Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Windows Update fungerar inte


Gäst idgadmin

Rekommendera Poster

Gäst idgadmin

Har Win 98 sv, som har några år på nacken, Explorer 6 sv och Works 4,5 sv. Har nu fått veta att man skall köra Windows Update då och då, vilket jag inte tidigare haft en aning om. Min hårddisk är pariterad (heter det så?) och på den ena delen ligger själva programmet (motsvarar väl CD-skivan). Körde så Update - den letar igenom

datorn - och jag får förslag på vad som ska/borde uppgraderas. Bl.a. ”Microsoft Internet Explorer 6 Service Pack 1”. Vad är Service Pack 1? Det akulle installeras separat och jag klickade installera. Det går ett tag och sedan kommer ett meddelande, att några komponenter inte gick att installera (Webbläsaren Internet Exp.6, Internet

Explorer Ecception Pack, Paket för bläddring, Guiden Internet-anslutning, Adressbok, Outlook Express, Internet Explorer Viktigt). Vad jag än försökte med gick det inte att installera. Jag klickade på olika alternativ. Ett fönster talade om att det saknades filer- men inte vilka - och uppmanade mig att gå till någon site för att hämta

dessa.!!!!!!!!!. Efter åtskilliga timmar, så tänkte jag det var nog dags att köra Scandisk och Defrag och stängde alla program med CTRL+ALT+DEL utom Explorer och Systray samt avaktiverade virusprogrammet. Varken Scandisk eller Defrag fungerade , ty det fanns korsade filer och vad jag än valde så låste sig datorn och jag fick

starta med Reset. Det var bara att lämna in datorn ( och betala).

Nu mina frågor: Vad gör jag för fel? Som det är nu törs jag inte köra det igen. Några har sagt mig att man inte begöver köra Update, ty datorn blir seg, men de flesta säger att man skall göra det. Vilket är sant?

Data-analfabet

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

När detta hände skulle du ha formaterat hårddisken och börjat om från början men som du säger man måste kunna det också.

 

Men uppdatera Windows och dess komponenter bör man göra då det kan rätta till buggar och säkerhetsrisker mm.

 

m.a.o kolla windows update men ladda bara ner en sak åt gången och starta om datorn efter varje installation är mitt bästa råd samt kör scandisk och defrag innan.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

Att hela tiden se till att man har de senaste uppdaterningarna till Windows är viktigt. Dels för säkerheten, dels för att datorn fungerar bättre.

 

Service Pack är en samling uppdateringar till Windows eller Office.

 

 

- Intel Celeron 1 GHz, 512 MB SDRAM, GeForce 4 Ti4200 64 MB, HD 40 GB, Windows XP Professional, Bredband 10 Mbit/sek -

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...