Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Amos betr. Öppningsförfarande

jeeves

Recommended Posts

Hej Amos!

Jag skriver direkt till dig eftersom du och Helren verkar veta det mesta.

När jag skall öppna vissa mappar eller filer kommer det en ruta "ÖPPNA MED" som rubrik längst upp till vänster. Därunder en stor ruta med alla de program som jag har i disken. Däremellan står deet "Markera det program, som du vill använda för att öppna filen /filens namn/. Markera det program du vill använda. Klicka på annat om programmet inte finns i listan." Hur vet jag vilket program som jag skall använda? Under denna ruta finns möjlighet att klicka på följande:

OK AVBRYT ANNAT.

Jag har hittills aldrig kunnat lista ut vilket program jag skall använda och har därför inte öppnat dessa filer eller mappar!!

Jag vill naturligtvis inte diskriminera alla andra som är medlemmar i Supporten så jag är tacksam för alla svar!!

Mvh Hans

PS:Om det finns ett standardprogram för all öppningar, snälla delge mig detta DS!

[inlägget ändrat 2003-11-16 21:18:10 av jeeves]

[inlägget ändrat 2003-11-16 21:20:28 av jeeves]

Det är filnamnstillägget som avgör vilket program filen skall öppnas med - doc-filer öppnas t ex (vanligen) med MS Word, xls-filer med Excel, pdf-filer med Acrobat, psd-filer med Photoshop etc, etc…

Du hittar en lista på vilka filnamnstillägg som är associerade med vilka program här:

http://www.uktsupport.co.uk/reference/fext/fextidx.htm

Amos Bronson Alcott

Hej Hans

Det är exakt som Haakon skriver. Och det finns heller inget standardprogram som kan öppna alla filer.

För det första. Har du Windows inställt så att du kan se filnamnstilläggen?? Alltid en punkt åtföljt av tre bokstäver, t.ex blabla.doc, där blabla är filnamnet och .doc är filnamnstillägget.

Om inte så "Startknappen-inställningar-mappalternativ". Där fliken "visning" och bocka av rutan "dölj filnamnstillägg för registrerade filtyper". Sedan "verkställ" och OK.

Sedan skall du kunna se filnamnstilläggen.

Jag använder Win ME, så allt kanske inte är EXAKT som jag skriver, men jag försöker minnas hur det var i Win 98.

Nåväl, om du dubbelklickar på en fil och rutan "Öppna med" kommer upp, så betyder det att den filtypen ej är associerad till något program ännu. Det är det du kan göra i den rutan.

Om du inte vet vilket program, så kan du prova dig fram, men då MÅSTE DU avbocka rutan "Använd alltid detta program för att öppna dessa filer" ifall det skulle bli fel program.

Så trycker du Okej och ser om det blir succé eller katastrof.

Om du är SÄKER på att det är rätt program, så kan du ha den ibockad. När du valt så trycker du OK. Då kommer alltid den filtypen att öppnas i det valda programmet när du dubbelklickar på den.

(det går naturligtvis att ändra valet i efterhand, men det kan vi ta senare).

Knappen "ANNAT" längst ner till höger använder du dig av om programmet du vill associera filtypen till INTE finns med i listan. Där öppnas då en "utforskare" som du kan bläddra dig fram till det programmets startfil och välja den. Ligger oftast i C:\Program\programmets namn\programfil.exe

SEDAN så kan du alltid gå BAKVÄGEN också och FÖRST öppna ett program, och sedan genom programmets "Öppna-fil-funktion" leta upp filen på hårddisken. Då kommer filen att öppnas om programmet kan hantera den filtypen, men den kommer INTE att bli associerad med programmet.

Tycker du att allt det här är rörigt, så är du inte ensam om det. Det dröjer ett tag innan man kommer in i hur detta fungerar. Det gäller bara att förstå själva principen.

Om du har problem med några särskilda filer, så fortsätt gärna i denna tråden och skriv vad dom heter, så kanske jag eller någon annan vet hur du skall lösa det.

Om något av det jag skrivet är oklart, så hör av dig i denna tråden igen.

Mvh

Amos

Ps. Bara för att en filtyp är associerad med ett visst program, så betyder inte detta att du nödvändigtvis måste öppna filen med det programmet. Du kan öppna filen med ALLA program som har kapaciteten att hantera den filtypen. Men då måste du först öppna programmet och öppna filen "inifrån programmet". Det är bara om du dubbelklickar på filen som det öppnas i programmet som det är associerat med, vilket är väldigt bekvämt ibland.

[inlägget ändrat 11/17/2003 12:55:18 AM av Amos Bronson Alcott]

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...