Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Byta namn på många filer


Gäst idgadmin

Rekommendera Poster

Gäst idgadmin

Hej!

 

Här kommer en fråga från min bror som jag gått bet på, eftersom jag är bättre på Unix än på Windows...

 

"När vi förde över filer från våra macar blev en del tecken i filnamnen ändrade eftersom PC inte stöder dessa i filnamn. Exvis godkändes inte snedstrecket i den vanligt förkommande filen "fig/tab.xls". Resultatet blev lite oväntat. Dessa tecken försvann och ersattes av en liten punkt under den plats där de ursprungliga tecknen funnits. Jag kan inte

bifoga en fil som exempel då det blir ogiltig syntax. Titta däremot vad som händer om jag klistrar in namnet i detta mejl: "Hindås"rävlanda" . (Jag ser en sax mitt i ordet!!!) Problemet uppstår då dessa filer ska

säkerhetskopieras automatiskt, eftersom programmet inte klarar av att känna igen tecknet, och därmed avbryts kopieringen. Man kan söka efter tecknet i Windows men en automatisk borttagning av tecken i flera filer finns inte som funktion. De 5-6 program jag testat som klarar av detta kan inte heller känna igen tecknet. Det går inte ens att klistra in tecknet i "sök&ersätt"-rutan utan att det blir ett frågetecken. Har du någon idé? Vi har 1500-2000 sådana filnamn och manuellt tar det för lång tid att radera."

 

Några tips?

 

Olof

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...