Just nu i M3-nätverket
Jump to content

CD/DVD-ikonen ändras

BDB

Recommended Posts

I min nya HP Pavilion med Windows XP HE finns bl a en CD/DVD-läsare och en dito brännare. Datorn inehåller också fyra stycken minneskortsläsare.

Dessa sex enheter syns förstås i Den här datorn och i Utforskaren med CD/DVD-ikoner för dom två första enheterna och hårddisk-ikoner för minneskortläsarna.

Ibland händer det att den ena eller båda CD/CDVD-ikonerna av sig själva byts ut mot minneskort-ikoner - alltså inte mot de hårddisk-ikoner som används för minneskortläsarna.

Det är inte nog med att ikonerna byts ut, även tillhörande text (t ex "DVD-enhet") byts ut mot beteckningen för en minneskortläsare (t ex "MMC/SD-enhet"). Enhetsbokstäverna (E: etc) ändras inte, och läsaren resp brännaren fungerar fortfarande som den ska.

Diskhanteraren och Enhetshanteraren har hela tiden rätt ikoner.

Oftast rättar felet till sig efter en omstart av datorn, men inte alltid.

Finns det något sätt att själv ändra/byta ikonerna i Den här datorn och Utforskaren?

Guest idgadmin

felet kan bero på att icon chachen är trasig.. gör en sökning på nätet på Icon chache.. jag tror även att tweakUI har en funktion för lagning av ICON chachen

Dual P3 550mhz:1024mb RAM:GF2 32MB:win2000

Dual Ppro 200mhz:512mb RAM:8 SCSI:RAID5:SCOunix

AMD 1300mhz:512mb RAM:GF2 32MB:WXPpro... medmera

Tack Mikael för hjälpen! Med ledning av den hittade jag uppgifter om hur man i Registret skulle ändra storleken på ikon-cachen. Den ändringen hjälpte dock inte, men jag såg att på nästan samma ställe i Registret finns en nyckel som heter DriveIcons och under den finns nycklar för mina fyra minneskortläsare varav en felaktigt hade fått samma enhetsbeteckning (E:) som CD/DVD-läsaren.

Nu är det rättat - så nu får vi se om problemet är borta helt.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...