Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Nätverksinställningar för trådlöstnätverk


Gäst idgadmin

Rekommendera Poster

Gäst idgadmin

Hej på er alla!

 

Jag har ett problem med att få datorerna (3st) i mitt trådlösa-nätverk att förstå att de är i ett och samma nätverk...jag antar att det är något fel på mina inställningar.

 

Jag har tre olika datorer:

1. Compaq Presario 8000: Kopplad till internet (Telia ADSL 0.5mbit), Win XP Home, D-Link DWL-AB520 nätverkkort (trådlöst) samt ett Compaq Nc3121 Fast Ethernet NIC kort (internet)

2. Compaq Presario 7000: Win XP Pro, D-Link DWL-AB520 Nätverkskort.

3. Compaq Armada M300 (bärbar): Win98 och D-Link DWL-AB650

Till det har jag en Access Punkt, D-Link DWL-6000AP.

Nätverket har vi tänkt främst ska användas till Internet- och fil -delning och om det är möjligt ev. delning av skrivare.

 

Det är inget fel på grejerna från D-Link för dom har kontakt med varandra. Så antagligen ligger felet i windows.

 

Jag har provat med Windows nätverks guide men det funkar ändå inte, jag har även provat med olika IP-adresser inom nätverket. Jag har också provat att "pinga" från dator 2 till dator 1 och får då svaret "Begäran gjorde time-out"

 

En konstig detalj är att dator två verkar ha hitta de andra datorerna eftersom dator 1 och dator 3 utdelade mappar finns på den men inte går att ansluta till?

 

Ärade medmänniskor, hur ska jag göra för att få mitt nätverk att fungera, är en enkel lösning att köpa en router?

 

Mvh /Anders Berg

 

"Lämna det bakomflutna före dej...." - Vist Vårtsvin

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Det här överlåter jag med varm hand till Mij...

 

Visst har du redan inaktiverat alternativt öppnat eventuella Brandväggar ( även den inbyggda i XP ) ...?

 

Vad har du för typ av Internetuppkoppling?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

Tack för svaret!

 

Jag har avaktiverat XPs brandvägg men inte Norton Internet Security...fast jag har ställt in den på att godkänna de två andra datorerna.

 

Jag har Telia ADSL 0.5Mbit....

 

 

"Lämna det bakomflutna före dej...." - Vist Vårtsvin

 

[inlägget ändrat 2003-11-24 17:33:37 av andersberg]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Först måste jag bara fråga...varför har du 3 nätverkskort i den ena datorn?

 

Hur har du det kopplat för övrigt?

 

Du har din Presario 8000 kopplad till Internet, agerar den DHCP också?

 

Vet inte hur det är med XP Home för det...

Annars kan du prova med XP Pro..

 

Ett annat alternativ är att skaffa en router som du kopplar din accesspunkt till.

 

Just det....

Kör du med DHCP(dynamisk IP) eller statiska(fasta) IP-adresser?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

Jo för att ett är till internet, det andra till nätverket och det tredje tog jag från Presario 7000 när jag höll på att prova runt lite och det fjärde är inbyggt och funkar inte..

 

jag kör med DHCP på både internet och nätverket men vad du med "agerar DHCP"?

 

Sen undrar jag hur du fick reda på att jag har flera nätverkort? vad jag vet så har jag inte sagt det

"Lämna det bakomflutna före dej...." - Vist Vårtsvin

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hehehe.....

 

[CITAT]Jag har tre olika datorer:

1. Compaq Presario 8000: Kopplad till internet (Telia ADSL 0.5mbit), Win XP Home, D-Link DWL-AB520 nätverkkort (trådlöst) samt ett Compaq Nc3121 Fast Ethernet NIC kort (internet)[/CITAT]

 

Jag skulle föreslå att du börjar med att plocka ut det nätverkskort du inte använder, samt se till så att det integrerade är satt till Disabled i BIOS.

 

Först därefter är det riktigt lönt att börja med felsökning.

Annars är risken stor att något ligger och stör.

 

Redigering...

Såg nu att det ingår en liten felläsning från min sida också...*ler*

[inlägget ändrat 2003-11-24 19:59:28 av Mij]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

okej...men nu är det så att jg har fått igång lite av nätverket nu när jag ändrade lite inställningar i brandväggen, men det går bara att nå dator 1 från dator 2 och inte vice versa...nån aning om vad det beror på?

 

"Lämna det bakomflutna före dej...." - Vist Vårtsvin

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du konto med samma namn och lösen på båda datorerna?

 

Om du på dator1 har

Användarnamn:administratör

Lösen:admin

 

På dator2 samma som dator1 +

Användarnamn:Nisse

Lösen:nisse

 

så kommer du, från dator1, åt dator2 när du är inloggad.

 

Om du däremot loggar in som Nisse på dator2 har du ingen behörighet på dator1.

 

Däremot så kan man, när man skapar nätverksanslutningen, tala om att man vill ansluta med annat namn och lösen.

 

Kontrollera också så att "Dela ut" är aktiverat i båda datorerna.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

 

Då jag inte är lika hemma på det här som Mij känns det lite amatörmässigt att lägga sig i, men....

 

Har ju själv en router , DI-604, vilket säkerligen gör alltihop enklare. Men jag har använt mig av den Guide som finns i ME/XP för att skapa nätverket och då ska det ju inte vara några problem. Själv har jag nätverk mellan ME > ME och XP > ME då jag har två OS i den ena datorn. Har också Norton Firewall som jag öppnat för de två datorer jag har.

Som Mij skriver är det nog viktigt att du kollar upp det här med de tre nätverkskorten i Dator 1. För jag misstänker att du måste precisera vilket av korten som s.a.s "ingår i nätverket" när du kör Guiden. Har för mig att det står lite om just Telias ADSL på D-Links hemsida/support då det tydligen finns någon patch att ladda ner, men det kanske bara gäller om man har en router...?

Vore jag du skulle jag köra Guiden i första datorn, skapa en diskett och köra den på resterande datorer. Samma namn på själva Nätverket + Olika namn/IP-adresser på respektive dator. Kom ihåg att samtliga datorer måste konfigureras för LAN ( Högerklicka på Internet Explorer > Anslutningar > Inställningar )vilket jag själv "glömde" göra på Dator 2 då den haft vanlig 56k-modemanslutning tidigare ). Fungerar det ändå inte efter du kört Guiden så kolla att det verkligen är rätt inställningar för TCP/IP > Egenskaper ( kolla att det är "rätt" nätverkskort som finns angivet i rutan längst upp ).

 

Återkom...

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

Nu funkar nätverket och fildelningen...tror det va brandväggen som krånglade.....så jag ställde in den på att godkänna IP:na inom nätverket så nu är det bara internet som jag måste få igång....

"Lämna det bakomflutna före dej...." - Vist Vårtsvin

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...