Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Nätverks problem


Gäst idgadmin

Rekommendera Poster

Gäst idgadmin

hjälp!!!

 

Jag har en dlink 604 router och ett adsl modem. Internet fungerar på båda datorerna men jag hittar inte datorerna i nätverket. På den ena datorn har jag ME och på den andra har jag XP. Jag har kört guiden konfiguera ett hemmma nätverk, men det funkar inte. Jag har samma arbetsgrupp på båda datorerna (Mshome).

Jag har stänkt av både brandväggen i Xp och min andra.

 

Någon som vet var velet är??

 

MVH Daniel

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Se till att Du har IPX på båda datorerna. Öppna Nätverksanslutningar för att se om IPX finns installerat. Om inte så lägg till det protokollet. MS nätverket fungerar bäst om man kör internet via IP och LAN via IPX.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

 

hej

här kommer du få ett svar som fungera.. ser att dom andra svaren inte är så hjälpsamma... skojjar bara

men testa och skriv i KÖR \\IP.IP.IP.IP till den dator du vill ansluta till.

det ska fungera med 99% säkerhet om du inte har anget något IP vilket du måste för att komma ut på internet =)

MVH

David Robertsson

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Vet inte hur du gjorde när du konfigurerade ditt nätverk guiden. Man brukar rekommendera att först göra det på en XP-datorn om det finns en i nätverket. Sedan skapa en konfigurationsdiskett ( sista sidan i Guiden ) och använda den när man konfigurerar de andra datorerna.

Har själv en DI-604 och två datorer ( ME/XP och ME )och det funkade direkt efter att jag stängt av brandväggarna. Utan IPX!!!

Vore jag dig skulle jag s.a.s "börja om från början" och använda en diskett i ME-datorn.

Vad har du för brandvägg i ME-datorn?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

Jag har skapat en konfigueringsdiskett på Xp datorn och sen kört den på den andra datorn(ME) men det fungerar inte heller..

 

På Me datorn har jag Zone alarm som brandvägg, men det fungerar inte heller om jag slår av den.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...