Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Virtuellt minne på / av ?


Max4

Rekommendera Poster

Om man har 384Mb i minne körandes OS 9.1, behöver man då ha Virtuellt minne på om man som jag mestadels bara surfar och kollar på DVD-filmer mm? Kan inte någon ta och lära mig lite om detta - vad är vettigt och inte? Är det först om man börjar tung-redigera filmer och bilder i hög upplösning som virtuellt minne kan vara bra att ha, eller ska det vara på oavsett vad jag gör?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låt virtuellt minne vara på. Det påverkar inte datorn snabbhet ett dugg.

 

Använd standardinställningarna, utom för vissa videoredigeringsprogram som till exempel Final Cut Pro.

 

 

"Life is too short to use anything but a Mac; Windows is just not a human environment." - Roger Ebert, filmkritiker på Chicago Sun-Times

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

k_raimo, du har väl sett att det finns ett särskilt forum för dig: Datorkrig

 

http://www.eforum.idg.se/Threads.asp?forumid=147

 

I detta forum diskuterar vi Macintosh, ungefär som du gör i ett Windowsforum. Det får du respektera. Vill du dissa Mac får du göra det i Datorkrig.

 

Inte för att du lär se mig där, men lycka till!

 

 

/Petra

If you see someone without a smile, give them yours.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ut! :)

 

 

"Life is too short to use anything but a Mac; Windows is just not a human environment." - Roger Ebert, filmkritiker på Chicago Sun-Times

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, k_raimo - det finns gränser faktiskt. ...även jag försöker hålla mig till diskussionen i ett mac-forum - det är god stil liksom. Har jag skrivit något "elakt" utanför datorkrig så har jag alltid försökt framhålla min skämtsamma ton... ;)

 

(om det lyckats kan inte jag svara på dock)

 

--

/Weyland

 

2. Everything around us can be represented and understood through numbers.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just det K-Rauta - gå över till datorkrig och kriga av dig!

 

 

"Life is too short to use anything but a Mac; Windows is just not a human environment." - Roger Ebert, filmkritiker på Chicago Sun-Times

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ahum....om vi återgår till det virtuella minnet nu också så blir jag glad med. Tacksam för alla seriösa svar som..hmm..hör till ämnet. *skratt*

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hoppas du inte har emailbevakning. ;-D

 

Själv har jag också 384 MB i min PowerBook. Jag kör konstant MED Virtuellt minne och märker ingen skillnad alls i prestanda. Jag jobbar mycket i Photoshop och trots att de säger att Photoshop har sin egen minneshantering när det gäller virtuellt minne så har jag inga problem alls.

 

 

 

/Petra

If you see someone without a smile, give them yours.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du 384 Mb Ram behöver du inte wm, om du inte tilldelat Photoshop 300 och Netscape 100Mb eller liknande...

 

Tänk på att WM tar upp lika stor HD-space som du tilldelar WM dvs tilldelar du WM 500 Mb så minskar ditt HD-utrymme med lika mycket..

 

 

Realtidsapp som tex audioapps får hanterar WM dåligt om dom ens startar.. Både i VST och Reason får man Pc- latency på ca 80-100ms med WM mot 9-20 normalt..

 

nix

Naked and Happy

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Själv har jag också 384 MB i min PowerBook. Jag kör konstant MED Virtuellt minne och märker ingen skillnad alls i prestanda

 

Och själv stängde jag av allt vad WM hette ,när jag gick från 128-512Mb ram, det fanns helt enkelt ingen anledning att ha WM på, och jag vill ha tighta loopar

 

Nu kör jag X och har WM på i nån jävla swappartition (går det att stänga av) Unixskit

 

 

/nix

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men då har du inte Photoshop, FreeHand, QuarkXPress, GoLive, Netscape, Eudora, ICQ och några andra småprogram öppna samtidigt. Jag sparar tid på att slippa stänga och öppna program i tid och otid.

 

Detta kommer dock att vara ett minne blott när man kan köra OS X uteslutande. :-D

 

 

/Petra

If you see someone without a smile, give them yours.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Men då har du inte Photoshop, FreeHand, QuarkXPress, GoLive, Netscape, Eudora, ICQ och några andra småprogram öppna samtidigt.

 

Det kan du ge dig på att jag gör..men byt ut Eudora mot Entorange och ICQ mot Hotline och GoLive mot Dreamweaver...

 

Om man inte behöver WM skall man had det avstängt,

 

/nix

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Månag tankar och idéer om detta med VM. Men jaja, tror jag fortsätter att ha det på i alla fall tills vidare. Är det förresten det Virutella Minnet som gör att HDD'n gurglar till titt som tätt. Låter som en bäck som porlar eller nåt..hmm.

 

Passar på att posta lite mer frågor. Svara om ni vill! =)

 

Angående PB G4:

 

1. CD-verket verkar rätt trögt och det verkar nästan som att skivorna repas när de matas in och ut.

 

2. På vissa ställen på tangentbordet så känns knapparna ruskigt annorlunda än på andra ställen. Speciellt längst ner till vänster vid A, Z och < > tangenterna. Känns som det fattas något under dessa. Inte samma mjuka känsla som övriga tangenter.

 

3. Fläkten går i gång rätt ofta sen jag uppdaterade firmware. Inbillning eller är det inbakat så i uppdateringen?

 

4. Tjutet i högtalarana har jag ju fått tips om att man kan fixa själv. Tydligen dålig jordning. Nån som oxå har tjutande / vinande surr i högtalarna då och då?

 

Jisses va jag tjötar..men svara gärna om ni orkar. JA! jag ska kolla me Apples service om de kan fixa probsen, men jag vill höra om ni känner igen mina frågor...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, ha det på. Det enda som händer är att programmen och även Finder behöver mindre minnne med VM på.

 

Programmen käkar alltså MER minne om man stänger av VM.

 

Men, som påpekats tidigare, vissa program vill absolut ha VM avstängt, exempelvis Final Cut Pro.

 

Enligt min erfarenhet arbetar datorn i oftast bättre med virtuellt minne på.

 

Det var annorlunda på 68K-tiden när det alltid var bättre att ha massor av fysiskt minne och VM avstängt eftersom System 7 på 68K inte hanterade minnet särskilt bra - för att uttrycka det milt.

 

 

"Life is too short to use anything but a Mac; Windows is just not a human environment." - Roger Ebert, filmkritiker på Chicago Sun-Times

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

anders123452

Jag har alltid haft VM avslaget, när jag uppgraderade till 160 MB slog jag av det för gott. Och, då tyckte jag i alla fall att det var skillnad med exempelvis Photoshop - men också att resten av datorn blev lite mer alert.

 

Då hade jag 233 Mhz, så då märktes det väl mer antar jag. Men nu, 500 MHz och 256 MB, har jag fortfarande det avslaget. Och 256 räcker rätt långt trots att VM är avslaget.

 

Enda anledningen att slå på VM (med tanke på att du redan har så mycket minne) skulle ju vara om datorn blev stabilare - eller hur?

Och det har jag aldrig läst, inte ens hört några rykten.

 

Så om du behöver jättemycket RAM - slå på det. Gör gärna ett test själv och se om det blir långsammare/snabbare. Var så objektiv du kan. Om du vill att det ska vara snabbare/bättre på ena sättet påverkar du nog dina åsikter i den riktningen också!

 

/Anders

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
Anders Gustafsson2

Svar till Max4:

 

Har samma problem med min pbg4. Var inne på macforum och slängde in en skiva på deras prov maskin, nästan helt ljudlös! Frågade varför min låter så pass mycket och beror på att det är nått fel på just min dator (apple påstår att det bara är enstaka datorer, men jag känner ingen som inte har det problemet!) lösningen är att skicka den till tyskland 10 dagar där de lagar cd spelaren åt dig (apple står för de kostaden). Själv måste jag ha tillgång till min dator och vet inte alls hur jag ska lösa det...

 

Angående dina andra frågor så känner jag igen allt utom högtalar problemet.

 

Mvh

Anders Gustafsson

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...