Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Hårdvaru eller mjukvaru -brandvägg?

Guest idgadmin

Recommended Posts

Guest idgadmin

Tja! Jag funder på att köpa ADSL från Bostream med deras router switch med brandvägg....Är den brandväggen att lita på eller är en mjukvaru brandvägg bättre? Sedan undrar jag om brandväggen blockerar om man vill ta emot filer på MSN eller tanka grejer från DC och sånt ??

Hej!

Jag skulle kompletera med en mjukvarubrandvägg!

Om du menar mjukvarubrandväggen så blockerar den inte! Om man inte vill det!

Sören

TACSAM FÖR SVAR! (LITAR PÅ ERT OMDÖMME)

________________________________________________________________________________

XP Professional

AMD Athlon 1,42 Ghz, 40Gb+20Gb,1,00Gb Ram,21"EIZO,

http://hem.passagen.se/vaknare/

[inlägget ändrat 2003-11-19 19:29:03 av Helren]

En vanlig hårdvarubrandvägg med endast NAT som skydd är verkligen inget fullgott skydd.

Och du kan räkna med att få problem om du skall skicka filer med t.ex. MSN eller ha en server på datorn. Detta kan man dock ställa in om man vet hur man gör...

Jag skulle absolut rekommendera en mjukvarubrandvägg som ett komplement, precis som Helren säger.

"Cheating is like masturbation. Feels good while you're doing it but once you're finished it only emphasizes how empty and shallow your life really is."

Hårdvarubrandväggen är som en vägkorsning där vägarna är skyltade på ryska (besvärligt men kanske inte omöjligt). Mjukvarubrandväggen går in och inspekterar bilarna (i båda riktningarna) bra, men det görs i ditt eget garage vilket kan vara otrevligt.

Vill du inte ha in främmade bilar i ditt garage så är det bäst att både skylta om vägen och inspektera fordonen.

Undrar hur många som blev klokare av detta?

Amos Bronson Alcott

[CITAT]Undrar skrev

Undrar hur många som blev klokare av detta?[/CITAT]

Ganska många skulle jag tro. Kan du inte skriva en liten avhandling om hur Internet, nätverk osv fungerar på detta enkla sätt.

För oss alla som inte är insatta i vad Ip Dns nätmask gateway Isp och Asp och fan och hans moster o.sv och vad alla dessa hopplösa förkortningar innebär och FRAMFÖRALLT HUR DOM SAMVERKAR, så vore det en guldgruva med en liten skrift där allt detta JÄMFÖRS med något man begriper.

Bra skrivet Undrar

Ha de

Amos

Hej!

Ja den bästa hittils! Mera sådana!!

Sören

TACSAM FÖR SVAR! (LITAR PÅ ERT OMDÖMME)

________________________________________________________________________________

XP Professional

AMD Athlon 1,42 Ghz, 40Gb+20Gb,1,00Gb Ram,21"EIZO,

http://hem.passagen.se/vaknare/

Tack för alla positiva kommentarer, ibland kan det vara bättre att förklara på ett sätt som känns mer nära än att förklara i "obegripliga" termer

Guest idgadmin

_eRRoR

om du har en gammal pentium dator på ca 133 mhz och 64mb i ram så kan du skaffa en vädigt bra brandväg som heter NetBoz.. den är baserad på FreeBSD

den körs i från en CD och är väldigt bra.. lätt att instalera och man administrerar i från weben..(inge konsol arbete .. om man inte vill)

DNS server

DHCP server

real time traffic monitoring

PPPoE

NAT

http://www.netboz.net/

det är alltid bätre att ha en hårdvaru brandväg.. alltid bätre..

Dual P3 550mhz:1024mb RAM:GF2 32MB:win2000

Dual Ppro 200mhz:512mb RAM:8 SCSI:RAID5:SCOunix

AMD 1300mhz:512mb RAM:GF2 32MB:WXPpro... medmera

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...