Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Partition Magic


Hel Och Ren

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag tänkte partitionera disken, Och har då hört att partition Magic är bra!

 

Har inte installerat denna ännu, Och undrar nu!

 

Hur gör man när jag väl har laddat ner den?

 

Och finns den som gratis version eller inte?

 

För det funkar väl inte att göra detta med fdisk om jag inte vill formatera hela disken?

 

Sören

 

TACSAM FÖR SVAR! (LITAR PÅ ERT OMDÖMME)

________________________________________________________________________________

XP Professional

AMD Athlon 1,42 Ghz, 120Gb ,1,00Gb Ram,21"EIZO,

http://hem.passagen.se/vaknare/

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan använda dig av Fdisk för att utöka en partition.. Men med Partition Magic 8 så gör du det intraktivt istället för DOS, finns demo att ta hem på http://www.download.com sök därefter efter programmet. Om du vill ha fullversion får du betala.

 

 

Surfa säkert och uppdatera mera ;)

 

 

[inlägget ändrat 2003-11-26 14:46:12 av TalisMan]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Om jag partitionerar med fdisk, Kan jag då bara formatera denna partition som jag skapar (den nya partitionen)?

 

Eller måste jag formatera hela disken?

 

Jag vill inte formatera hela disken!

 

Sören

 

TACSAM FÖR SVAR! (LITAR PÅ ERT OMDÖMME)

________________________________________________________________________________

XP Professional

AMD Athlon 1,42 Ghz, 120Gb ,1,00Gb Ram,21"EIZO,

http://hem.passagen.se/vaknare/

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har aldrig hört talas om något sätt att ändra en partition med fdisk utan att man blir av med informationen.

 

Sen vet jag inte hur det är med

demo-versionen av PM....

Jag har hört att det inte går att göra några egentliga ändringar..

 

Dock, om du skapar/ändrar en partition med PM, så väljer du även vilken/vilka partitioner du vill formatera.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Amos Bronson Alcott

Hej Helren

 

Om jag förstår dig rätt, så har du nu en hårdisk som du´har endast en partition på C:\. Och den täcker hela HD.

På denna C:\ så har du en massa data som du vill behålla

 

Men nu vill du göra minst en partition till av denna C:\ disken med Fdisk utan förlora datan. Det kan jag aldrig tänka mig att det fungerar. Vad jag vet så måste du ta bort C:\ och sedan skapa nya partitioner och därefter formatera dom.

 

Jag har bara använt FDisk några gånger för länge sedan, men det är vad jag minns.

 

Däremot skulle det kanske fungera om du har 2 partitioner på HD C:\ och D:\. Och vill dela upp D:\ i två partitioner. Men då måste du ju föra över all data från D:\ till C:\ innan du raderar D:Jag har aldrig gjort så, men det borde väl i princip fungera, rätta mig någon om jag har fel.

 

Men man kan väl kort och gott säga, att om du vill göra en förändring med Fdisk på en partition så måste du börja med att radera den. Sedan skapar du nya partitioner. Och efter det naturligtvid formaterar de nyskapade partitionerna.

 

Partition Magic däremot fixar dom här sakerna och mer därtill lätt som en plätt.

Men det är som dom andra här säger att DEMO-versionen är bara för att "tittas på" och det blir inga förändringar.

 

Köpte själv Partition Magic 8.0 på Dustin.se för sammanlagt drygt 600 kronor med frakt och postförskott. Det är faktiskt värt varenda öre, speciellt om du håller på mycket med datorn och ändrar

 

Det och Norton Ghost.

 

Mvh

Amos

 

 

[inlägget ändrat 2003-11-27 05:31:36 av Amos Bronson Alcott]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Amos!

 

Och tackar för svaret!

 

Det är så som du skriver. Men bara det att jag nu har bytt ut mina 2 andra diskar mot en 120Gb hade förut 40+20!

 

Så jag har ingen D:\ , Men jag funderar på om jag skulle köpa en disk till istället för Partition Magic!

 

Vad tycker du?

 

Sören

 

TACSAM FÖR SVAR! (LITAR PÅ ERT OMDÖMME)

________________________________________________________________________________

XP Professional

AMD Athlon 1,46 Ghz, 120Gb ,1,00Gb Ram,21"EIZO,

http://hem.passagen.se/vaknare/

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Amos Bronson Alcott

Jag tycker du skall köpa båda (skrattar)

 

Om du tänker på att ha backup o så på den andra hårddisken, så är det ju jäkligt bra. Köper du dessutom en ny Disk så kan du partionera den UTAN Partition Magic som du vill ha den.

 

Sedan om du då även vill Partionera den gamla disken, så kunde du väl flytta över all viktig data till nya disken.

 

Sedan blir du ju då tvungen att radera hela gamla disken. Sedan skapar du dom partitioner du vill ha där också. Formaterar dom och slutligen installerar OS.

 

Låter det jobbigt, gör då som lat-Amos, använd både 2 HD och Partition Magic.

 

Ha de

Helren

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Igen Amos Och God Morgon Förresten!

 

Jag tror att det lutar åt 2st diskar först och främst sedan kanske som (lat Amos) *ler*

 

Sören

 

TACSAM FÖR SVAR! (LITAR PÅ ERT OMDÖMME)

________________________________________________________________________________

XP Professional

AMD Athlon 1,46 Ghz, 120Gb ,1,00Gb Ram,21"EIZO,

http://hem.passagen.se/vaknare/

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...