Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Nätverk XP utan hub el switch...


q-strom

Rekommendera Poster

Tja, har ett litet problem, grrrr.....

 

Köpte en laptop genom jobbet och tänkte fixa ett nätverk mellan den och min stationära. Köpte ett nätverkskort till till den stationära. Har bredband så jag har ett kort till internet och ett till nätverket. De första 3-4 gångerna skickade jag bara in den korsade kabeln mellan datorerna + körde guiden i XP på båda(eftersom jag inte har datorerna kopplade hela tiden), men nu är det totalt hopplöst att få det att fungera. Den stationära får rätt ip, via DHCP (192.168....) medans den bärbara får fel (169.....). Vad e d som inte stämmer..?(med den här bilden....;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Jag vet inte riktigt vad ditt problem är, Men det bästa när det gäller att dela uppkoppling är att ha en router!

 

Sören

 

TACSAM FÖR SVAR! (LITAR PÅ ERT OMDÖMME)

________________________________________________________________________________

XP Professional

AMD Athlon 1,42 Ghz, 40Gb+20Gb,1,00Gb Ram,21"EIZO,

http://hem.passagen.se/vaknare/

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

 

för att det ska funka så måste du tilldela ett manuellt ip nummer under egenskaper för tcp/ip. OBS dom får inte vara likadana

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag har förstått dig rätt så har det funkat felfritt innan?

 

Kontrollera i så fall kablen(som skall vara en korsad tp-kabel, men har det funkat bör det vara rätt).

 

Kontrollera i den stationära så att Internetdelningen fortfarande har de inställningar det skall vara, alternativt så att det kort som är kopplat till laptopen fortfarande fungerar.

 

Sen, även om det kan tyckas som en onödig kostnad, hade jag skaffat en router.

 

Då gör du inställningarna en gång, och när du vill ansluta din laptop är det bara att plugga in den.

Snabbt, lätt...kostar ca 500:-

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

 

hej på er alla

Jag har haft 2 datorer ihopkopplade gåendes över en router och det fungerade.

Det viktigaste är att som sagts är att ge datorerna egna ipnummer. Dator A & dator B skall kunna se varandra och tala med varann, samma som att ha personnummer. Gör som tidigare insändare skrivit så skall det gå.

Det kan finnas ett kruks i Zoon alarm att den ene blockerar den andra datorn och bara 1 dator syns vid testkörningen.

Den som är expert på att förklara enkelt vad man gör i komandotolken (dos) bör skriva in och förklara för Nätverk XP utan hub el switch.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...