Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Hur?

Guest idgadmin

Recommended Posts

Guest idgadmin

Mitt program Outlook Express har krånglat ett tag, jag har ominstallerat det, men då "tappade" det både "Adressbok" (innehållet!) och samtliga "In-" och "Utbrev"! Allt detta finns kvar i Windows 98 som filer *.wab och *.dbx, men Outlook Express hittar inte dem! Hur skall jag tvinga Outlook Express att "läsa av" det som finns i Windows och placera uppgifterna på plats under "Inkorgen", "Utkotgen", respektive i "Adressboken"!

MVH dragan@senex.se

[inlägget ändrat 2003-11-27 17:25:35 av Dragan Tanasijevic]

[inlägget ändrat 2003-11-27 17:27:02 av Dragan Tanasijevic]

Hejsan!

Är nog lite trött för jag förstår inte riktigt vad du menar...?

Filerna Inkorgen.dbx + Utkorgen.dbx + Skickat.dbx o.s.v skpas ju när du installerar OE. Vill du spara de mail du har innan en om- eller nyinstallation så ska du innan kopiera dom till en annan mapp. Efter är det bara att byta ut de nyskapade mot de du sparat och vips har du dina gamla mejla tillbaka i OE. Är det du menar när du skriver att de finns i Windows så är det bara att byta ut dom.

Nu har jag ME men sökvägen till mina är

C:\WINDOWS\Application Data\Identities\{ "en massa siffror+bokstäver}\Microsoft\Outlook Express

Amos Bronson Alcott

Har du Win 98??

Du säger att du vet var Dbx-filerna ligger. Kolla då i OE "Verktyg-alternativ-underhåll". Vidare där under rutan "Mapp" att adressen överenstämmer med den verkliga.

Kolla även storleken på dbx-filerna. Om dom t.ex bara är på 50 kB, så är dom säkert rätt så tomma.

Om du har "nya mail" i NUVARANDE Inkorg eller annan korg, så passa dig så att inte dom blir överskrivna om du behöver byta mapp.

Ta en backup på alla sådana mail, plus alla dbx-filer så att du inte förlorar något ifall ifall.

Om du vet var din Wab-fil ligger. så skulle du kunna öppna adressboken och under "Arkiv-importera-adressbok(WAB) leta upp den och Importera den.

Mvh

Amos

[inlägget ändrat 2003-11-28 01:26:18 av Amos Bronson Alcott]

Guest idgadmin

Hej Amos,

Tack för Ditt inlägg-svar till mitt problem! Allt detta som Du skriver om har jag redan försökt med utan resultat. Min "Wab" fil finns, jag inporterar den och får det bekreftat, men alla adreser är osynliga i OE! Varför? Samma sak med mina "dbx" filer, de finns i Windows 98 men inte i OE! Hur skall jag se dem i OU? Hur skall jag tvinga OE att "hämta" alla "dbx" och wab fil, placera dem i OU på plats som tidigare, jag vil inte bli av med alla mina E-mail adresser, därför är jag försiktig med att göra någonting som kam bli ödesdigert!

Tack för hjälpen på förhand!

MVH Dragan Tanasijevic dragan@senex.se

Guest idgadmin

Hej Mejram,

Jag förstår att Du har missuppfatat mitt problem! Alla mina "dbx" filer liksom min "wab" fil finns på rätt plats i Windows 98 men inte i OE! Jag kan inte tvinga OE att "läsa av" dem, placera dem i OE och göra dem synliga! OE har "tappat" alla mina E-mail adresser och alla andra In och Ut brev (men dem finns fortfarande på rätt plats i Win 98!) Hur skall jag bära mig åt för att få dem in i OE eller flytta till ett annat program för att kunna läsa dem! Tack på förhand!

MVH Dragan Tanasijevic

Hej igen!

Nu har jag alltså ME och inte W98, men det bör inte skilja speciellt mycket...

Är du abolut säker på att de .dbx och .wab som du har i W98 innehåller dina "gamla" uppgifter??? För om du installerat om OE så skrivs ju dessa automatiskt över vid en ny/ominstallation. För att få behålla det man har måste man innan göra backup-kopior på inkorgen.dbx + skickat.dbx och .wab. Gjorde du det så måste det fungera att göra som Amos skriver...?

Amos Bronson Alcott

Hej

Jag undrar liksom Mejram om det verkligen finns något innehåll i dina dbx-filer.

Gör så här att du högerklickar på dbx-filerna och tar "Egenskaper" på dom. Sedan ser du efter hur stora dom är (mätt i kB eller Mb). Skriv sedan resultatet av detta i ett nytt inlägg, så kan vi få en uppfattning om hur det förhåller sig.

Du kan också göra detta med Wab-filen.

Mvh

Amos

• 2 weeks later...
Guest idgadmin

Hej,

Jag tackar alla Er för Era ansträngningar kring mitt problem!

Jag har inga problem med OE´s kataloger (Inkorg, Utkorg, Borttaget osv, som Ni nästan alla påpekar), problemen finns i att mina egna kataloget har försvunnit som jag har skapat och som bestod av massor med uppgifter, de uppgifterna har försvunnit i OE, men de lär finnas kvar i Windows!

Efter ominstallationen av OE fick jag nya kataloger vid sidan om de gamla (Johan, resp. Johan1; Hasse, resp. Hasse1; osv), men de gamla kataloger ser jag inte i OE även om jag raderar bort de nya som inte innehåller någonting!

Alla de tips som jag fick av Er har jag redan kollat (och lite till!) t o m det som Amos skrev om i

Amos Bronson Alcott

Hej Dragan

Jag tror jag förstår. Om det är så, så är det troligen filen folders.dbx som inte har korrekta uppgifter om vad som skall visas i OE.

Det går att fixa men är lite trixigt och ÄNNU trixigare att förklara, så för din egen skull, ta en KOMPLETT BACKUP på din mapp med dbx.filer innan du gör något.

Försök till enkel förklaring.

Om JAG i min mapp där jag har alla dbx-filer ser att det finns en fil som heter Amosdata.dbx t.ex.

Jag ser att filen ligger där, men jag kan inte se den om jag öppnar OE.

Då är inte den filen korrekt registrerad i Folders.dbx.

För att få se den gör jag så här.

1. Stäng OE.

2. Flytta filen Amosdata.dbx till en annan mapp tillfälligt.

3. Öppna OE.

4. Skapa en ny mapp i OE som heter Amosdata (då registreras den i Folders.dbx och kommer att visas i OE).

5. Stäng OE

Kolla sedan i din dbx-mapp, det skall då ha bildats en fil där som heter Amosdata.dbx

6. Kopiera då den Amosdata.dbx som du tillfälligt har lagt i en annan mapp TILLBAKS till din dbx-mapp och låt den SKRIVA ÖVER/ERSÄTTA den Amosdata.dbx som bildades när du hade OE öppet och skapade mappen Amosdata.

7. Öppna sedan OE och DÅ skall du kunna se alla mail som du inte sett förut. Dom som ligger i mappen Amosdata alltså.

Hoppas du förstår vad jag menar, jag menar själva principen. Det är egentligen väldigt lätt, men rätt så svårt att förklara.

Mvh

Amos

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...