Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Installionsproblem av f d slave

Guest idgadmin

Recommended Posts

Guest idgadmin

Hej! behöver akut hjälp med ett installationsproblem som jag inte begriper.

Jag har en relativt ny HD som jag har använt som slave och har tre partitioner. Vill nu köra denna som primär, jag byglade om den till detta och forsatte med att starta med cd-rom boot (gick inte som vanligt grrr)körde därefter med startdisketter, detta lyckades, filerna kopierades över rätt, jag valde en av partitionerna som var tio gigabyte därefter sker formateringen av partitionen och strax därefter en omstart: installationen stoppas här och jag medelandet: "invalid table" Jag frågar mig själv om detta kan bero på avsaknaden av C:, men den teorin faller ju snabbt då man kan använda en annan enhet när man kör Dual-boot, men jag försökte ändå döpa om partitionen till C: utan att lyckas Hur ska jag göra snälla någon????

Guest idgadmin

Vet ej riktigt hur din disk är partionerad men för att en partion ska gå att boota med måste den ligga innan den 1024 cylindern också har jag för mig att den första parionen måste vara en primär och inte en logisk partion.

Kan du berätta mer exakt hur den är partionerad?

[inlägget ändrat 2003-11-26 20:12:52 av Lunke]

Guest idgadmin

Tack för ditt svar Lunke.

Disken är delad i tre delar varav samtliga är logiska enheter, trodde att installationen skulle gör den primär men ack icke, jag vet inte hur jag skall få den som primär??

Som man ser ordningen i diskhanteraren så är den nr: två.

tacksam för svar.

Guest idgadmin

Skapar du en ny partion eller bara formaterar en befintlig?

i så fall prova tabort en partion som du inte vill spara nåt på i installations programet (D i xp installen) och skapa en ny av det opartionerade utrymmet (C i xp installen)

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...