Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Kan inte avinstallera demo.


Gäst idgadmin

Rekommendera Poster

Gäst idgadmin

 

Kan inte avinstallera demo version av FireBall CyberProtection Suite. Jag följde samtliga instruktioner. Det verkade till att gå bra. Startade om datorn. Men jag kan varken surfa eller ta i mot e-post. Jag får upp något om Can not allocate Socket, Network Problem och Socket fel. Som tur var hade jag programmet på en cd. När jag installerar om programmet funkar allt normalt. Men så kan jag inte ha det. Jag har inte många dar kvar att använda programmet. Har aldrig haft problem tidigare med att avinstallera brandväggar. Är någon som kan hjälpa mig. ( Operativsystem win 98 ).

 

[inlägget ändrat 2003-10-31 01:03:59 av lundaviking]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Har du avinstallerat programmet på sedvanligt sätt?

Om så är fallet, så kan du göra så här.

1: Gå in på startmenyn, vidare till sök, markera filer/mappar, ny meny dyker upp, där skriver du in vad programmet heter i adressfältet (Namn) vidare väljer du (Sök i)som finns strax under,där markerar du (den här datorn), tryck på knappen sök. Släng allt i papperskorgen som har med programmet att göra, töm papperskorgen, starta om datorn.

 

2: Gå in på startmenyn, välj kör, skriv regedit tryck på ok-knappen (du kommer nu in i registeditorn), (OBS: Var mycket försiktig här med vad du gör)öppna redigeramenyn, välj sök, skriv in vad programmet heter, tryck på sök, deleta allt som har med programmet att göra (OBS:Ingenting annat)när det är klart stänger du registereditorn, sedan tömmer du papperskorgen och startar om datorn.

 

Den här åtgärden brukar vara bra.

Kör även scandisken och defragmenteringen för att rätta till ev fel.

 

Återkom vid fortsatta problem finns alltid någon/några som kan hjälpa dig.

 

Lycka till:

 

Hälsningar: Malou

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

Tack för att du försöker hjälpa mig. Men allt du skriver är riktigt. Men det är bara så att detta är redan åtgärder som för mig är ganska givna. Har försökt av installera programmet i fel säkert läge också. Har kontakt program tillverkaren om hjälp. De gav mig ett snabbt och totalt värdelöst svar. Jag har nu skrivet ett nytt brev tillverkaren. Där jag mycket ingående beskriver mitt problem. Resultat av detta brev är total tystnad från program tillverkaren. Det låter jag er läsare tyda som ni vill. Det är inte så lätt att hitta felet för programmet gör ingen lista över vilka filer den installerar under installationen. Som många program gör i dag. Men jag kan konstatera att programmet lägger filer i Windows (system mapp). Det är då inte bara söka programmets namn som du skriver. Dessa filer kan de döpa till vad som helst.

 

Följande brev har jag skickat till program tillverkaren:

 

You don't understand. I uninstalls the program after all your rules. Closes

the program and all other program that can disturb uninstallation. Almost

for precise. Uninstallation goes good. No interference. Removes files and

restart computer. But still can I not fetch my e-mail or surfing is entirely locked.

 

 

I receives up the following:

 

Cannot allocate Socket

 

Network Problem

 

Socket wrong/error

 

I am enforced to install your program. Then works everything without some

problems. If I try uninstall your program it becomes big problems.

Uninstallation seems to go good. No wrong/error message under

uninstallation.

 

Operating system Win 98 Swedish with 98lite by Shane Brooks.

 

Internet Explorer 6.0 Swedish with update.

 

Opera 7.21

 

With friendly greetings

 

Jörgen

 

Sweden

 

Homepage: http://www.security.snapto.net/

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

Jag var osäker om jag ville svara dig. För du verkar inte till att läst tidigare inlägg. Det är ingen nybörjare du skriver till. Arbetar med att testa program och IT-säkerhet. Så ditt förslag har jag prövat.

 

Bugar och säger tack.

 

Jörgen

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter precis som om det finns rester kvar...

 

Precis samma barnsjukdom som ZoneAlarm hade.

 

Avinstallerade man det, det är rätt länge sedan nu, så lämnades rester av deras True Vector kvar och fungerade alldeles för bra(?)...

 

Det hindrade all kommunikation med omvärlden...

 

Tyvärr har jag inte någon erfarenhet av just detta program, men jag förstår din frustration.

Så kände jag det med ZA på den tiden det var likadant.

 

Enda tipset jag kan komma på är att söka på filer som skapats/ändrats just det datumet, men det kan iofs vara förrädiskt också...

 

Annars finns det inte så mycket val...

Köra med ett program du inte vill ha, eller göra en ominstallation.

 

Dock skall jag se om jag kan peta in win98 och brandväggen i en av burkarna, för att sedan avinstallera brandväggen.

Så om du inte har något emot att vänta 2-3 dagar, så skall vi se om vi kan få rätt på det.....

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Amos Bronson Alcott

Jag vet inte om det skulle hjälpa, men jag skulle provat med att installera om programmet och då loggat installationen med t.ex "Norton Clean Sweap" som då gör en lista över alla filer som installeras. (i DETTA fallet också eventuellt kvarvarande filer som bara skrivs över) Den har även en avinstallations-funktion som utifrån installations-loggen avinstallerar programmet.

 

Detta i kombination med t.ex "Norton Registery Tracker" som visar skillnaderna i registret och systemfiler mellan två tidpunkter man själv väljer, kan kanske vara åtminstone en liten chans att lösa det.

"Registery Tracker" ingår i "Norton Utilities"

 

Eller några andra program med liknande funktioner.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

Tack för du försöker hjälpa mig. Det var bra och väl genom tänkta råd du gav mig. Jag har löst problemet. Jag har ominstallerat mitt operativ system med allt vad detta innebar. Men nu känns allt mycket anpassat efter mina önske mål.

 

Besök gärna min hemsida www.otorn.org/~jorgenj/

 

 

 

Jörgen

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

Tack för du försöker hjälpa mig. Det var bra och väl genom tänkta råd du gav mig. Jag har löst problemet. Jag har ominstallerat mitt operativ system med allt vad detta innebar. Men nu känns allt mycket anpassat efter mina önske mål.

 

Besök gärna min hemsida www.otorn.org/~jorgenj/

 

 

 

Jörgen

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmmm....

 

Men du var alltså tvungen att göra en ominstallation för att få rätt på det?

 

Du har fortfarande inte fått nåt vettigt svar från programtillverkaren?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

Jag var tvungen att ominstallera mitt system. Trots en omfattande undersökning och fel sökning av mitt operativ system. Programtillverkaren har inte kontaktat mig. De svarade en gång. De var nog medvetna om mitt problem. De vill inte bekräfta några problem med deras programvara. De bad mig i stället att komplettera mina uppgifter. Programtillverkaren tyckte också att jag skulle handla deras överlägsna Firewall program. De tyckte detta var en bra lösning på mitt problem. Men då skall man inte ge ut demo versioner. Men det är klart man får många kunder om inte demo versionen går att avlägsna från datorn. Men det råder ingen tvivel om att deras personlig brandvägg är den bästa mjukvaro brandväggen på marknaden nu. Men jag kan önska lite mer ödmjuk het. Att vara stöddig är ingen bra egenskap.

 

Jörgen

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dom kan vara precis hur bra dom vill, om det inte går att avinstallera deras program....

 

Det faktumet ensamt kommer att göra att dom förlorar kunder.

Jag tror att dom allra flesta vill ha möjlighet att avinstallera för att kunna byta, sen om det är brandväggar eller andra program spelar ingen roll.

 

Ett annat "trevligt" scenario är:

Vad händer om en uppgradering kräver avinstallation av äldre versioner?

Om allt i den nya versionen hamnar på samma ställe är det kanske OK..men annars??

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

Jag instämmer i dina åsikter. Men de räknar kalt med att alla skall ha någon form av bredband i framtiden. Alla uppdateringar till programmet skall hämtas via uppdaterings funktion i programmet. Man får också programmet på CD om man köper en licens för programmet.

 

Jörgen

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jippi...en cd-skiva...*ler*

Då kan man göra samma misstag på flera datorer...*skrattar*

 

Och det utan att behöva koppla upp sig..

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Amos Bronson Alcott

Jasså du behövde göra det ändå.

Idiotiskt att inte bifoga en riktig avinstallerare, så gör man bara inte tycker jag.

 

En god idé i det läget du är nu, tycker jag skulle vara att göra en Norton Ghost-Image av OS nu när det är fräscht. Råkar du då ut för en liknande situation igen, så återställer du bara Imagen. Tar 10 minuter och du kan ta en kopp kaffe under tiden, sedan är allt okaj igen.

 

Mvh

Amos

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

Hej har du testat programmet i en av dina maskiner. De har fortfarande inte hört av sig till mig. Jag tycker det är mycket dåligt. Tänk om det varit en privat person med bara bas kunskaper. I värsta fall får personen lämna in datorn och betala minst 500 – 600 kr. Om han eller hon inte har de rätta kontakterna. En demo version av ett program skall vara säker innan man släpper programvaran.

 

Jörgen

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

Jag det var ett bra och vettigt förslag. Jag har väll varit lite för säker på mina egna kunskaper.

 

Jörgen

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej.

 

Nej, tyvärr har jag inte hunnit det.

Men jag skall göra det så fort jag kan, för om inte annat så vore det roligt att kunna tala om hur man blir av med det, den dagen man vill det.

 

Återkommer när jag har testat.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Amos Bronson Alcott

Hej Jörgen!

 

Jag testade och installerade demon av FireBall CyberProtection Suite.

Installationen gick bra. Sedan avinstallerade jag programmet. Efter det så fungerade både surfning/internet och att skicka och ta emot e-post. (Win ME, IE 6.0 och Outlook Express 6.0. Glocalnet ADSL 0.5 Usb-modem)

Win ME är ej uppdaterad på något sätt.

 

Jag loggade installationen med både Norton Clean Sweap och RegSnap 2.8.

Om du vill så kan jag skicka dig loggfilerna. Dom innehåller alla filer som installerades. RegSnap-loggen innehåller alla registerändringar som gjordes (pust allså) under installationen.

 

Jag avinstallerade naturligtvis med Windows egen "lägg till/ta bort" program.

Det verkar som om det fungerade helt felfritt.

 

Hälsningar

Amos

 

Ps. är det ett bra program eller??????

 

 

[inlägget ändrat 2003-11-07 00:48:03 av Amos Bronson Alcott]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

Ja! Det kan du väl göra. Kan vara intressant att skåda. Konstigt att det funka på din maskin. Men på samma gång blev jag glad. Min maskin får utså ganska mycket prövningar med nya tester av program. Kan vara att där fanns kvar rester av tidigare brandväggar en/flera filer eller rester i registret. Det kan då ha åstadkommit någon form av krock eller låsning av inställningar i filer/register. Jag testade ett nytt program i går. Namnet är Windows Startup Inspector ganska vettigt program. Gav mig visserligen lite att fundera över. När jag körde Konsult tjänsten i programmet ville konsulten på stå att LoadPowerProfile och SystemTray var förändrade och utsatta för trojan/virus. För LoadPowerProfile var det DVLDR virus och för systemTray FSERVE Virus. Jag har kört Avast och The Cleaner som jag har i min dator. Jag har också testat med Panda Online virus chek och PestPatrol Online Chek. Jag har manuellt också kollat filer och register efter förändringar av filer eller register som dessa två virus/trojan gör utan att hitta något som tyder på att jag har dessa två virus/trojaner. Så frågan är nu? Kan man lita på deras Konsulttjänst? Jag är mycket tveksam.

 

Ps. är det ett bra program eller??????

 

Ja! Du får gärna ha en annan åsikt. Jag är mottaglig för kritik. Det kan vara så att min bedömning är helt felaktig. Alla som bedömer program bör vara ödmjuka.

 

 

Jörgen

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...