Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hårddisk problem (troligen)


Gäst idgadmin

Rekommendera Poster

Gäst idgadmin

Jag har en 80gb HD med 2 partitioner där den ena är en backup och den andra har jag XP på. Nu var det så att jag gjorde en ny partition och lade in Linux Mandrake 9.2 på denna. Jag lekte lite och upptäckte när jag rebootat att jag kom till en blå Linux Mandrake skärm där jag skulle välja vad jag ville starta (XP eller Mandrake + en massa andra Linux alternativ), OK. Men efter en tid tröttnade jag på Mandrake och bestämde mig för att tabort partitionen. Så det gjorde jag med hjälp av PartitionMagic 8. Visst, gick hur bra som helst, fast nu när jag sedan rebootat så kom en svart skärm upp som var halft fylld med nior.

Sedan händer ingenting.

 

Vad är det som skapat detta "fel" och hur åtgärdar jag det?

Tacksam för svar

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

 

Prova med att boota mskinen med XP-skivan & välj Reparera när du kommer till det första fönstret.

Skriv FIXBOOT vid prompten & starta sedan om...

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

Händer inget när jag kör XP CD skivan, provade innan jag postade såklart, men stod ungefär "Tryck på en knapp för att köra från skivan" men ingenting hände och niorna kom efter en stund under

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

om det är hårddiskens startspår som har försvunnit kan man testa med att starta med startdiskett för för win95/98 gå till c:/ och skriva fdisk/mbr så ska startsektor skrivas så det ska gå att boota från c: är lite osäker på syntaxen någon som kan det bättre får gärna räta mej

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

 

Om det står Tryck valfri tangent... & du gjort detta utan att den söker efter CD:n vete f-n. Bootordningen i BIOS skall i detta fall vara CDROM-HDD0-...

Har du mer än en CD, flytta runt på plattan oxå.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...