Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hög frekvens


brorsan

Rekommendera Poster

Har en IBM 2127 17"are som klara max 1024*768 i 85Hz enligt windows. Jag provade nyss med 90 Hz och bilden såg bra ut, men efterssom den inställningen är dold under "hide modes that the monitor can not display" så kan den ju vara skadlig, så frågan är hur mycket skärmen kan ta skada av att köra den i för hög frekvens? nån som vet lite mer om det?

 

[inlägget ändrat 2001-05-17 18:46:48 av def1 ]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag provade nyss med 90 Hz och bilden såg bra ut, men efterssom den inställningen är dold under "hide modes that the monitor can not display" så kan den ju vara skadlig, så frågan är hur mycket skärmen kan ta skada av att köra den i för hög frekvens?

 

Hmm, ungarna har min gamla 2127 och 85Hz är precis vad dom får köra...när jag själv hade den provade jag(givetvis) oxå högre frekvens - kunde se ok ut ett tag, men: det började rycka nere i hörnorna efter ett tag, kan inte säga att det såg hälsosamt ut ;) En bekant körde samma modell några månader i 100Hz(Voodoo3) och den gick faktiskt sönder...KAN iofs vara en slump, men jag tvivlar på det. Håll dig till max 85Hz på en IBM2127 är mao ett gott råd =) Har trinitron-skärm nu och kan bara säga att IBM-skärmen är en ok budget-skärm; men OJ vad mycket bättre bild det kan bli(om den bara kunde bli större oxå dvs om jag hade råd)

 

 

 

/PaleRider

- Mandrake Linux 8.0 är ute nu, MS Windows är mer än ute...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar! Ställde just ner den till 85Hz igen, better safe than sorry :)

 

/def

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har en IBM 2127 17"are som klara max 1024*768 i 85Hz enligt windows.

 

Ja, men vad klarar den enligt IBM ?

 

 

_________________________________________________

http://www.webforum.nu

- det fria alternativet!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1024*768@85Hz, samma som windows... och det är väl inte så konstigt, vad skulle annars pnp-skärnmar vara bra för om inte det var för att windows skulle känna av den och veta vilka upplösningar/frekvenser den klarar?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inte alltid det funkar(oftast inte) och att det är beroende av vilken drivrutin du har till skärmen, windows egna p'n'p drivrutin brukar inte vara så optimerad...

 

_________________________________________________

http://www.webforum.nu

- det fria alternativet!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har aldrig haft några problem med nån skärm när windows hittat den och installerat drivisar för den. Hur menar du att det oftast inte funkar? Och optimerade drivrutiner till en skärm? Drivrutinerna innehåller väl istor sett bara info om vad skärmen klara för upplösningar...

 

/def

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur menar du att det oftast inte funkar? Och optimerade drivrutiner till en skärm? Drivrutinerna innehåller väl istor sett bara info om vad skärmen klara för upplösningar...

 

Min erfarenhet är att Windows är något konservativ i sin bedömning av vad skärmen klarar för svepfrekvens. Åtskilliga gånger har jag varit med om att skärmen klarar mer än vad Windows vill göra gällande (både i praktiken och enligt tillverkarens spec).

 

/Björn G

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

. Åtskilliga gånger har jag varit med om att skärmen klarar mer än vad Windows vill göra gällande (både i praktiken och enligt tillverkarens spec).

 

Samma här!

 

 

_________________________________________________

http://www.webforum.nu

- det fria alternativet!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Åtskilliga gånger har jag varit med om att skärmen klarar mer än vad Windows vill göra gällande (både i praktiken och enligt tillverkarens spec).

 

Hört talas om toleranser ? Dom är helt nödvändiga om tillverkaren inte vill få hela produktionen i retur, överklockning är en känd möjlighet man har fått pga toleranser. Icke desto mindre kan man inte tveklöst rekommendera saken...

 

 

 

/PaleRider

- Mandrake Linux 8.0 är ute nu, MS Windows är mer än ute...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hört talas om toleranser ? Dom är helt nödvändiga om tillverkaren inte vill få hela produktionen i retur, överklockning är en känd möjlighet man har fått pga toleranser. Icke desto mindre kan man inte tveklöst rekommendera saken...

 

Ehh... det verkar som om du inte läst eller förstått vad det var jag skrev.

 

Alltså: Windows hävdar då och då att en skärm klarar, exempelvis, 72 hz på en viss upplösning medan skärmen i själva verket (enligt skärmtillverkarens egen specifikation) klarar 85 hz på nämnda upplösning.

 

I det fallet handlar det inte om tolerans eller säkerhetsmarginal utan om att Windows inte riktigt kan känna av antingen vilken skärm man har eller vad den är kapabel till. Säkerhetsmarginalen står skärmtillverkaren för, inte Windows.

 

Att ställa in sin skärm på den frekvens den enligt tillverkaren ska klara av kan knappast jämföras med överklockning.

 

/Björn G

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ehh... det verkar som om du inte läst eller förstått vad det var jag skrev.

 

Alltså: Windows hävdar då och då att en skärm klarar, exempelvis, 72 hz på en viss upplösning medan skärmen i själva verket (enligt skärmtillverkarens egen specifikation) klarar 85 hz på nämnda upplösning.

 

LoL ;) Det är DU som inte förstått vad jag menade; självklart tog jag för givet att man använder skärmtillverkarens inf-fil. "Plug & Play-skärm fungerar, men stöder ju bara sunk-specifikationer. Med att använda "högre" värde förutsatte jag alltså att du överskred tillverkarens specifikation. Går i Win2k med "override" tex. Och i Linux är det ett vanligt nybörjarfel att köra med "fantasi-speccar" och inte få igång X-Windows ;) Själv har jag haft nytta av "Powerstrip", som kan proba skärmens interna chipset. I mitt fall är skärmen speccad till bara 75Hz i 1280x1024, men chipsetet klarar 80Hz enligt "Powerstrips" test. Alltså kör jag "override" i "Powerstrip" under Win Me - vilket alltså är nödvändigt eftersom 80Hz är absolut minimum om skärmen ska gå att titta på...

 

 

 

/PaleRider

- Mandrake Linux 8.0 är ute nu, MS Windows är mer än ute...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har en IBM 2127 17"are som klara max 1024*768 i 85Hz enligt windows.

 

 

Ja, men vad klarar den enligt IBM ?

 

Ovanstående är IBM:s specc.

 

 

/PaleRider

- Mandrake Linux 8.0 är ute nu, MS Windows är mer än ute...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

LoL ;) Det är DU som inte förstått vad jag menade; självklart tog jag för givet att man använder skärmtillverkarens inf-fil. "Plug & Play-skärm fungerar, men stöder ju bara sunk-specifikationer. Med att använda "högre" värde förutsatte jag alltså att du överskred tillverkarens specifikation.

 

Diskussionen gällde Plug & Play-skärm och ingenting annat. Vilket framgår med all önskvärd tydlighet av tidigare inlägg i tråden.

 

/Björn G

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...