Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Datorn hänger sig!


Gäst idgadmin

Rekommendera Poster

Gäst idgadmin

Jag har ett problem.

För ungefär en månad sedan köpte jag en ny dator i delar som en kompis fick bygga ihop. Datorn är en AMD 2500 med 1,4 gb, g-force4 grafikkort 128 mb, 512 mb RAM-minne och windows xp prof.

Redan första kvällen hängde sig datorn när jag spelade morrowind, men vi brydde oss inte så mycket om det eftersom datorn var ny... men sedan dess har datorn fortsatt att hänga sig när jag spelar spel, ser på filmer och ibland till och med när jag lyssnar på musik. Ibland hänger det sig direkt och ibland kan jag få spela i en halvtimme innan det hänger sig. När jag skriver "hänger sig" så menar jag att antingen får jag ett meddelande som säger "... har stött på ett problem och måste avslutas" eller så startas datorn bara om.

Jag har för sökt lösa problemet med att installera om drivrutiner till grafikkortet, köra memtest 86, mixtrat med ljudet och testat windows hjälpsökar-program men inget har hjälpt...

Mina kompisar vet inte heller vad jag ska göra så nu är jag i desperat behov av hjälp.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oscar Thunberg

Jag vet inte vardet kan bero på men om du ominstallerar datorn jag skulle tro att det funakr då men jag är inte helt säker men du kan ju försöka se om det hjälper.

Mvh/Oscar

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan helt enkelt vara så att datorn säger STOPP NU LÄGGER JAG AV; PALLAR INTE MED VÄRMEN LÄNGRE!! och så går den ner på sparlåga och till slut när man inte fattar ett jota så stängs den ner av sig själv. Vad göra? Jag gjorde så att jag tog bort burkens kåpa på ena sidan så att luft fritt kan komma till och vips så fungerar datorn igen. Vet inte om detta funkar för dig men du kan ju alltid testa och om det i så fall är ett värmeproblem så kan du ju alltid fixa en ny fläkt eller köpa en till eller bara låta burken vara öppen.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Har du uppdaterat drivrutinerna till alla komponenter?

 

Ifall det är så att datorn stänger av sig av värmeproblem så borde det inte komma upp något felmeddelande som du beskrev, i alla fall vad jag vet, men kolla med ngt program ifall något är överhettat...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hör med din kompis om han använde kylpasta mellan cpu och kylfläns. Jag rotade i en dator som led av samma problem och när jag lyfte på kylflänsen över cpu:n så var det torrt. Jag smörjde på lite pasta och sen har det inte varit nåt problem. Kolla oxå om nätdelen ger minst 300 Watt.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

Ja han använde kylpasta. Jag e i och för sig inte riktigt säker på om det täcker klokt som det ska... Hur kollar man om nätdelen ger 300 watt och om den inte gör det, vad gör jag då?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...