Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Datorn stängs av


Gäst idgadmin

Rekommendera Poster

Gäst idgadmin

Har ett problem med min dator, nämligen att den stänger av sig när jag ska starta den. För att kunna starta upp den igen måste jag bryta strömmen till datorn, antingen genomo att dra ur sladden eller trycka på strömknappen till datorn. Så här får man hålla på 1-3 gånger innan den startar upp och fungerar som den ska. Har fått ett felmeddelande i BIOS där det stod i stil med "...improper frequency combination.....conforms to the specification of your CPU, DIMM and other connected devices."

 

Köpte nytt moderkort, DIMM och processor för någon månad sedan och då verkade den fungera ok. Det är dom senaste veckorna som den börjat krånglat.

Kan det vara något med strömförsörjnngen?

 

Är det någon som vet vad tusan det kan vara för fel på datorn? Börjar bli himla störande.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

Jag hade datorn överklockad ett tag men ändrade detta till fabriksinställningarna i BIOS men datorn bråkar med mig ändå.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

Vad har du för grejer i den för att som ett ex kan jag nämna att en AMD processor drar ca: 7A på 12V linan och att en Hårddisk drar 2A på 12V linan. En DVD drar 1.1A och en CDRW 0.8 på 12V linan samt moderkort 0.3A och fläktar 0.25A/st vilket tillsammans blir för en dator med en extrafläkt = 11.45A men om du nu istället har en P4 så drar den ensammt 10A vilket i detta fall då blir = 14.45A.

 

Nu är dessa siffror inte helt rättvisande då det skiljer sig en del mellan processormodellerna på hur mycket dom drar exakt men kolla http://www.firingsquad.com/guides/power_supply/page2.asp och räkna ut om ditt nätagg är tillräkligt eller inte.

 

Du kan även prova med att rensa cmos vilket oftast görs genom att flytta en bygel ett hack men kolla i manualen för ditt moderkort hur det gjörs.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...