Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Win 98 till XP

Guest idgadmin

Recommended Posts

Guest idgadmin

Har Win98 på min gamla dator(P2 450MHz). Efter ett par år utan formatering går som bekant win98 minst sagt ostabilt. Jag skulle vilja uppgradera till Xp-home utan att formatera. Går detta bra? Kan man hoppas på ett väl fungerande operativsystem genom att smeta över ett gammalt eller måste man formatera och starta från scratch?( jag vill inte formatera eftersom jag har dålig koll på drivrutiner till alla gamla hårdvaror i burken)

Hej

Jag uppgraderade min burk till XP från 98 för ett tag sen så jag tror det inte ska bli några problem för dig heller. Men se till att du har ordentligt med RAM-minne, minst ska man ha 128 MB RAM men datorn mår bättre om man har 256 MB RAM och uppåt.

Som alltid är det bäst om man gör det "ordentligt", dvs installerar på nytt.

För att få reda på vad du har för hårdvara, och kunna hitta rätt drivrutiner, kan du använda AIDA32.

Problemet kommer om det inte finns drivrutiner som är avsedda för XP.

Personligen hade jag kollat upp vilka drivrutiner som finns till XP, och laddat ner dom.

Hade sen alla, eller i alla fall de väsentliga/merparten, funnits hade jag formaterat och gjort en ren installation.

Guest idgadmin

Tack för tipsen. Jag ska ladda hem AIDA och prova. I annat fall verkar det alltså som om det kan fungera att "smeta" över.

Javisst går det att installera XP på 98, men det kommer troligtvis bli problem, så gör en ren installation eftersom operativet börjat strulat och att en formatering skadar inte, rekomenderas starkt!

Surfa säkert och uppdatera mera ;)

Om du väljer att uppgradera till XP från befintligt Opsystem försvinner inte program,inställningar etc.

XP stöder ju dels FAT-filsystem men också det nyare NTFS-systemet.Det tål att fundera på men om det finns chans att du vill avinstallera XP och gå tillbaka till tidigare installation så kommer du att förlora den valmöjligheten om du uppgraderar filsystemet.Mitt råd är att ej uppgradera till NTFS under XP-setupen det kan du alltid göra senare genom kommandot Start-Kör-Skriv cmd och vid prompt C:\ skriva convert /? så kommer alternativen upp.

Rekommenderar också att du innan setup kör diskrensning och defragmentering och även efter uppgraderingen.

Kör sedan XP några dar och se. Är du då nöjd så kan du gå till Kontrollpanelen-Lägg till/ta bort program och ta bort valet att återgå till tidigare operativsystem. Gör dock inte detta förrän du är helt säker på att inte vill gå tillbaka till Win98.

Tänk bara på under setupen att inte trycka på ngn tangent för att boota från CD Rom om det alternativet kommer upp då datorn nu är konfigurerad för att boota Setup från hårddisken.

Det bästa är dock att som Talisman säger, att göra en ren installation.

Amos Bronson Alcott

Hej Talisman!

Det är bara att gratulera till inlägg nummer 1000. Det lär bli svårt att hinna ikapp dig.

Hälsningar

Amos.

Guest idgadmin

Jag har kört AIDA och kollat på hårdvarudrivrutiner. Vad jag kunde förstå fanns det bl.a. inte XP-drivrutiner till mitt grafikkort(eller snigelkort S3 Virge/GX2(4MB))

Betyder det att jag kan lägga ned funderingar på XP?

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...