Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Formatera hårddisken


Gäst idgadmin

Rekommendera Poster

Gäst idgadmin

Jag har en dator med WindowsXP. Eftersom jag surfar mycket på nätet har datorn blivit fylld med skrepfiler/program. Jag tänkte formatera hela hårdisken och sen intsallera WindowsXp på nytt. Problemet är att jag kunde inte komma till roten eller formatera disken alls. Jag skulle vara mycket tacksam om någon ka hjälpa mig med hur det ska gå till.

 

tackar i förhand

 

Dango

 

[inlägget ändrat 2003-10-24 14:55:30 av Dango]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

HEJ!

 

Formaterar gör du på detta vis OM du inte har NTFS filsystem!

 

Sätt i en start diskett exempelvis Win98 och gör en om start, Sen när du kommer till A:\ Promt så skriver du format C: om det är C disken du vill formatera! Annars så skriv det som disken heter om det nu är D eller E eller vad den nu kan heta! Och tryck enter!

 

Men du ska veta att allt på denna disk kommer att försvinna så om möjligt spara det du vill ha kvar på Diskett eller Cd-rom!

 

Om du har NTFS fil system så är det lite mer komplicerat! Då ska du som ovan starta med startdiskett i, Och när du kommer till A:\ Promt så skriver du där fdisk!

 

Och börjar med att ta bort en icke dos baserad Partition. Sen skapa en ny efter detta en DOS Baserad om du vill ha FAT 32 eller en icke DOS baserad om du vill ha NTFS filsystem!

 

Och efter att ha gjort detta så Formaterar du som beskrivning ovan!

 

Annars så sök på detta forum om att FORMATERA så ska du se att det löser sig!

 

Sören

 

 

 

TACSAM FÖR SVAR! (LITAR PÅ ERT OMDÖMME)

 

XP Professional

AMD Athlon 1,33 Ghz, 40Gb+20Gb, 640Mb Ram,

 

 

 

[inlägget ändrat 2003-10-24 16:11:07 av Helren]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

Hej!

 

1. Sätt in XP-CD:n i CD-spelaren

 

2. Starta om datorn och tryck på den tangent du blir ombedd att trycka på (något i stil med "Tryck på valfri tangent för att starta installationsprogrammet") vid uppstarten. (Om det inte kommer upp något sådant alternativ får du återkomma. Då måste man ändra i BIOS-inställningarna.)

 

3. Följ instruktionerna

 

4. När programmet frågar om du vill reparera eller göra en "ren" installation väljer du det senare alternativet

 

5. Välj sedan att formatera hårddisken till NTFS (dock inte snabbformatering)

 

6. Följ sedan bara instruktionerna (datorn kommer att starta om ett par gånger under installationen)

 

Hör av dig om det kör ihop sig!

 

 

- Intel Celeron 1 GHz, 512 MB SDRAM, GeForce 4 Ti4200 64 MB, HD 40 GB, Windows XP Professional, Bredband 10 Mbit/sek -

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

 

Problemet var (som du mistänkte) att hårdisken hade NTFS fil-system. Jag lyckades installera WindowsXp. Tack för hjälpen.

 

Dango

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...