Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Amos Bronson Alcott


jeeves

Rekommendera Poster

Hej igen Amos!

Nu har jag en ny fråga till dig eller till vem det vara månde!

Jag har ju läst en hel del frågor och svar och det verkar som det program jag har Windows 98 är på väg att ersättas av Windows ME. Kan du ge mig ett bra svar varför man skulle byta? Blir datorn snabbare eller bli den mindre ömtåligt för avbrott eller vad är finessen med att byta? Kanske kan jag klara mig med W 98:an eller kommer det bli kinkigt med program framöver? Jag har hittills aldrig haft problem med W 98:an!!

Tacksam för många svar med för- och nackdelar med respektive program!

Med vänlig hälsning

Hans

PS! Miniatyrerna fungerar utmärkt, men jag skulle gärna vilja veta, om det går att med ett kommando få alla i samma storlek i den vänstra rutan. Det är ingen ko på isen för det finns ju zoom-möjligheter!DS!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tar mig friheten att svara..*ler*

 

Nja, det var kanske meningen att winME skulle ersätta win98, men det lär inte ske.

 

Dels för att även winME är på väg ut.

Jag skulle rekommendera dig att välja winXP eller win2000 istället för winME.

 

Även om jag har hört många som aldrig har haft problem med sitt ME, så är det microsoft's sämsta någonsin, även enligt microsoft...

 

Så jag tror att du skulle uppleva det som utkastade pengar att skaffa ME..

Som sagt, skaffa XP eller 2000 istället.

 

Win2000 är dyrare än winXP, men det tar också mindra plats.

Och jag har inte hört många ha problem med win2000, däremot med winXP.

 

Dock, winXP har tydligen bättre kompatibilitet med olika program, framförallt spel, än vad win2000 har.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Amos Bronson Alcott

Hej Jeeves

 

Håller helt med om allt vad Mij skriver (förutom att jag tycker att Win ME är ett bra Operativsystem).

 

Men jag tycker inte att det är någon som helst idé att du satsar på ME, det är ju som sagt snart på utgående och inga avgörande skillnader mot Win 98 som du har nu. Som du dessutom trivs med.

 

Vi sitter nog lite i samma båt där, för jag vet inte själv riktigt vad jag skall göra. Personligen kommer jag nog inte att satsa på Win 2000, även om det säkert är ett mycket stabilt och säkert system, utan om och när jag skall uppgradera så kommer det troligen att bli till Windows XP.

 

Det jag TROR om Win XP är att det är stabilare än Win 98 och ME (men inte stabilare än Win 2000) och att många program som skrivs nu kommer att fungera bäst på XP. Däremot tror jag inte att datorn kommer att bli snabbare, för XP kräver mer kraft av datorn än t.ex Win 98.

Men för min del så kommer det förmodligen att bli Win XP när jag uppgraderar inom en inte alltför avlägsen framtid.

 

Så mitt råd är att du struntar i Windows ME. När det gäller Win XP eller Win 2000 kan jag inte råda dig vilket du skall välja. Det får jag överlåta till någon som vet bättre.

 

 

MINIATYRBILDER

 

Du menar i Irfanveiw eller??

Jag har aldrig pysslat med programmet, men jag hittade några saker man kunde göra.

I menyn "Visa-Visningalternativ" finns det lite du kan leka med. Bocka bara för något där och se vad som händer, du kan alltid återställa om det inte passar genom att gå tillbaka dit igen.

 

Sedan kan du alltid manuellt anpassa hur stor "svarta rutan" skall vara. För då muspekaren exakt till kantlinjen på rutan. När den förvandlas till en dubbelriktad pil så trycker du ner vänster musknapp och håller den nertryckt medan du "flyttar på" kanten till önskad storlek. Så kan du göra på alla kanter runt om. (fungera f.ö så i väldigt många andra program också). Detta gör du enklast innan du tryckt på "Arkiv-miniatyrer"

 

Om du snabbt vill göra programytan stor, så klickar du längst uppe till höger i programmet på den lilla rutan till vänster om X-et. Då maximeras programmets storlek. Klickar du en gång till där så återställs ursprungsstorleken. När det är maximerat kan du inte använda den manuella metoden mer förrän du klickat en gång till och återställt (åtminstone kan inte jag det).

Denna metod fungerar också i många andra sammanhang i Windows.

 

Om du sedan vill flytta på hela "svarta rutan", så går du med muspekaren till det avlånga blå fältet längs upp. Där trycker du ned vänster musknapp och håller den nertryckt medans du drar rutan dit du vill. (fungerar likadant i många andra program och situationer i Windows).

 

I Irfanview kan du också trycka på enter när du lagt in en bild. Det blir då Helskärmsläge på bilden. Om du trycker enter igen så återgår det till normal-läge. Snygg effekt faktiskt.

 

Om du kombinerar alla dom här sakerna så hittar du säkert något som passar dig.

 

Om miniatyrbilderna till höger skulle täckas av "svarta rutan", vilket dom nog kommer att göra om du vill ha rutan stor, så är det enkelt fixat.

Först måste du naturligtvis ha klickat på "Arkiv-miniatyrer". Om dom sedan täcks av "svarta rutan" så går du bara ner till aktivitetslisten längst ner på din skärm (där du har startknappen till vänster och klockan till höger).

I mitten någonstans skall det då finnas en symbol för "Irfanveiw miniatyrer". Klicka på den, så lägger dom sig överst igen.

Symbolen är faktiskt en liten Panda hos mig i varje fall, ser ungefär likadan ut som symbolen för Panda Antivirus faktiskt.

 

Hoppas det fungerar

 

Mvh

Amos

 

 

[inlägget ändrat 2003-12-05 02:48:45 av Amos Bronson Alcott]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Ursäkta att jag lägger mig i det här,men jag är också i valet vad det blir sen,(tycker ME är ett bra system)vilket förmodligen blir nästa gång jag måste gör något åt datorn,Har jag förstått det rätt när ni säger att 2000 är ett stabilare system än XP.

Nu är ju inte jag nån spelare så många säger "välj" 2000 men och andra sidan,är det förmodligen som du Amos säger,(det har man ju redan sett)att man kommer att skriva programmen för XP.

Men och andra sidan igen*s*det är ju så många företag och universitet som har 2000,så jag tror det kommer att finnas en del progam än,men jag har också hört nånstans att 2000 försvinner,2008 men det vet jag inte,tror jag läste det nånstans.98 försvinner väl 2004 och ME 2005 om jag hört/läst rätt.

Nån som vet mer om det här?????

Qvirre

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Qvirre.

 

Forum är till för att man skall lägga sig i...*ler*

 

Själv tycker jag om 2000, och har inte blivit det minsta imponerad av XP..

Men, att 2000 är stabilare än XP är en sanning med modifikation.

 

Om man bara räknar en "grundinstallation", ja, då är 2000 klart stabilare.

Men med servicepack och patcher så är XP säkerligen lika stabilt och säkert.

 

Dock är XP mycket större än 2000, och med ovan nämda servicepack och patcher skiljer det troligtvis ännu mer.

 

Så om man inte har användning av den kompatibiliteten som finns i XP, och alla drivrutiner som läggs på hårddisken, och alla, i mitt tycke, onödiga möjligheter att anpassa systemets utseende, då rekommenderar jag 2000.

 

En annan nackdel med 2000 är att det är dyrare.

 

Vad det gäller program "för XP", är jag helt övertygad om att dessa också fungerar under 2000, eftersom det i botten är samma plattform.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Mij!

Har väl kommit till ungefär samma slutsats,jag är inte heller imponerad av XP,mina barn har det,så jag har haft tillfälle att testa ingående,så för mig lutar det faktiskt åt 2000,det eftersom jag inte är någon inbiten "spelare".

Jag nämde universitet,Uppsala har 2000 på sina datorer,har en kompis där.på "astronomiska"och han har rekomenderat 2000.

Men ska man spela,då ska man nog inte ha 2000 sa han,

Qvirre

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Qvirre.

 

Verkar som om vi har ungefär samma u¨tgångspunkt..

Jag spelar aldrig spel på min dator, och dom spel som ungarna har fungerar på 2000.

 

En av anledningarna till att jag inte är imponerad av XP är att dom flesta jag känner har haft problem med XP.

 

Sen har jag väl i ärlighetens namn svårt att förstå varför ett operativsystem skall innehålla så otroligt många drivrutiner...

 

Visst, oftast slipper man att hålla på med installationsskivor.

Men hur ofta installerar man ny hårdvara?

 

Sen var jag redan från början nöjd med 2000, och att då byta till ett operativsystem som man bara hör negativt om, det är inte tilltalande.

 

Just det...

En sak som jag inte tycker om med 2000 är, att om man skall kunna spela Diablo, då måste man ha administratörsrättigheter.

Det behövs inte på tex XP.

 

Och hur roligt är det att ge administratörsrättigheter till ungarna, egentligen???

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen Mij!

Det var som F-n,jag menar det var snabbt svar,själv har jag "modem"och brukar få vänta.

Ja, det är av samma anledning som du jag inte är imponerad av XP,Min "kompis"på U-sala univ.installeraderade XP pro. på sin Hemdator,men han har gått tillbaka till 2000 på grund av att ett ritprogram för elektronik kraschade XP men inte 2000.

Själv använder jag för det mesta patienserna som jag sitter och lägger mens jag väntar på och komma fram till nån support,(tiscali i det här fallet).

Men jag har ju ME än så länge.(och är egentligen ganska nöjd med det)

Finns det patienser i 2000??

Ja sen har vi det här med administratörsrättigheter (vilket långt ord*s*)min fru skulle inte bli så glad om nån av barnbarnen varit och fifflat med datorerna,vi har dom kopplat i nätverk.

Men som det ser ut nu blir det nog 2000

jag kommer att investera i trots allt.

Qvirre

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hehehehe....om man nästan bor på ett forum så kan man svara snabbt...

Fast ibland är jag ute också..*skrattar*

 

Komma fram till support, ja..

Det är den moderna tidens taxi-växel..

Support, var god dröj..

 

Jodå, det finns patiens i 2000 också(1), dessutom så finns det flipperspel som är ganska hyfsat.

 

Om du vill ha fler patienser så finns det att hämta på http://www.123freesolitaire.com/

 

Frugan har den och tycker den är ganska hyfsad.

 

Som jag sa innan, så en av nackdelarna med 2000 är priset.

2795:- för win2000Pro(ej uppgradering) tycker jag är lite mastigt.

Fast jag såg nu att skall man köpa winXP Pro, så skiljer det bara 45:-, så det kan ju kvitta..

 

Vi har också våra datorer kopplade i nätverk, och tack och lov så har ungarna egna datorer att spela på.

Och det räcker om dom har administratörsrättigheter där.

Min dator skall dom ge f*n i..*ler*

Har ingen större lust att sitta i 4-7 timmar och installera om allt.

 

För bara för att man har möjlighet till det, så är det inte det samma som att man använder ghost...

Fast jag skall nog göra det nästa gång jag installerar om...kanske är ett smart drag...*skrattar*

 

Har du problem med ditt internet?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej och tack till alla er som besvarade min fråga om vilket operativsystem jag skall satsa på!

Det blir win2000 som tydligen är det bästa. Kan någon svara på om det är krångligt att installera win2000 om man som jag har win98 och är en dataidiot? Varför tar Windows bort ett sådant kanonprogram som win98? Det är ju vansinnigt tycker jag!!!

Jag spelar ingenting alls beroende på att jag inte vet hur man startar och fortsätter att spela. Jag har försökt med de spel som finns på cd-romen som kommer i samband med PC för alla!!!Nu har jag inte försökt på länge, men det är nog lika svårt!! För alla er som kan detta på sina fem fingrar är väl detta konstigt men jag har haft hjälpt med nästan alla svåra problem av Amos Bronson Alcott, Mejram, Helren och många fler av er!

Skulle jag fastna i installationen så kan ni lugnt räkna med att jag återkommer och besvärar er igen!

Tack igen och sköt om er

Hans /Jeeves/

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att installera windows 2000 är busenkelt.

Men jag skulle vilja råda dig att skaffa en fullversion, inte uppgradering.

 

Anledningen till att man väljer att plocka bort win98 är bla att det är gammalt och osäkert.

Och i dagens samhälle fungerar det inte i längden med ett så osäkert operativsystem.

 

Dessutom så är det inte utan anledning som win98, lite rått, kallas för

virus 98.

 

Dock, tills du har blivit lite "varmare" i kläderna så skulle jag nästan vilja råda dig att köra win2000 på FAT32 istället för NTFS.

 

Båda är filsystem, och NTFS är det säkra av dom.

Men om något händer så är det svårare att tex rädda filer om man har NTFS än om man har FAT32.

 

Mer om hur man gör och vad man skall/bör välja kan vi ta när du har skaffat det operativsystem du väljer.

 

Jag spelar förvisso inte själv spel på datorn, men jag tror att du skulle ha lättare för ett "fullversions"-spel, än dom som följer med på PC För Alla's skiva.

 

Spel som man köper har en manual som oftast beskriver allt från installation till hur man utnyttjar funktioner i spelet.

 

Skulle du få problem med installationen kan du lugnt räkna med att vi finns här och hjälper dig..*ler*

Fast vi blir inte besvärade..*skrattar*

Det är bara roligt att kunna hjälpa till.

 

Det är inte det minsta konstigt med folk som inte kan..

Alla har vi varit där en gång.

När jag började en utbildning för ett antal år sedan hade jag problem att starta eländet...

Sedan dess har det blivit en viss skillnad...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen Mij!

Ja,det här med support är ju ett kapitel för sig,snacka om "var god dröj"

Nej då jag har inte problem med internet som sådant,utan med "Tiscali webmail"överallt utom där går det bra,laddade hem 8MB från Norman(en ny version)det tog ca 20 minuter,och det får man väl anse acceptabelt,men att komma in på tiscali webmail,ja det kan ta en timme,om jag alls kommer in,det är klart kliver jag upp klockan 4på morron då går det bra,då är det nästan så jag tror att jag har "bredband".

Det här resulterar i att jag ringer dom mest varje dag,(för att jaga dom)nån gång ska dom väl göra något åt problemet.

Jodå jag har 123freesolitaire två versioner faktiskt.

Priset spelar väl inte så stor roll bara man får ett OP som är någorlunda

Ja du,vem kan säga ifrån åt barnbarnen*s*jag räknar med att få installera 2000 ganska snart,för barnbarnen, en del av dom ska vara här i jul*s*

Det brukar alltid bli något,vi har bara två datorer,frugan brukar gå i taket,men jag har lärt mig,det är bara och ta det med ro,och göra det bästa av situationen*s*

Qvirre

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, hej igen Qvirre..

 

Tack och lov är det inte många gånger man behövt ringa till Bostream..

Dom gånger det har behövts har varit tillräckliga.

 

Dels har det tagit 4 svåra år att komma fram, sen krävs det att man har en tonvalstelefon.

 

Det resulterade i att när man satt på jobb kunde jag inte ringa, eftersom dom tjänsterna av någon anledning var spärrade i växlen.

 

Så som Bostream har valt att göra det, så måste man göra ett val av tjänst, annars kopplas man helt enkelt bort.

 

Tsssss....

Är det inte normalt att gå upp 4 på

morgonen för att kolla mailen?*skrattar*

 

Jag hade, milt uttryckt, blivit vansinnig..

Jag hade ifrågasatt om dom inte tycker om sina kunder och sitt jobb.

Fast det är klart...

Se det som en service...dom tar hand om det spam som kommer..*skrattar*

 

Det dröjer i alla fall lite längre innan du får det...

 

Frugan, ja...

Jo, min brukar också gå i taket.

Det har hänt ett antal gånger att hon har frågat hur man gör nånting, och jag har beskrivit det.

Hur många gånger hon än provar blir det fel, trots att hon följer beskrivningen.

 

Sen visar jag, och då funkar det perfekt..

 

Än så länge har vi bara barn som vill hålla på med datorerna, men det räcker.

På gott och ont har vi 5 datorer kopplade i nätverket.

 

Det blir en del jobb med det, men jag får ha min ifred..

 

Visst skall man ta det med ro...

Det värsta som kan hända är att man får göra en ominstallation.

Och det har man ju gjort ett antal gånger..*ler*

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Ska jag säga åter igen*s*

Känner igen det där med tonvalstelefon,

när vi flyttade hit,ini skogen vill säga*s*jag menar det!!

Ja då hade vi en mordern telefon,den gick inte att använda här,det var inte utbyggt med AXE,det fick vi för några år sen,så det där med bredband det kan man nog glömma här.

Ja du,ta hand spam,det är just det dom inte gör,det är därför jag vill gå in på webmailen,och ta bort allt skräp,innan jag tar hem det jag vill ha,men inte nog med att man inte kommer in,då jag öppnar OE för att ta hem den post jag har,ja då kan jag få upp en inloggningsruta,där det då står mina uppgifter,anvnamn och lösen,klickade OK men nej nej,det går inte och komma in fel lösen ord. jaha tänkte jag första gången,vad har jag nu gjort,

sökte igenom mitt konto,i tron att någon fifflat med datorn,hustrun tex,för då kan det bli vad som helst.

men inget fel,jag stängde,(hade egentligen funderingar på att kasta ut f-nskapet genom fönstret)och gick och tittade på TV i stället.

Provade sen efter ett par timmar,vad tror du hände,jodå allt var som vanligt, jag fick hem posten och allt gick bra.Sen har det här hänt några gånger till,stäng av vänta ett tag sen fungerar det.Hade ringt till supporten om en annan sak,

men jag nämde det som hänt,ja då visade det sig,att dom fått frågor på det här,men inte visste vad dom skulle göra, visst måste det vara fel att jag ringer supporten för att få hjälp,men att jag får hjälpa dom istället*storskrattar*.

Det här med hustrur är intressant,tror du dom är standardiserade på nått sätt*s*som du sa, när man visat och beskrivit,och sen gör det själv,ja då brukar man få sig en omgång då också,för det är absolut mitt fel att inte hon kunde*s*Dottern bor några mil härifrån med barn och man,dom har tre datorer,men ingen där kan nånting om datorer så det är jag som är "tekniker" där också.Hon är som sin mor*s*

Qvirre

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen Qvirre.

 

Är det min familj du beskriver???

*viker mig dubbel av skratt*

 

Hela släkten + bekantskapskretsen är likadana..

Det är inte många dagar i veckan då man inte får någon fråga.

 

"Varför funkar inte det?", "hur gör man det?" osv..

 

Men det är roligt att hjälpa till(till en viss gräns. det kan bli för mycket).

Dessutom så lär man sig mycket på det.

 

Så det är inte bara du som har problem med att komma åt din mail?

 

Dessutom, om det fungerar lite senare, utan att du har ändrat något, så är det hos dom det är fel.

 

Och om det är sådana problem hade jag ifrågasatt om jag verkligen skall behöva betala fullt pris, eftersom inte alla tjänster fungerar tillfredsställande.

 

Man skall inte behöva gå upp 4 på morgonen för att hämta sin post...

 

Och om dom inte vet vad dom skall göra för att få det att fungera så finns det företag som inte gör annat än utbildar folk på sådant..*skrattar*

 

Fruar...

Inga kommentarer *storskrattar*

Annars gäller inte försäkringen..

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Mij!

Som du ser,så är jag lite nattuggla,då jag kollade posten klockan 4 hade jag inte gått upp,jag hade inte lagt mig*s*, nu händer det inte så ofta att jag är vaken så länge,men ibland så.

Ja du vet väl hur det är,håller man på med något måste man ju göra klart,för fortsätta dan efter,ja var var jag nånstans.

Är det en slump att vi verkar ha samma bekanta*s*,om du visste vad jag fått flänga runt,och har man hjälpt dom en gång, ja då kräver dom nästan att man ska fortsätta,men som du säger man lär sig ju själv också.

Jag skrev ett långt argt brev till tiscali nu i kväll och frågade om dom gjorde det här medvetet,för att tjäna mer pengar.få se vad dom svarar.

Du jag har en del frågor om win 2000 finns drivrutiner och så till modem jag menar win ME hittade mitt modem,då borde väl 2000 också göra det eller.

Jag får väl komma igen senare när jag installerat 2000,som sagt det blir nog efter julen*s*

Modemet är viktigast så man kan komma ut på det här forumet och fråga*s*

Måste tala om,en av mina "bekanta" ringde,Datorn är konstig sa hon,vadå konstig,ja det är en massa siffror och text det ser roligt ut,jaha vad har du gjort,ingenting,(det mest vanliga svaret när det gäller att hjälpa nån)ja jag for dit,och upptäckte till min fasa att hon var inne i BIOS och hade "kul"

Det tog tre dar och få datorn att fungera igen,snacka om att man får lära sig.

Qvirre

Ps.

Fruar...

Min hustru läste vad jag skrivit,hon skrattade och sa,det är ju ditt fel om du inte kan förklara ordentligt,så där fick man

DS

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Amos Bronson Alcott

Hej Qvirre och Mij.

 

Har mycket roligt åt era beskrivningar av släktingar och vänner som behöver hjälp. Har det lite grand så själv ibland. Då brukar jag plocka fram denna lilla text om Mattias Systemadministratören, och trösta mig med att det kunde varit värre.

 

http://www.yttermera.se/everything/sysadmin/korrekt_anvandande.html

 

Ha de

Amos

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Qvirre.

 

Själv har jag på senare tid lyckats att komma i säng på rätt sida midnatt...

Tidigare var det ett problem, eftersom alla våra klockor verkade hoppa från 22:00 direkt till 01:00...*ler*

 

Nja, jag har väl inga större problem med att komma ihåg vad jag höll på med, och att fortsätta därifrån.

 

Mitt problem är istället, att så fort jag stängt av datorn så har jag kommit på den ultimata lösningen.

Naturligtvis har jag glömt den dagen efter, och får fortsätta precis där jag var...

 

Vad det gäller atthjälpa bekanta så har jag faktiskt börjat att själv ställa krav.

Antingen så är det

"tjänster och gentjänster"-systemet, eller så får dom betala.

 

Det har helt enkelt blivit lite för mycket med att man testar att installera vad som helst, för det finns folk som kan fixa det.

Och helst skall man fixa det med en gång, trots att man mår dåligt, klockan är mycket om man måste lägga barnen..

 

Vad Tiscali kommer att svara??

Nä, dom gör inte så för att tjäna pengar..

Troligtvis ligger problemet hos någon användare, som har en gammal inkompatibel version av kaffekokare igång när dom surfar eller liknande.

 

Men dom beklagar att du upplever det så, och naturligtvis kommer dom att försöka åtgärda problemet.

 

Dom skall bara gå en kurs först..*skrattar*

 

Win2000 innehåller väldigt många drivrutiner.

Så det skulle nästan förvåna mig om du fick problem med ditt modem.

Men jag skulle nog råda dig att gå ut på modemtillverkarens hemsida snarast och se om du hittar drivrutiner där.

Så har du dom, menar jag.....

 

Tsss...

Kommer ihåg ett samtal jag fick..

Klockan var runt 19:30 och det började bli dags för dom minsta att göra sig iordning för natten...

 

Svågern ringde och sa

"Du, jag får en sån där blå skärm på min dator"..

varpå han snabbt rabblade

"och där står FF210523465091FFX"(eller någon annan trevlig felkod som jag ändå aldrig hängde med på)...

"Vad skall jag göra för att få rätt på felet?"

 

Sen, när man lite trött svarade att "det vet jag inte. jag vet inte vad som är fel", så får man kommentaren

"nähä, jag trodde du visste det."

 

Fruarna igen, ja...

Min fru stod och läste över min axel..

Hon tyckte också det var skoj, men poängterade att datorn höll på med könsdiskreminering...

 

Åtskilliga gånger har hon fått förklarat och visat hur man gör, men när jag inte är hemma och hon skall göra det så funkar det inte....

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjena Amos..

 

Mycket rolig läsning du bifogar...

Skall faktiskt spara den(och ändra namnet till mitt..*ler*)

 

Tyvärr får jag erkänna att mycket värre skulle det inte kunna vara för min del..

 

Enda skillnaden är att jag håller på med support frivilligt...

 

En av de värsta grejerna var när jag hade skrivit en installationsanvisning.

Jag höll på i ett par timmar för att få det bra, med bilder och text och allt..

 

Sen skickade jag över den till en släkting, och sa "läs nu igenom den innan du gör något annat.

Påbörja sedan installationen och följ hela tiden beskrivningen."

 

En stund senare fick jag ett samtal...

"Du, det funkar inte..vad är fel?"

Jag påtalade att om allting var gjort som i beskrivningen så skulle det funka.

 

Under samtalets gång öppnas faktiskt beskrivningen, och jag får höra

"men oj....så gjorde ju inte jag."

 

Så...

Jag tror att många har fått en ganska bra beskrivning om hur jag har det...*skrattar*

Därför blir jag sällan förvånad, och tycker aldrig att en fråga är för dum.

 

Hmmmm...undrar om man skall tipsa Jocke om ett "Diverse-forum" där man kan snacka om allt möjligt..

Detta har ju spårat ur en del sen ursprungsfrågan...

 

Kanske dags att starta en ny tråd om inte annat...

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Mij!

Eller hej mycket hej!

Du har nog rätt om diverse-forum.

Dags att återgå till ordningen,hur är det med "DOS" i 2000 som du nog vet är det ju lite krångligt och komma in i "DOS" under ME men det går.(jag menar inte Dospromten)

anledningen till frågan,är att många gånger tycker jag det är lättare att gå in i "DOS"för att ta bort nånting osv,under 98 SE där kunde man ju starta i "DOS"som lite expimentell tycker jag "DOS är fantastikt ibland,

Sen till Amos, verkligt Kul,det skulle vara mer av sånt,i stället för funderingar på att skicka datorn genom fönstret,läser man lite roligt istället,sen har man förlåtit maskinen*s*

Qvirre

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hehehe...

Hej, hej...hemskt mycket hej..

 

DOS i win2000...

Som i alla NT-baserade operativsystem så finns kommandotolken, det motsvara

MS-DOS-prompt i win95/98 och troligtvis ME.

Det är det där fönstret man kan öppna när man är inne i windows.

 

Vill man göra på annat sätt blir det problem i win2000..

Man kan inte starta i DOS-läge där.

Då blir det felsäkert läge, men det är ju en annan sak.

 

Skall tipsa Jocke om ett "Övrigt"-forum..

Där man spåra ut lite utan att det gör något..

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hallå igen!

Ja, jag nästan miistänkte att det inte gick.

Sen tycker jag också,att det borde finnas ett "övrigt/spånar-forum"det blir ju faktiskt lite roligare*s*

Min Mor sa till min fru för 36 år sen,"att på Arne blir det ingen ordning"

Nu 4 barn och elva barnbarn senare är det bara och inse hon hade rätt*s*

Qvirre

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjabba...

 

Visst tusan...jag skulle ju skicka det förslaget...*tankspridd*

 

Hehehehe....

Skönt att höra att man inte är det enda hopplösa fallet...*skrattar*

 

Förvisso är jag inte riktigt såååå gammal *skrattar högt*, men även jag får erkänna att min mor hade rätt...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hallå hallå Mij!

Ja snart är det väl nån som säger åt oss att bli "komiker" istället för att hålla på med datorer,nu tror ju jag att man måste vara lite av komiker,för att "kunna" hålla på med datorer,att man i alla fall behöver en stor portion humor.

Sen apropå ditt "sååå gammal" först tänkte jag "vadå gammal"men,sen slog det mig,jag fick en sån där riktig "AHA" upplevelse,du vet "Huereka"allt föll på plats.

Nu begriper jag äntligen,varför jag får så mycket reklam om "Viagra & dyl".

(-ett gott skratt förlänger livet-)

Det har varit roligt att spåna lite,humor behövs.

nu önskar jag dig, och alla andra ,EN RIKTIGT GOD JUL,och ETT GOTT NYTT ÅR.

Qvirre

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjabba Qvirre...

 

Hehehe..jo, det förslaget kommer väl snart.

 

Men som du säger så behöver man lite humor för att klara av att hålla på med datorer, i alla fall om man inte vill bli värre än man redan än..*skrattar*

 

Nu har jag i alla fall föreslagit ett "Övrigt"-forum, där man kan diskutera just övriga saker.

Jag försökte motivera det så gott det gick, så nu återstår att hålla tummarna.

 

Hehehe...

Skönt att man kan skämta lite med folk, utan att dom tar illa upp.

Man behöver muntra upp stämningen lite ibland.

 

Viagrareklam o dyl??

Sånt får inte jag...

Och inte får jag reklam om ungdomsprylar heller....*ler*

*känner mig diskreminerad*

 

Jag följer ditt exempel och önskar såväl dig som alla andra på Forumet en riktigt trevlig jul, och ett gott nytt år.

 

/Micke

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...