Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

RAM MINNE


Gäst idgadmin

Rekommendera Poster

Gäst idgadmin

Farsan har köpt nyare dator och den skulle innehålla bla. 256 mb ram minne. Efter installering av Windows 98, office och lite annat så tittade vi på prestandafliken, under Den här datorn och egenskaper.

Där står det 224,0 mb ram minne. Hos försäljaren säger de att det minskar när man har installerata olika program! Vilket jag inte riktigt tror på. På min dator har det då rakt inte minskat och vi har köpt i samma affär för 2 år sedan. Däremot ändras ju siffrorna under Systemrusurser som står på raden under.

Kan det finnas någon som kan reda ut detta lilla dilemmat till mig?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

hehe, 256MB ram och windows 98. Det låter inte som något kap precis... men jaja, till saken:

 

Det är inte alltid som windows visar rätt mängd ram-minne. Jag vet dock inte om du drabbas av det på så sätt att datorn inte använder de sista 32 Megabyten.

 

En annan orsak kan vara att en del av ram-minnet är skadat.

 

En tredje är att moderkortet är så pass gammalt att det inte stödjer mer än 224MB/slot (men det verkar inte särskilt troligt)

-----------------------------------------------

Intel Celeron 533MHz, 320MB SDRam, 15+10GB, Gainward GeForce 4 MX 440-SE 64 MB DDR TV-Out, 17" MV740, 10/100 Mbit, Windows XP

-----------------------------------------------

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

....MYCKET bättre än den gamla han hade. Ska man bara surfa och använda word är den perfekt!

Ja tack, jag läste dina svar. Hur tar jag reda på dessa olika alternativ då?

Ditt tredje svar tror inte jag heller på för han köpte allt nytt så det borde det ju inte vara det med moderkortet då.

Hur tar man reda på om ramminnet är skadat?

Om inte de sista 32 mb används varför står det då inte ändå 256 mb, för de sista finns väl ändå? Och vad kan det vara som gör att de inte används?

Ska man gå tillbaks till affären och få det kollat på något vis eller vad annars?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Ladda ner AIDA32 på länken nedan så får du reda på vad du har i datorn!

 

Komponenter,moduler,mm

 

http://www.aida32.hu/aida-download.php?bit=32

 

Sören

 

TACSAM FÖR SVAR! (LITAR PÅ ERT OMDÖMME)

________________________________________________________________________________

XP Professional

AMD Athlon 1,42 Ghz, 40Gb+20Gb,1,00Gb Ram,21"EIZO,

 

Om du inte bryr dig om var du är, är du inte vilse.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

Tack, jag ladda ner det till mig själv först och där kom ju upp vad man hade. Får väl tipsa farsan om samma så vet man lite mera.

Tack för hjälpen.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

Trevlig med svar på mitt problem. Om vi nu ska ta och reda ut vad ett integrerat grafikkort är? Har du en lätt förklaring så här oss nordväst skåningar emellan?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Ett integrerat grafik kort är, När det är inbyggt i moderkortet är nog en rättså bra förklaring tror jag!

 

Sören

 

TACSAM FÖR SVAR! (LITAR PÅ ERT OMDÖMME)

________________________________________________________________________________

XP Professional

AMD Athlon 1,42 Ghz, 40Gb+20Gb,1,00Gb Ram,21"EIZO,

 

Om du inte bryr dig om var du är, är du inte vilse.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

Antingen har man en integrerad grafikkrets på moderkortet eller så har man ett fristående grafikkort med eget minne och egen processor.

 

Kör man integrerat "lånar" grafikkretsen minne av internminnet (arbetsminnet, RAM).

 

Om den exempelvis lånar 32 MB, så kommer det att stå 480 MB internminne (om det är installerat 512 MB) när man kollar egenskaperna för datorn (h.klick på "Den här datorn" - Egenskaper - Allmänt).

 

 

- Intel Celeron 1 GHz, 512 MB SDRAM, GeForce 4 Ti4200 64 MB, HD 40 GB, Windows XP Professional, Bredband 10 Mbit/sek -

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

Ja inte har du blivit lurad ialla fall!

eftersom det inte finns något 224mb sminne! utan det är datorn som tilldelar lite! titta in i bios/setup så kan du se själv att man kan sätta av lite!

mvh....walle

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

Tack alla för visat intressen. Med hjälp av Aida programmet och lite hjälp med ordförklaringar så verkar det vara ok.Tack igen!

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...