Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Format c:


Gäst idgadmin

Rekommendera Poster

Gäst idgadmin

Hej!

Jag har en dator som jag har haft virus på.

Viruset är borta men det finns massa "halva" program kvar.

Nu vill jag köra format c:

Hur gör jag?

För när jag skriver format c: i dos så står det att andra program använder hårdisken och att jag ska avsluta dom. Hur jag än gör så går det inte att köra format c:.

Hoppas någon kan hjälpa mig.

Nisse

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att kunna formatera C, som är systempartitionen, krävs det att du har en startdiskett.

 

Om du har win98 kan du lätt göra en själv genom Lägg till/Ta bort program i kontrollpanelen.

 

Annars kan du ladda ner en från

http://www.bootdisk.com

 

Sedan startar du datorn med disketten i.

När datorn har startat upp och det står A:\> skriver du, utan fnuttar,

"format c:" och trycker enter.

 

Du får ett meddelande när det är klart, om att du kan ge enheten ett namn på högst 11 tecken, men det är bara att trycka enter.

 

Ta ut disketten, stoppa i cd-skivan med ditt operativsystem och starta om datorn.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

Okej... tack för svaret ska pröva.

men spelar det någon roll om man tar XP Home eller XP SP1 Home för jag vet inte vilken jag har.

Nisse

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

HEJ

 

Du kan inte formatera Windows XP på det sättet som Mij skrev. Det enklaste sättet är då att använda din XP skiva.

 

Gå in i BIOS och ställ in så att den bootar från CD-ROM först. Sedan ska du mata in XP akivan. När installationsprogrammet startar så ska du välja att installera XP. Innan installationen av XP börjar ska du bli frågad om du vill formatera din hårddisk. Välj "Formatera om med NTFS". Välj inte en snabb formatering. Efter det så kmommer allt att raderas och sedan installeras Windows XP.

 

Om du undrar något mer så kan du återkomma...

 

-- Your World Your Rulez --

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

Okej. Hur ställer jag in så att den bootar från cd-rom först?

Sen när jag har formaterat måste jag ställa tillbaka så att den inte bootar från cd-romen??

 

Nisse

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Får börja med att be om ursäkt för mitt svar....

Jag antog att du hade win95/98/ME..

Får skylla på att jag börjar bli trött..

 

Över till din fråga..

 

Nej, normalt sett skall det inte spela någon roll.

När ingen skiva hittas att boota(starta) från, provas nästa alternativ i listan.

 

Dock påverkar det den tid det tar att starta upp datorn.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

HEJ

 

Förstod inget av ditt svar Mij...

 

För att komma in i BIOS så kan du prova att trycka ner en av följande tangenter på den första bilden som dyker upp när du starta datorn.

 

F2, Esc, Delete och F12

 

Det behöver inte vara någon av dom tangenterna men det är dom vanligaste. Annars står det på bilden vilken tangent det är du ska trycka på.

 

Om du vill att den ska boota från CD-ROM först så ska du ändra boot ordningen. Var du gör det är lite svårt att veta eftersom alla datorer fungerar olika. Leta runt lite här och där så kommer du nog att hitta det. Sätt sedan CD-ROM på första platsen.

 

Om du tycker att det verkar vara jobbigt att gå in i BIOS och ändra så kan du ladda hem ett program som skapar 6 startdisketter. Dessa används sedan för att boota skivan. Om du vill ha hjälp med hur man gör så kan du återkomma...

 

http://www.bootdisk.com/bootdisk.htm

 

Klicka sedan på den XP versionen du använder för att ladda hem rätt program. Glöm sedan inte att ändra språk hos Microsoft.

 

Lycka till!

 

-- Your World Your Rulez --

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst idgadmin

Jag ska försöka.

Om ingenting funkar då tar jag ut hårddisken och pluggar in den som slave i någon annan dator.

Nisse

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...