Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Formulär i Word2000


Threedesigner

Rekommendera Poster

Threedesigner

Hej!

 

Hur gör jag för att skapa ett dokument där användaren bara kan fylla i fält som är definierade av mig.

 

Dessutom behöver jag använda en inscannad bild som bakgrund till formuläret. Bilden skall inte skrivas ut, endast texten som matas in i fälten skall skrivas ut.

 

Tack på förhand

 

Hans Nyström

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Verktygsfältet för listruta, textruta osv heter Formulär. Infoga fält hittar du under menyn Infoga.

Tomma fält/Stoppkoder skapar du genom Ctrl+F9, uppdatera fält görs genom F9, för att visa koden Alt+F9, för att avlänka fält Ctrl+Skift+F9, för att hoppa mellan fält F11 respektive Skift+F11.

Missa inte alternativknappen i dialogrutan Fält! Under Fältalternativ kan du bl.a lägga in hjälptext till ditt skärmformulär.

Om du har eller kan låna Docendos Proffsbok för Word hittar du i kapitel 4 en mycket utförlig beskrivning hur du kan göra kraftfulla formulär.

Lycka till!!

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Threedesigner

hmm, undrar om vi pratar om likadana "formulär"?!

 

Detta är vad jag vill göra:

 

* Scanna in ett pappersformulär.

 

* Lägga den inscannade bilden som en bakgrund.

 

* Låta användarna fylla i uppgifter i word med den inscannade bilden som bakgrund (fördefinierat fält gjorda av mig, på rätt plats utan möjlighet att flytta på dessa).

 

* Skriva ut texten som användaren har matat in (bakgrundsbilden skall inte skrivas ut då det riktiga pappersformuläret ligger i skrivaren).

 

 

Det kan hända att jag använder ordet "formulär" felaktigt. Det är punkterna ovan som är viktiga, inte att jag ska använda en funktion i word som kallas "formulär".

 

 

Tack på förhand

 

Hans Nyström

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så här står det i Windows-hjälpen:

Ett formulär är ett dokument som består av följande:

 

· Text eller grafik som inte kan ändras av den person som fyller i formuläret. Som formulärdesigner kan du infoga frågor, flervalsfrågor, informationstabeller m m.

· Tomma områden där information från personen som fyller i formuläret ska samlas och organiseras. Som formulärskapare kan du se till att det finns plats för information genom att infoga formulärfält eller ActiveX-kontroller i dokumentet.

 

Om detta är vad du avser med ditt formulär är just Verktygsfältet Formulär mycket användbart. Du kan t.ex skapa listrutor där användaren måste fylla i av dig i förväg fastställda alternativ.

 

Vad gäller att en bakgrundsbild som inte skall följa med vid utskrift hittar jag för ögonblicket ingen lösning på detta. I Excel finns flera olika alternativ att välja för vad som skall skrivas ut. Men i Word tycks detta inte vara lika lätt att hantera. Hoppas någon som brukar använda bilder hörsammar detta och kommer med ett tips.

 

Lycka till!

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...