Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Analog vs Digital


Gäst idgadmin

Rekommendera Poster

Gäst idgadmin

Hej

 

Har kollat på 2 st olika 17" TFT skärmar från Hyundai. Hyundai Imagequest Q17S & Hyundai L70S. Skillanden jag hitta på dessa är att Q17S har både analog och digital anslutning och responstiden är 20ms. L17S har dock endast analog anslutning men den har 16ms respons. Q17 skärmen har fått bra betyg i massa olika tester då jag skall använda den till det mesta från webdesign till 3D spel. Jag vill då slippa att skärmen ghoster vilket kan uppstå då skärmen inte tänds/släcks tillräckligt snabbt. Någon har sagt att jag bör välja den med lägst responstid (L17S) medans man undrar vad skillnaden är på digital och analog anslutning. Q17 skärmen är ca 10% dyrare.

 

Vad blir skillnaden på inkopplingen mellan analog & digital? Det måste ju finnas en bra anledning till att man börjat med digital anslutning. Och vad e denna isf? Vilken skärm tycker du jag bör ta?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anledningen till att man använder digitala DVI kontakter är att dessa ger bättre och skarpare bild än de analoga VGA. För att du skall kunna använda den digitala kontakten så måste ditt grafikkort ha en sådan utgång, det är en fyrkantig avlång kontakt med en massa hål i.

Jag tror inte att en responstid på 20 ms skall vara något problem vid spel eller film. Det jag har hört är att man inte skall överstiga 25 ms.

Därför tycker jag att du skall köpa Q17S.

 

 

"Cheating is like masturbation. Feels good while you're doing it but once you're finished it only emphasizes how empty and shallow your life really is."

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då hade jag tagit Q17S med DVI

Men jag har inte själv sett om skillnaden mellan DVI och VGA är så stor. Har dock hört att det skall bli en markant skillnad.

 

 

"Cheating is like masturbation. Feels good while you're doing it but once you're finished it only emphasizes how empty and shallow your life really is."

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Absolut inte, har spelat på skärmar med högre responstider utan att uppleva någon "skugga" i bilden.

 

 

"Cheating is like masturbation. Feels good while you're doing it but once you're finished it only emphasizes how empty and shallow your life really is."

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...