte har en aning om dom skriver... Än en gång tack!

Lil

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Amos Bronson Alcott

Hej lil

 

Bara kul att hjälpa till.

När det gäller filen så undrar jag också vad det var för fel på den. Den uppförde sig ju lika konstigt för mig med Wordpad. Men det fungerade bättre med Word.

 

Föreslår att du använder eller installerar Word, vilket är ett betydligt bättre och roligare ordbehandlingsprogram än Wordpad.

 

Om du inte har tillgång till Office eller Word, så kan du ju istället ladda hem OpenOffice. Det finns t.o.m på Svenska. Ingår ett avancerat ordbehandligsprogram, kalkylprogram, presentation och ritprogram. Ungefär som Microsofts egna Officeprogram.

Programmet är helt gratis att ladda hem och att använda. Freeware alltså.

 

Svenska versionen kan du ladda ner här.

 

http://ftp.sunet.se/pub/Office/OpenOffice.org/contrib/rc/1.1rc5/OOo_1.1rc5_030926_Win32Intel_install_sv.zip

 

Är en zip-fil på 64 Mb som tar ungefär runt 3 timmar att ladda hem med vanligt modem.

 

Det enda som man kan tänka på när man skapat ett dokument i programmet är att spara det som ett Word-dokument. Om man inte gör det så går det bara att öppna i OpenOffice. Samma sak gäller antagligen i kalkylprogrammet och dom andra delprogrammen också. (jag menar så att dom går att öppna i Excel o.s.v). Det går att ställa in så att detta görs automatiskt om man vill. Det enda jag inte fick att fungera var den Svenska rättstavningen.

Till och med din fil gick lätt att öppna.

 

Mvh

Amos

 

Ps. Håller tummarna för att du ska få jobbet.

 

 

[inlägget ändrat 2003-12-09 23:08:07 av Amos Bronson Alcott]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...