Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

CPU Tempen


Gäst idgadmin

Rekommendera Poster

Gäst idgadmin

Min CPU temp ligger på 80 - 90 grader celsius.

Jag har en AMD Athlon XP 2000+

Ska den vara så hög... Moderkortet är bara 20 - 30 grader celsius

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

80-90 grader är ganska mycket, även för en AMD tycker jag. Generellt är AMD varmare än Intel. Kolla på AMDs hemsida, där finns all sådan info.

 

 

[inlägget ändrat 2003-11-06 23:37:54 av fenix]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

Vad har du för kylning på processorn och har du använt någon kylpasta + har du fått på kylaren ordentligt eller sitter den snett eller felvänd osv?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

NEj tror inte det, men fläkten satt på datorn när jag köpte den och jag har inte rört den, men om jag ska köpa ny, vad ska jag köpa för nån? och är det svårt att byta ?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

Kolla först så att fläkten snurrar som den ska och att det inte finns något damm så eventuellt kan du bli tvungen att skruva dän den för att kunna göra rent ordentligt.

 

Om du köper en ny fläkt så är det lätt att byta då den vanligtvis sitter med fyra skruvar men om du byter hela paketet med kylare och fläkt så är det skruvmejsel som gäller för att kunna trycka ner fastsättningsanordningen .

 

Sen göra ren processorn med alkohol som isopropyl som finns på apoteket att köpa + ny kylpasta som t.ex Arctic Silver som är en mycket bra pasta men om du inte får tag på den så duger det med vanlig silikonpasta förutom att tempen på processorn kanske är 2-3C högre men som ex har jag i en annan dator en Athlon XP 2000+ med vanlig aluminiumkylare och den ligger under 60C vid full belastning.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Hej hej

 

N´är vi ändå pratar om temperatúrer... Min XP1800+ ligger runt 55 grader "medelbelastad".. Vi vilka temperaturer börjar processorn ta skada på allvar?

MVH//Henke

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är inte så insatt i AMD, men tempen bör väl helst inte överstiga 60-65...

 

Jag hade nog försökt att hitta nån bra cpu-fläkt, och eventuellt en bra chassie-fläkt extra..

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

AMD är varmare än Intel men det bör inte vara varmare än 65-70 grader men jag tror det teoretiska gränsvärdet ligger på 90 någonstans. Kolla på AMDs hemsida for just din processor

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

Gällandes pastan mellan cpu och kylningen så lägger man på ungefär ett riskorns storlek eller mera och stryker ut det med hjälp av en plastpåse för att sedan jämna till den med t.ex ett kreditkort eller liknande men kolla gärna här Vad Arctic Silver skriver http://www.arcticsilver.com/arctic_silver_instructions.htm

 

Sedan gällandes chassifläkt om du kan ta bort överdelen på lådan så är det enklast då du där borrar ett hål eller flera beroende på om du har hålsåg eller skär ut det.

 

Sedan om du vill montera en 80X80 eller 120X120 fläkt är upp till dig men köp gärna en fläkt med tre sladdar då den kan anslutas till en fläktstyrningsenhet från t.ex Zalman och du därigenom styr fläktens hastighet och bullernivå dvs ju högre hastighet desto mer hörs fläkten.

 

 

[inlägget ändrat 2003-11-09 21:27:43 av OLIRC]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

Vad ska jag skruva fast fläkten med? Kan du inte ge ett exempel på vilken fläkt jag sak köpa och en sån där fläktstyrningsenhet. Jag tror inte att jag kan ta bort överdelen men det måste väll gå att sätta fläkten på sidan om sladden är lång...

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

Gällandes fläkt längst upp så gör du hålet så stort så att själva fläktbladen får fritt och sedan märker du ut var hålen på fläktchassit är och borrar sedan dom 4 hålen för att skruva fast med bult och mutter.

 

Fläktstyrningsenheten hittar du på http://www.zalman.co.kr/english/product/cnpsfanmate.htm som beskriver den och den kostar normalt <100:- och en Pabst fläkt är inte helt fel heller då dom redan i sig är rätt tysta så du kanske nöjer dig med en sådan bara och skippar fläktstyrningsenheten.

 

Och givetvis kan du sätta fläkten på sidan och sladden från fläktstyrningsenheten är rätt lång så det bör inte vara något problem

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...