Just nu i M3-nätverket
Jump to content

CD-RW-backup

HysteriX

Recommended Posts

Jag är ganska okunnig när det gäller CD-bränning, och undrar nu: Om jag har en CD-RW-skiva som jag bränner mina backup-filer på, hur gör jag när jag ska göra en ny backup? Måste jag först radera innehållet på skivan och sen bränna ner den nya backupen? Jag använder Easy CD Creator som brännarprogram, men jag hittar inte mycket i programmets hjälpfil. Går det på nåt sätt att bränna över filerna direkt utan att radera det gamla innehållet först? Tacksam för svar... (om nån förstår vad jag menar, blev lite rörigt det här)

Guest idgadmin

HEJ

Ja, du måste radera filerna på "CD-RW" skivan innan du kan bränna ny data.

Vet inte vilket OS du har men jag skriver om XP eftersom jag brukar utgå från det.

Öppna "Den Här Datorn" och högerklicka på din "CD-RW" enhet. Välj där alternativet "Rensa den här CD skivan". Nu raderas all data från din skiva och sedan är det bara att bränna på...

-- Your World Your Rulez --

Det är en sanning med modifikation att du måste radera skivan först.

Om det är så att du har filer på den som du vill ha kvar, och det finns plats på skivan, så kan man göra en multi-session.

Legoan:

Jag använder Windows 98... förresten så vet jag redan hur man raderar skivan i brännarprogrammet, men tack ändå.

Mij:

Det luriga är att jag använder den här RW-skivan till backup, och det är i stort sett samma filer som jag gör backup på varje gång. Dock så är ju vissa av dom ändrade sen förra backupen. Tyckte bara det kändes onödigt att först radera skivan, man borde liksom kunna "spela över" den som man kan med kassettband.

Det går att använda cd-rw som en diskett.

Jag tror ett av programmen heter DirectCD, och finns i Easy CD Creator..

Då kan du ta bort enskilda filer, lägga till och ändra...

Amos Bronson Alcott

Jag har själv Easy CD Creator 5.0 Platinum fullversion.

Där ingår programmet DirectCD. Programmet fungerar som så att det först formaterar en CD-RW med sitt filsystem.

När den är formaterad så använder du den precis som en diskett. Du öppnar alltså inte mer något brännar-program utan sköter bränningen med Utforskaren eller Den här datorn. Du gör helt enkelt som du gör när du kopierar eller raderar på en diskett.

Om du inte har en fullversion av Easy CD, så vet jag inte om den ingår.

Mvh Amos

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...