Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

hur snabb processor?


nils_sverker

Rekommendera Poster

Hur snabb processor behöver man för att datorn inte ska hacka och låsa sig vid underliga tillfällen? Nu kan jag inte spela mp3-or i Windows Media Player och samtidigt tex spara i Word eller öppna IE utan att WMP hackar och processorn slår i taket minst 15 sekunder (enligt Systemövervakaren).

 

Jag behöver kunna göra vanligt kontorsjobb+spela mp3+kunna göra enkel bildredigering, vad behöver jag för processor?

 

Har Win98, 533 mhz processor och en bit över 300 Mb i minne.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, jag tycker ju det. Men det gör den inte. WMP stannar och hackar ibland t om när jag bara ska öppna en webbsida (ADSL).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Har du många program igång i autostart (msconfig)?

 

Sören

 

TACSAM FÖR SVAR! (LITAR PÅ ERT OMDÖMME)

________________________________________________________________________________

XP Professional

AMD Athlon 1,46 Ghz, 120Gb ,1,00Gb Ram,21"EIZO,

http://hem.passagen.se/vaknare/

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Antivirus+brandvägg (Norman), en popupstoppare, och så brukar jag ha minst Word, IE och Outlook igång när jag jobbar.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

Din dator borde klara av det du gör, speciellt eftersom du har hyfsat mycket minne installerat.

Annars:

Startmenyn-Kör-msconfig, välj autostart fliken. Kolla så att det inte är något som du inte känner igen som kör i bakgrunden.

Har du defragmenterat hdd:n på länge?

Börjar hdd:n bli full? En full hdd arbetar långsammare.

Rensa ut allt onödigt på disken. Använd "Lägg till/ta bort program" för att ta bort program du inte använder.

Kör inga onödiga effekter i Windowsmiljön. En högupplöst bakgrundsbild t. ex slukar oerhört mycket minne.

Du får helt enkelt mecka omkring lite för att hitta problemet.

Om inget hjälper: Ta backup på viktiga grejer, formatera hårddisken och installera windows på nytt. Du kanske inte har gjort det på länge om ens någon gång. Med Windows 98 är det extra viktigt eftersom det är ett ganska ostabilt system som säger ifrån vid minsta lilla vindpust :-)

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I autostart kör antivirusprogrammet flera olika program, de stänger jag inte av såklart. I övrigt är jag stenhård på att ta bort allt onödigt i autostart.

 

Hårddiskarna har hur mycket plats som helst ledigt (typ).

 

Jag har många program installerade, men bara dem jag använder. En del är crackade, kan det påverka? Men det spelar ingen roll om jag kör licensierade program, demos eller annat, det är lika trögt ändå.

 

Ominstallerar Windows minst en gång om året, just eftersom "det är ett ganska ostabilt system som säger ifrån vid minsta lilla vindpust."

 

 

Så här ser det viktigaste i datorn ut, ett begagnat hembygge, ca tre år gammalt:

 

Operating System

Windows 98 SE (build 4.10.2222

 

Processor

533 megahertz Intel Celeron

32 kilobyte primary memory cache

128 kilobyte secondary memory cache

 

Main Circuit Board

Board: ASUSTeK Computer INC. REV 1.xx

Bus Clock: 66 megahertz

BIOS: Award Software, Inc. ASUS CUBX ACPI BIOS Revision 1005 03/15/2000

 

Drives

24.78 Gigabytes Usable Hard Drive Capacity

21.48 Gigabytes Hard Drive Free Space

SONY CD-RW CRX140E [CD-ROM drive]

TOSHIBA DVD-ROM SD-M1212 [CD-ROM drive]

Generic floppy disk drive (3.5")

Generic IDE hard disk drive (24.78 GB) -- drive 1, No SMART Driver

 

Memory Modules

384 Megabytes Installed Memory

Slot 'DIMM 1' has 256 MB

Slot 'DIMM 2' has 128 MB

Slot 'DIMM 3' is Empty

Slot 'DIMM 4' is Empty

 

Local Drive Volumes

c: (on drive 1) 6.28 GB 4.44 GB free

d: (on drive 1) 4.32 GB 4.13 GB free

e: (on drive 1) 14.18 GB 12.91 GB free

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

Du verkar vara noggrann med att hålla din dator städad så det är inte där problemet ligger.

Hur uppför sig datorn direkt efter ominstallation? Då menar jag formatering av hårddisken samt nyinstallation av Windows. Något annat borde man inte göra. Om den funkar bra då kan du ju rannsaka ditt minne för att försöka komma ihåg när problemen började.

Just nu är jag tom på ideér. Någon annan som ser detta?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

uhm min gammla 300Mhz

klarade av det där så det är nog nått anat formatera kanske ?

AMD Athlon 2800+ 2,08 Ghz 512DDR 160gig

Grafik: Geforce fx 5200 :P

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

Har du testat snabbheten på processor du har...har ett program som är 1,1 MB. Sen skulle jag råda dig att kolla så att allt får den ström den är optimal för.

 

/ Jonas

 

Ps. Om du inte har något emot så kan jag skicka det via hotmail om du använder det. Ds.

[inlägget ändrat 2003-12-06 15:04:38 av pumping_iron83]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hej!

Skicka gärna programmet (om 1.1 MB går fram, förstås). nils_sverker(a)hotmail.com

 

Hur kollar jag strömförsörjningen?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

Hej!

 

Jag har ett annat förslag. Du nämnde att du hade två HD.

 

IE gör hårt bruk av HD:n gennom att chacha allt på den (Temp. Internet Files).

 

Då är min fråga var du har dina musikfiler; om de ligger på HD nr 2 eller inte. Det jag menar är att växlingsfil och temporärkatalog skall ligga på en HD och dina MP3 på den andra (helst skall HD:na ligga på var sin kabel).

 

Stäng också av mediaspelarens visualiseringar och ljudbearbetningar.

 

Du kan också prova att använda något annat program som Winamp eller liknande för att se om problemet förändras eller försvinner.

 

=====================

In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates?

 

[inlägget ändrat 2003-12-09 06:50:45 av sackese]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...