Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Norton Ghost


nqt

Rekommendera Poster

Efter diverse strul har jag fått tipset att anskaffa Norton Ghost.I det sammanhanget skall man tydligen anskaffa en hårddisk till -vlket ju inte kanske är aktuellt- eller dela nuvarande hårddisk i två partioner, och man skriver om att använda FDISK eller WXPs inbyggda operativsystem.

Frågan är alltså hur gör jag för att få två partioner med nämnda hjälpmedel. Jag har WinXP Home

Gunnar Nt

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan inte skapa fler partitioner med ghost...

 

Och att använda fdisk, om du bara har en partition, kommer att kräva en ominstallation.

 

Om du vill kunna ändra/skapa/ta bort partitioner på ett befintligt system rekommenderar jag att du skaffar Partition Magic.

 

Om du är beredd på att göra en ominstallation så kan jag, eller någon annan här, hjälpa dig med fdisk.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Partionera med hjälp av fdisk gör du så här!

 

Starta med startdiskett i, Och när du kommer till A:\ Promt så skriver du där fdisk!

 

Och börjar med att ta bort en icke dos baserad Partition. Om du har NTFS annar en dos baserad. Sen skapa en ny DOS Baserad om du vill ha FAT 32 eller en icke DOS baserad om du vill ha NTFS filsystem!

 

Efter detta så formaterar du disken!

 

Men tänk då på att allt på denna disk kommer att gå förlorat, Så spara det som du vill ha kvar på disketter eller cd-rom om möjligt!

 

Sören

 

TACSAM FÖR SVAR! (LITAR PÅ ERT OMDÖMME)

________________________________________________________________________________

XP Professional

AMD Athlon 1,46 Ghz, 120Gb ,1,00Gb Ram,21"EIZO,

http://hem.passagen.se/vaknare/

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tänkte försöka installera ytterligare en hårddisk- det måste ju vrar det bästa för att slippa ominstallation som jag nyligen gjort.

Då borde man ju kunna använda Norton Ghost. Fråganär om jag behöver ha enlika stor andra disk som den första dvs 40 GB ?

Gunnar Nt

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hänger inte med riktigt..

 

Om du "bara" vill installera ytterliggare en hårddisk i din dator behöver du inte Ghost.

 

Ghost används för att göra exakta kopior på hårddiskar och/eller partitioner.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Amos Bronson Alcott

Hej

 

Norton Ghost används mest för att göra en EXAKT kopia av ett Operativsystem när det fungerar som bäst. Denna kopia (Imagefil) av Operativsystemet måste man skapa och förvara på någon annan partition eller hårddisk än den partitionen/hårddisk som Operativsystemet själv befinner sig på.

 

Sedan kan man när Operativsystemet "går sönder" använda Norton Ghost för att återställa Operativsystemet från den kopia/Imagefil som man gjort av det. Då återställs Operativsystemet i EXAKT samma skick som det var när man skapade Imagen av det.

 

Det Norton Ghost i praktiken gör när den återställer OS, är att RADERA ALLT som finns på partition C:\ och sedan "skriva" tillbaka Informationen som fanns där vid Imagens skapande.

 

Norton Ghost gör alltid en kopiering av EN HEL partition. Återställningen sker också till en HEL partition.

Det är därför du måste ha en annan partition eller hårddisk för att kunna handha själva kopian/imagefilen.

 

Om du som du säger, har ytterligare en hårdisk, så kan du ju lägga Imagefilen på den. Den kommer att kräva så stort utrymme som Imagefilen är på. Om du komprimerar Imagefilen när du skapar den, så kan man ofta komma ner i 60-70% av datan den komprimerar. Dvs. om du har 5 Gb data som du Ghostar, så kanske det tar 3 Gb utrymme.

Det har alltså inte att göra med hur stor partitionen/hårddisken är som man skapar Imagen ifrån. Utan det är storleken på innehållet där som avgör det.

En partition på 15 Gb kanske bara innehåller 2 Gb data. När du Ghostat den partitionen, blir Imagefilen av detta kanske drygt en Gb. Det är denna dryga Gb som du måste ha utrymme till på en annan partition eller Hårddisk.

 

Allra smartast är att ha en egen partition till Operativsystemet och dom vanligaste programmen. Sedan har du allt annat på en eller flera ytterligare partitioner. Då blir det inte så mycket att Ghosta. Då kanske du till och med får plats med Imagefilen på några CD-skivor.

Med Ghost kan man direktbränna till CD om man så önskar.

 

Mvh

Amos

 

 

[inlägget ändrat 2003-12-01 02:40:32 av Amos Bronson Alcott]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack så har jag också uppfattat användningen av Norton Ghost. Min huvudfråga är altså: eftersom jag inte vill ominstallera datorn för att dela upp min hårddisk i två partitioner funderar jag på att skaffa en hårddisk till och jag förmodar att den ej behöver vara större än den utnyttjade del på nuvarande hårddisk-jag har uttnyttjat ca 12 GB av 40 nu när datorn funkar bra. Jag har också sett någonstans att man kan skaffa en extra hårddisk att ha vid sidan av bef dator för att slippa göra ingrepp. Riktigt ? USB-ansl ?

Sedan kan jag ju köpa Norton Ghost

Gunnar Nt

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Bra svar AMOS! Nästan så till och med jag förstår*ler*!

 

Sen om du införskaffar en HD till så måste det väl gå lika bra utan Norton Ghost ?

 

Eller gör det inte det Amos el Mij?

 

Jag har 2st diskar och tycker att det är suvuränt (Utan Norton Ghost)!

 

Sören

 

TACSAM FÖR SVAR! (LITAR PÅ ERT OMDÖMME)

________________________________________________________________________________

XP Professional

AMD Athlon 1,46 Ghz, 120Gb ,1,00Gb Ram,21"EIZO,

http://hem.passagen.se/vaknare/

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är korrekt att det finns externa hårddiskar, både för USB och för Firewire.

 

Men jag vet inte om det finns stöd för sådana enheter på dom disketter man kan skapa i Ghost för att skapa/återställa en image-fil.

 

Men än en gång, om det "bara" är dela en befintlig hårddisk/partition du vill göra, så kan du göra det med

Partition Magic.

 

Men det är varken fel i att ha en imagefil att återställa med, eller att ha mer hårddiskutrymme...

 

Det är en viss skillnad på att återställa ett system på 15-20 minuter med ghost, och att göra en ominstallation på 4-8 timmar....

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Helren.

 

Det beror på hur du menar med "går lika bra utan Norton Ghost"..

 

Du kan inte göra en exakt kopia bara genom att kopiera c -> d...

Således kan du inte göra en återställning av operativsystemet på det viset heller.

 

Så ur backup/säkerhet/enkelhet(återställningssynpunkt) räcker det inte med 2 hårddiskar.

Då är ghost helt underbart..

 

Men om det är för att slippa bli av med en massa vid en eventuell ominstallation, så är flera partitioner/hårddiskar fullt tillräckligt.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Amos Bronson Alcott

Hej

 

Jag tycker nog att du skall köpa en hårddisk som är minst lika stor som din 40 Gb. Då kan du ju ha all backup på den.

Sedan så fungerar det ju att göra en Ghost-Image av dom 12 Gb som du har nu och lägga den på hårddisk 2.

 

Det enda som egentligen är väldigt dumt är ju, att när du återställer systemet från Ghost-Imagen som du har på HD 2.

Ja då raderar du ju ALLT som du har på HD 1.

Det är därför som det är så bra att dela upp HD 1 i minst 2 partitioner.

En för systemet (OS) och resten för övrigt material.

 

Det är detta som man enklast gör med Partition Magic. Det är det enda program som jag vet som kan dela upp en HD i partitioner utan att man behöver radera HDn.

 

Men visst går det att göra som du säger, men du måste då vara medveten om att ALLT på den HDn som Ghost-Imagen återställs till kommer att TOTALRADERAS.

 

USB-hårddiskar vet jag inget om.

 

Mvh

Amos

 

Ps. Glöm inte att skapa Ghost-disketter. Det är dom som du använder när du skall återställa Imagen.

 

 

[inlägget ändrat 2003-12-02 02:06:06 av Amos Bronson Alcott]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...