Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Minnesbegränsning 512 Mb i Win ME

Amos Bronson Alcott

Recommended Posts

Amos Bronson Alcott

Hej

Jag vet ju att Win 98 och ME har svårigheter att hantera minne över 512 Mb.

Men det jag undrar över är om man skall RÄKNA IHOP både Ram-minnet och Grafikkortsminnet.

Jag har 512 Mb Sdram och Win ME. Nu skall jag köpa ett grafikkort som heter

Gainward GeForce FX 5200 128MB DDR

AGP, "PRO/660TV-DVI",Tv-Out, Retail

Sammanlagda minnet skulle då bli 640 Mb, vilket i så fall skulle vara alldeles för mycket.

Behöver jag då plocka ut en Ramminnes-modul för att få det att fungera.

Helst gör jag inte detta eftersom mina Ram-minnen är 2 st 256 Mb Sdram. Då skulle jag ju bara få 256 Mb kvar i Ramminne.

Ett alternativ som jag har är att byta ett av 256 Mb-modulerna mot min kompis som har flera 128 Mb-moduler. Då behöver jag ju bara sänka Ramminnet med 128 Mb.

Någonstans har jag läst att man måste lägga ihop grafikkortsminne och Ram-minne men har tyvärr slarvat bort den informationen.

Därför undrar jag om det är någon som känner till detta, eller kanske själv kör med en konstellation som överstiger 512 Mb om man lägger ihop grafik och Ram-minne.

Jag kör själv nu med ett 32 Mb grafikkort, så det är ju redan över "gränsen" egentligen, men med 128 Mb så är det ju defenitivt över gränsen.

Mvh

Amos

Hej Amos!

Har själv 512 RAM och ett grafikkort med 128 MB minne och det fungerar alldeles förträffligt.

Jag antog att den begränsning ME har endast berör själv RAM-minnet och påverkas inte av det minne grafikkortet själv har. Och då det fungerar för mig så har jag på något sätt fått det bekräftat.

Någon annan som har liknande minnes-installationer...?

[inlägget ändrat 2003-11-24 17:03:18 av Mejram]

Amos Bronson Alcott

Hej Mejram

Det låter bra att det fungerar bra för dig.

Tro mig eller ej, men jag hittade faktiskt stället där jag läste om detta att lägga ihop grafikminne och Ramminne. Jag förstår faktiskt inte riktigt vad dom skriver om rent tekniskt. Det står i andra stycket under "Windows "glufsar i sig" minne". (trögstartad länk)

http://www.databyggarna.com/index.htm?soft/win9x.htm&0

Kanske du eller någon annan förstår detta bättre än vad jag gör. Jag vet inte riktigt vad det där "Vcache" är för något och hur viktigt det är.

Men å andra sidan, om det fungerar för dig, så borde det ju fungera för mig också.

Skall bli skoj att få ett nytt grafikkort, mitt 32 Mb börjar bli lite gammalt.

Ha de

Amos

[inlägget ändrat 2003-11-25 03:53:55 av Amos Bronson Alcott]

Amos Bronson Alcott

Tilläg

Jo här hittade jag en del om vad

"Vcache" är för något och vad det gör. Har ännu inte blivit så mycket klokare av innehållet, men jag kanske blir i en avlägsen framtid. Länk......

http://onlinehelp.bc.ca/tips.htm#vcache

Mvh

Amos

[inlägget ändrat 2003-11-25 04:00:16 av Amos Bronson Alcott]

Hej igen "Amos"!

Det här hade jag "ingen aning om" ...

Skämt åsido då allt fungerar bra för mig har jag faktiskt inte ifrågasatt det hela. Men läser man om vcache så kan det tydligen i vissa extrema situationer orsaka "problem". Kikade lite snabbt på vad mitt vcache stod på och där angavs inget annat än "standard", vilket tydligen funkar bra för det jag gör. Kan tänka mig att det kan vara mer känsligt om man spelar grafikkrävande spel, eller håller på med videoredigering o.d. som slukar minnesresurser.

Tack för länkarna = fick lära mig något nutt idag igen :)

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...