Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

CD-spelaren är försvunnen


Gäst idgadmin

Rekommendera Poster

Gäst idgadmin

I min sons dator har det hänt något.I"den här datorn"är CD-spelaren borta,de har antagligen ändrat i inställningar någonstans men jag vet inte var.CD-spelaren funkar att köra installerade program på men det går inte att installera nya,den har också försvunnit från enhetshanteraren.

Vad kan jag göra?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

prova med att i kontrollpanelen köra "lägg till ny maskinvara" (tror det heter så) och scanna efter plug&play enheter.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

Om den inte finns med i BIOS så är sista åtgärden att koppla ur CD:n och rensa CMOS (kolla manualen men oftast brukar det vara en bygel som ska flyttas eller så tar du ur batteriet på moderkortet och låter det vara ur några minuter).

 

Om den sedan vid återinkoppling hittas så är allt bra men om inte så är CD:n paj.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

CMOS är en krets där inställningarna i BIOS lagras så när den "rensas" så återgår BIOS till grundinställningen.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Akronymen CMOS står för ”Complementary Metal Oxide Semiconductor” och är i praktiken ett slags RAM som används av datorn under uppstart. CMOS använder sig av det lilla batteriet som sitter på moderkortet för sin kraftförsörjning. Genom att ta bort batteriet för en tid (eller “kortsluta” CMOS-kretsen m h a en bygel) återställs CMOS till “original”.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
Gäst idgadmin

 

Har plockat ur batteriet och återinstallerat det efter en stund,men ingen skillnad.

Nu har jag ävan testat med en ny CD-spelare och Windows hittar inte ens den nya maskinvaran.

Jag blir snart gråhårig på detta.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

Du har kollat i bios att den söker automatiskt efter enheter på "IDE Primary Master" till "IDE Secondary Slave" beroende på var du har kopplat in CD-Romen?

 

Prova även med den IDE-Kabel som går till hårddisken och starta sedan datorn för om den hittas nu så är kabeln alt IDE uttaget på moderkortet paj och det billigaste sättet att lösa det om du inte har garanti är antingen att köpa ett nytt moderkort eller ett Kontrollerkort.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...