Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Scannerprogram?


Leo S

Rekommendera Poster

Jag köpte en Agfa e50-scanner för ett tag sedan för att kunna scanna in mina gamla dior osv samt vanlig bildbehandling. Scannern i sig är tillräckligt bra för mina behov, hyfsad upplösning och inbyggt dialock.

 

Även om det inte är en proffsscanner men i alla fall kostade 2.500 kr och hade goda specifikationer tänkte jag i min enfald att det skulle följa med bra programvara. Icke då! Det är ett j-a dyngprogram vars mest utmärkande drag är bilder på tyska ungdomar i hippa kläder. För scanning är det buggigt, simpelt, korkat och helt enkelt...oanvändbart. ScanWise heter eländet. När jag kontaktade Agfas support blev jag bara ombedd att skriva snigelpost till USA och klaga!

 

Nog klagat! Min fråga är:

- finns det andra scannerprogram att hämta/köpa av god klass, eller är scannern beroende av Agfas eget skitprogram?

 

[inlägget ändrat 2001-05-18 13:42:59 av Leo S]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

gå till AGFA´s svenska hemsida

www.agfa.se

och tanka hem programmet Photo look,

det är deras scannerprogrammvara för lite mer kunniga scannare

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Leo S!

 

Kör du ett bra bildbehandlingsprogram så kan du köra in det du scannar in direkt i bildbehandlingsprogrammet. TWAIN heter det bestämt.

 

Använder själv mitt bildbehandlingsprogram på det sättet till min scanner en Primax D600, som jag fick tag på för 600 spänn på ett elektronikvaruhus för ett par år sedan. Funkar fint fortfarande.

 

Min scanner hade också rena skräpet som tillbehörsprogram. Tog en hel evighet att köra in en bild. Nu går det snabbt och enkelt :)

 

/Stefan.E

 

 

 

**************************************************

Man gör inga misstag, man skaffar sig bara mer erfarenhet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gör som CPU säger. Agfa har två olika versioner för sina scannrar - ett lameralternativ och ett bättre.

 

Även om du har ett bildbehandlingsprogram som Photoshop är du fortfarande låst till det medföljande program för själva inläsningen som scannertillverkaren erbjuder - tyvärr...

 

--

/Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lars Silverek

Har för mig att Binuscan ColorPro är ett fristående scannerprogram som inte är bundet till någon speciell scanner, nån får rätta mig ifall jag har fel. Dock är det rätt dyrt...

Annars så rekommenderas Photolook varmt, precis som CPU nämner.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Threedesigner

När jag startar "Fotolook 3.5" hittar programmet scannern (SnapScan e50). Detta berende på att Fotolook tror att en scanner med SCSI ska användas.

 

Till saken hör att jag inte hittade något programbibliotek utan låtsades att jag hade en "DuoScan T2000XL" och laddade hem programmet den vägen ("DuoScan T2000XL" har SCSI-2 gränssnitt).

 

Har någon fått igång en SnapScan + Fotolook? Hur då?

 

Tack på förhand / Hans

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...