Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Rayman GOLD


Mejram

Rekommendera Poster

Hejsan!

 

Urusel som jag är när det gäller spel så har jag ett "problem" igen...

 

En kompis har ett spel som heter Rayman GOLD som inte vill fungera på deras Windows ME-dator. Det är en samlings-CD med diverse äldre DOS-spel och det knepiga är att de äldre fungerar alldeles utmärkt, men när man vill starta det lite nyare kallat just "Rayman" i menyn som komer upp så dyker ett DOS-fönster upp med felmeddelandet "PMODE/W: Not enough memory available". Vet dock att det finns tillräckligt med minne.

När jag letar efter hjälp på nätet hittar jag flera som haft liknande problem med det här spelet i W 98 och ME, och ofta med en IBM-dator vilket även kompisen har. Laddade hem en s.k. Fix som man skulle starta i bakgrunden, men det hjälpte inte.

Har installerat spelet på min egen ME-dator och på den fungerar allt perfekt. Det enda svar jag fick från supporten för spelet var att det INTE fungerar i ME ( = de ger bara support om datorn kör W 95 & 98), vilket det bevisligen gör.

 

Någon som har nå´t tips om vad man kan göra...?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En grej man kan testa då..eftersom det är DOS spel..är att köra med en start-diskett...även installera därifrån om det går...

Det meddelandet Not enough memory available brukar vara ganska vanligt på äldre spel (DOS)..brukar syfta på det lägre minnet som man inte har så mycket av...640k eller vad det är...eller som man säger konventionellt minne...brukar dock inte fungera ändå med en "vanlig" start-diskett utan man får modifiera den lite för att frigöra minne...

 

Man kan även högerklicka på start-filen i Windows

för lite alternativ...om det kanske hjälper att justera något där.

 

Hade själv det spelet såg jag och det fungerade bra här också under Win ME...

 

 

* The Future Is Here! *

[inlägget ändrat 2003-10-28 20:47:47 av Humanoid]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Humanoid!

 

Tack för svaret!

 

Har redan testat att installera det från start-diskett ( i DOS-läge )och även starta spelet därifrån, men samma felmeddelande dyker upp.

 

Vad är det jag ska modifiera på Start-disketten och vad är det för start-fil i Windows jag kan högerklicka och ändra alternativen för? Och går det att s.a.s frigöra lite av det konventionella minnet genom att stänga ner något i Windows, eller?

 

Fick tips på nötet att ändra lite i inställningarna för själva DOS-Fönstret men det hjälpte inte heller.

 

Ja, det är lite knepigt för på båda mina ME-datorer så fungerar spelet perfekt men inte på kompisens. Och det är hennes pojke som är så sur för att spelet inte fungerar. Därför skulle det vara kul att kunna hjälpa honom men själv är jag ususel vad det gäller spel...

 

Tillägg:

 

Har kikat lite om vad det ska till för ändringar för att s.a.s utöka eller ändra användningen av de 640 k som finns. Ska testa lite...

 

 

[inlägget ändrat 2003-10-29 11:50:18 av Mejram]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Glömde visst ta med det...i Windows högerklicka på start-filen för spelet (rayman)..och välj Egenskaper, där finns en flik Minne...tänkte att man kan testa & ändra lite där först innan man ger sig in på start-diskett..om du inte har varit där redan.

Tror inte det går att frigöra genom att stänga ner något i Windows..vad jag vet..har inte kollat upp det..så det kanske är möjligt.

 

 

* The Future Is Here! *

[inlägget ändrat 2003-10-30 18:48:42 av Humanoid]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...