Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hej Mikael_Rosenberg!


goat63

Rekommendera Poster

Tack för ditt så väl utvecklade svar. Det gjorde mig verkligen mycket klokare, tack så mycket. Du verkar ju vara en mycket synpatisk och trevlig liten prick. Men om du nu är en sån lättirriterad stackare som inte tål att andra som kan så mycket mindre än dig själv kan göra en miss, så tycker jag att du skall ta det lite lugnare ett tag framöver så att du inte bränner ut dig i förtid. För det kan inte vara nyttigt att starta upp söndagen på detta vis. Och istället för att hacka på andra så kan ju tippset vara att du läser en bra bok! Var det så svårt och besvärligt för dig, som verkar kunna allt här i världen, att svara på frågan!? Kan du inte svara på en fråga så behöver du inte heller spela Allan…

 

Men om du nu verkligen besitter sådana gedigna kunskaper så varför försöker du inte då istället att svara på min fråga som löd:

 

Jag kan inte formatera om hårddisken på min bärbara dator. Det finns bara en hårddisk på 30 Gb och den är inte partitionerad. På denna hårddisk så ligger op Windows 2000, resterna av Windows 98 samt ett nyinstallerat XP Professional. Det finns ingen diskettstation på datorn. Men det finns en CD/ DVD enhet. Jag vill ta bort både Windows 2000 och resterna av Windows 98, jag vill rensa hårddisken helt från gammalt skräp.

 

När jag försöker med att välja formatera så vägrar datorn att göra det. Svaret blir typ: Formateringen går ej att slutföra… eller: Det gick inte att formatera den här enheten… (Kan detta bero på att det inte finns någon partition? Måste jag göra en partition först, hur gör jag den i så fall?) Jag har försökt att starta om datorn från XP-skivan men datorn vill inte vara med om detta. Är det någon speciell procedur med att formatera och ominstallera operativsystem mm på en handdator?

 

Med många vänliga hälsningar och mycket tacksam för alla svar.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Att du inte kan formatera beror troligen på att man inte kan formatera den enhet där operativsystemet ligger annat än med installations-skiva eller startdiskett. Alla hårddiskar är partionerade, sedan beror det bara på hur många man valt att ha. Även en hårdisk med C:\ har en primär partion = i ditt fall då hela hårddisken. Sedan kan man välja att göra utökade partioner som då kommer att heta D:\ + E:\ + o.s.v.

Hur man sedan rensar hela hårddisken utan en diskettstation där man kan använda en startdiskett med fdisk, vet jag däremot inte. XP-skivan du kan boota från tror jag bara klarar NTSF och ligger det även "gamla" W98 kan det vara så att du har FAT32. Men här är jag inte alls säker...?

Då du saknar diskettstation bör din dator boota från CD/DVD-enheten, men kolla det i BIOS. Ändra om det inte är så. Testa sedan att starta med XP-skivan i och följ instruktionerna...

 

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

HEJ

 

Kan ju skriva ett inlägg här också. Precis som du...

 

Gå in i BIOS och ställ in så att datorn bootar från CD-ROM först. Spara och avsluta.

 

Mata nu in XP skivan. När du har kommit in i installationsprogrammet så ska du välja att installera Windows XP. Någon gång ska du bli frågad om du vill behålla ditt gamla filsystem. Välj där alternativet "Formatera med NTFS". Välj inte en snabbformatering.

 

Efter det kommer allt på hårddisken att raderas och sedan kommer Windows XP att installeras.

 

Om du undrar över något så kan du återkomma...

 

-- Your World Your Rulez --

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan inte logga in som administratör och sedan högerklicka på "Den här datorn" o välja Hantera-Diskhantering. Om du sedan väljer att högerklicka under volym o därifrån välja formatera ?

 

Vet ej om det funkar men det kanske tål att testas. Hör av dig hur det går.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

Crazy Horse

tyvär då funkar det bara på dom andra diskarna.. inte på system disken...!

 

man kan inte formatera en disk som används... om man inte "avmonterar den"

 

men man kan inte "avmontera" system disken

 

 

Dual P3 550mhz:1024mb RAM:GF2 32MB:win2000

Dual Ppro 200mhz:512mb RAM:8 SCSI:RAID5:SCOunix

AMD 1300mhz:512mb RAM:GF2 32MB:WXPpro... medmera

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...